•  Taxa de salubritate rămâne 13 lei/persoană
  •  Memoriul cetăţenilor respins de Primăria Făgăraş
  •   Pe ce cheltuie Salco veniturile în 2019
  • Bugetul Salco Serv SA aşa cum a fost votat de consilierii locali

Nu contează ce vor cetăţenii. Este concluzia acţiunii organizate de  Alin şi Mihaela Chiliman, tinerii care au strâns aproape 2900 de semnături pentru a bloca aplicarea HCL nr. 4/2019.  De la 1 ianuarie 2019 taxa de salubritate se calculează la valoarea de 13 lei/persoană. Cam 10% din populaţia reală a Făgăraşului, mai precis 2884 de făgărăşeni au cerut Primăriei Făgăraş şi CL Făgăraş să scadă valoarea taxei de salubritate, să reducă cu 50% taxa pentru copiii de la 7 la 14 ani şi să scutească de plata taxei copiii sub 7 ani.  Memoriul privind doleanţele lor a fost depus la Registratura Primăriei Făgăraş în data de 27 martie 2019, iar în ziua de 11 aprilie făgărăşenii s-au prezentat la o dezbatere publică organizată la Casa de Cultură Făgăraş.  Răspunsul autorităţii locale la respectivul memoriu a ajuns la  semnatari vineri, 3 mai a.c. Pe câteva pagini semnate de primar şi secretar, făgărăşenii au primit un răspuns negativ la contestaţia faţă de HCL nr.4 /2019, însă explicat prin legi, OUG, ordine ale ANRSC şi HCL-uri.  ,,Taxa reflectă costul efectiv al prestării serviciului de salubritate” explică Primăria Făgăraş. Făgărăşenii se declară dezamăgiţi  mai ales că serviciile oferite de Salco, spun ei, nu sunt la nivelul acestei taxe de 13 lei/persoană.  ,,Aşteptau să venim cu soluţii pentru reducerea taxei, dar specialiştii Salco sau ai Primăriei ce rol mai au?” au spus făgărăşenii.

Bugetul Salco Serv aprobat de CL Făgăraş

  • În ultimul plen al CL Făgăraş a fost aprogat bugetul  societăţii de salubritate. Aşa cum a fost aprobat de Legislativ, bugetul pentru anul 2019 al SC Salco Serv SA aduce   un profit la nivelul a 5.500 lei brut în condiţiile în care veniturile totale ale societăţii se  cifrează la valoarea de 7.969.000 lei, iar cheltuielile cam tot pe acolo,  7.924.000 de lei, cât să poată fi înregistrat un profit. Nu sunt prea multe activităţi pe care le prestează Salco Serv SA, servicii de salubritate de 3.476.000 lei, măturat stradal  pe raza municipiului plătit de la bugetul local, 3.175.000 de lei şi ,,alte activităţi” aşa cum le-a descris conducerea Salco, 1.318.000 lei. Şi pentru că pe făgărăşeni îi interesează activitatea de salubritate care  are costuri piperate, pot afla că societatea colectează deşeurile menajere din Făgăraş şi din satele comunelor Beclean şi Hârseni. În documentele afişate on-line, este specificat că beneficiază de serviciile de salubritate ale Salco 26.515 persoane din Făgăraş, iar numărul beneficiarilor din cele două comune nu este specificat.

Pe ce cheltuie Salco Serv SA veniturile

În 2019, cheltuielile firmei de salubritate sunt prognozate la nivelul sumei de 7.924.000 lei, din care cheltuielile salariale depăşesc lejer 60%.

  •   cheltuieli cu materialele: 3.099.000 lei
  •   impozite şi alte vărsăminte: 209.000 lei
  •  alte cheltuieli: 325.000 lei
  •   cheltuieli salariale: 4.825.000 lei
  •   cheltuieli cu tichetele de vacanţă, transport: 381.000 lei. Un tichet de vacanţă: 700 lei/salariat
  •   cheltuieli pentru indemnizaţiile membrilor CA şi ale directorului: 149.000 lei. Contractul de mandat al directorului reprezintă 104.000 lei, ceea ce înseamnă 8.666 lei/lună. Pentru membrii CA, bugetul aferent plăţii indemnizaţiilor lunare este de  3.083 lei, iar anual de 37.000 lei.
  •   dobânzile aferente celor 3 linii de credit: 40.000 lei. Salco a contractat 3 credite: de la BT 190.000 lei, de la First Bank 200.000 lei, iar de la Raiffeisen 350.000 lei. Nu este explicat scopul împrumuturilor.
  •   Societatea are în 2019 un număr de 120 desalariaţi, 15 urmând să fie încadraţi în cursul anului. Salariul mediu pe societate este stabilit în 2019 la 3.179 lei/lună.

Investiţii programate la nivelul a 40.000 euro

Deşi au fost anunţate achiziţii în valoare de 600.000 de euro în urmă cu câteva luni, planul de investiţii pentru acest an se rezumă la un buget de nici 40.000 de euro.  ,,Primăria Făgăraş ne-a promis investiţii de 600.000 euro în dotări. Vrem să achiziţionăm maşini noi: 2 maşini de gunoi, două maşini pentru containere şi o maşină de transport. Ne vom mai dota şi cu un concasor de betoane şi un tocător de biomasă” spunea fostul director de la Salco, Dragoş Bârsă,  la începutul acestui an.  Proiectele anunţate de fostul director au rămas  doar la nivel de promisiune  întrucât Salco şi-a propus să facă, în 2019,  doar două achiziţii,  totalul bugetului stabilit fiind de 186.400 lei.

  •  o maşină de tocat pomi care va costa 66.900 lei
  •   o presă de mare capacitate: 119.500 lei

Groapa ecologică neconformă trebuie închisă cel mai târziu anul viitor

Aşa cum şi-a asumat Primăria Făgăraş   Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor aprobat prin HG 947/2017, cel mai târziu anul viitor trebuie să închidă groapa neconformă de pe Dealul Galaţiului. Costurile aprobate de consilierii locali abia în şedinţa ordinară din luna trecută se ridică, aşa cum arată devizul firmei Road Construct SRL, la 8.009.308,48 lei. Cât de realist poate fi acest proiect explică şi CJ Braşov care  a dat publicităţii  impasul prin care  trece acest proiect.  Finanţarea  închiderii gropilor neconforme poate fi asigurată de  Administraţia Fondului de Mediu dacă  primăriile în cauză vor depune  cererile de finanţare  până în 10 iunie 2019. Aşa cum explică vicepreşedintele CJ BraşovImelda Tóásó,   proiectul a fost demarat din anul 2016, când s-a aprobat achiziţionarea serviciilor de consultanţă, însă procedura s-a blocat de mai multe ori. ,,În timpul evaluării, am avut o contestaţie care a ajuns până la Curtea de Apel, dar a fost soluţionată în favoarea CJ. După finalizarea evaluării, după august 2018, ofertantul clasat pe locul II a contestat comunicarea, formulând o plângere la Tribunalul Braşov. Sentinţa a fost şi de această dată în favoarea CJ. La Curtea de Apel, s-a judecat, în acest an, recursul şi avem o sentinţă definitivă tot în favoarea CJ, dar în această săptămână am primit o citaţie de la ÎCCJ, prin urmare avem un ofertant care contestă în continuare această procedură de achiziţie, dorind să blocheze acest proiect.  Nu dorim să pierdem timp preţios astfel încât să riscăm pierderea unei finanţări europene”, a explicat vicepreşedintele CJ Braşov. Valoarea contractului de consultanţă pentru proiectul ,,Sistemul de management integrat al deşeurilor din judeţul Braşov”, cu finanţare europeană, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 -2020, a fost estimat la 5,4 milioane.

Obligaţii puse sub semnul întrebării

 

Primăria Făgăraş şi-a mai asumat şi alte  obligaţii în domeniul managementului deşeurilor, cele mai multe referindu-se la colectarea selectivă a deşeurilor menajere.

  •  Reciclarea a 40% din deşeurile colectate, termen 2019
  •  reciclarea a 50% din deşeurile colectate, termen 2020, a 60% până în 2021 şi 70% până în 2022.
  •   creşterea gradului de colectare cu 52% până în 2020
  •  reducerea cantităţii depozitate de deşeuri biodegradabile cu 35%, termen 2020
  •   construirea şi dotarea cu instalaţii de tratare mecano-biologică, termen 2024

La nivelul municipiului Făgăraş cea mai mare problemă este colectarea selectivă a deşeurilor, mai ales că  au fost identificate situaţii în care angajaţii Salco amestecă deşeurile selectate în maşinile de transport gunoi.  Pe dealtă parte,   gunoaiele colectate sunt îngropate, aşa cum arată  imaginile obţinute de unii făgărăşeni,  în zona depozitului temporar al Salco de pe platform chimică. Nu trebuie omis faptul că majoritatea făgărăşenilor au mari lacune în cazul  colectării selective a deşeurilor menajare, iar aplicarea acestui gen de serviciu ar duce la o scădere, în timp, a taxei de salubritate.  (Lucia BAKI)

 

 

1 COMENTARIU

  1. Rusine sa va fie ! Alt primar hot si mincinos! Ai fost ales sa ne reprezinti interesele, esti in slujba noastra si trebuie sa dai ASCULTARE vointei cetatenilor, in caz contrar, da-ti DEMISIA!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here