Dictonul latinesc ,,Repetiţia este mama învăţăturii” ne avertizează că învăţăturile, pentru a deveni temeinice, trebuie repetate şi împrospătate periodic. Cu acest scop revenim asupra unor probleme tratate anterior. Acum, una dintre ele.

1.De ce scriem creez, creezi…?

Existenţa a doi ,,e” se justifică ortografic. Verbele precum a arăta, a lucra, a visa, a crea, a agrea ş.a  terminate în ,,-a” aparţin conjugării I. La modul indicativ, prezent se conjugă firesc: eu arăt, tu arăţi, el (ea) arată, noi arătăm, voi arătaţi, ei (ele) arată. Observăm că la tema ,,arăt”- se adaugă nişte sunete care indică persoanele.  Gramatical se numesc desinenţe (căci desemnează o formă gramaticală). Un grup dintre verbele conjugării I mai primesc la timpul prezent încă un sufix între temă şi desinenţă, astfel că un verb cum este ,,a lucra” se va conjuga astfel: eu lucrez (lucr+ ez), tu lucrezi (lucr+ez+i), el (ea) lucrează (lucr+eaz+ă), noi lucrăm, voi lucraţi, ei (ele) lucrează (lucr+eaz+ă). Reţinem că acest sufix specific nu se adaugă la persoanele I şi II plural. ,,Lucrăm”, ,,lucraţi” seamănă cu ,,arătăm”, ,,arătaţi”. După modelul lui ,,a lucra” se conjugă: a visa, a savura, a crea, a agrea ş.a. O noutate ortografică intervine la verbele precum ,,a crea”, ,,a agrea”, care au tema terminată în ,,-e” (a cre-a), iar adăugarea sufixului, care începe tot cu ,,e”, generează existenţa a doi ,,e”, ce trebuie marcaţi în scris şi rostit: eu creez, tu creezi, el (ea) creează, noi creăm, voi creaţi, ei (ele) creează. Similar, verbul  ,,a agrea”. Formele cu ,,-ez”, deci şi  cu ,,-ee”, apar şi la modul conjunctiv, prezent: eu să creez, tu să creezi, el (ea) să creeze, noi să creăm, voi să creaţi, ei (ele) să creeze. Doar că la persoana a III-a, singular şi plural apare o schimbare de desinenţă faţă de indicativ. Cei doi ,,e” sunt vocalici, se află în hiat, adică se despart în silabe diferite şi nu trebuie ignoraţi.

(Prof. Liviu IOANI)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here