•  Strada D-na Stanca  în loc de Ocolitoare, pe banii din creditul contractat  de Primăria Făgăraş  în 2017
  •   Investiţia pe repede înainte pentru a scăpa de penalităţile la împrumut

,,Marea asfaltare” din Făgăraş s-a transformat în ,,Marea cârpeală”. O spun atât cetăţenii urbei, dar şi reprezentanţii  firmelor  de construcţii. Şi asta pentru că nicio stradă  din Făgăraş nu este reabilitată sau modernizată, şi ne referim în special la arterele principale, bulevardul de la intrarea în oraş până la ieşire, Negoiu, 13 Decembrie, Trandafirilor, Gării, etc. Se execută doar lucrări de reparaţii, dar şi acelea sporadic.  De câteva mandate se vorbeşte despre asfaltare, dar  totul a rămas la stadiul de proiect.  Când primarul actual a preluat mandatul s-a plâns şi el de starea drumurilor din Făgăraş, chiar a criticat ineficienţa fostului Executiv  în privinţa infrastructurii. După  6 luni de mandat  (ianuarie 2017) acelaşi edil local spunea,  într-un interviu acordat ziarului Monitorul de Făgăraş,  legat de drumuri şi de licitaţiile lucrărilor   că ,,pentru strada Negoiu s-a terminat licitaţia şi vom începe lucrările în primăvară. Celebrul proiect PNDL (n.r. reabilitarea străzilor în valoare de 25 milioane lei, contract semnat în 2014) este şi el în lucru. Au fost refăcute toate cantităţile, diferenţiat pentru fiecare stradă, pentru a nu avea probleme la implementare. De aceea am suspendat licitaţia, iar din ianuarie  (n.r. 2017)vom da drumul la proceduri cu toate cantităţile refăcute de proiectant”.  În 2019,  despre PNDL şi contractul de 25 milioane de lei pentru reabilitarea străzilor din urbe nu se mai vorbeşte.  Despre Negoiu, nici atât. Am solicitat primarului un punct de vedere asupra acestor  proiecte, dar răspunsul a fost sec: ,,Nu vorbim despre drumuri, nu este momentul”.

Pas la Ocolitoare

Nici despre Ocolitoare nu se mai vorbeşte astăzi, cu toate că în ianuarie 2017 primarul  afirma: ,, Vrem să  realizăm ocolitoarea şi vom reuşi.  Primăria va prelua acel drum şi vom obţine noi avizele. Va fi o investiţie care poate avea trei surse de finanţare: Banca Mondială, BRD sau credit furnizor.   Sunt credite de dezvoltare. Este ca şi cum am face investiţia din bugetul local şi aşteptăm veniturile să se acumuleze din taxe şi impozite, numai că obţinem banii grămadă şi din încasările la buget plătim investiţia.     Un primar care nu vrea să facă un lucru dă vina pe un credit, că nu are bani, orice.  Ocolitoarea ca  investiţie se justifică şi din punct de vedere economic şi al confortului. Punând în balanţă cheltuiala cu întreţinerea bulevardului, a străzilor Trandafirilor, Uniunii, Gării cu cea a realizării ocolitoarei, creditul se va justifica. Să adaugăm şi confortul cetăţenilor, atunci pe termen lung investiţia se justifică” spunea primarul în ianuarie 2017.

 

Lucrări de asfaltare din credit

Pe masa Legislativului apar în fiecare lună spre aprobare proiecte de hotărâre  privind rectificări ale bugetului local, modificări ale vechilor HCL-uri, aprobări de indicatori pentru diverse investiţii, dar care rămân doar  pe hârtie. În plenul programat pentru 26 iunie, ora 15.00,  se va supune aprobării un proiect de hotărâre care se referă la creditul contractat de Primăria Făgăraş în anul 2017 (HCL 255/29 noiembrie 2017).  Primarul vrea să obţină aprobarea CL pentru a reabilita strada D-na Stanca folosind o parte din acel credit.

Povestea reabilitării străzii D-na Stanca

Aşa cum arată documentele aprobate de Legislativ la propunerea Executivului, reabilitarea străzii D-na Stanca s-a pus pe tapet cu ani în urmă. Dar în actualul mandat, prin HCL 136/5 iulie 2017 s-a aprobat investiţia, alocându-se de la bugetul local suma de 1.800.000 lei. Valoarea totală a lucrărilor  s-a stabilit, conform indicatorilor economici,  la 3.213.032,23 lei. Actul normativ  local n-a fost pus în practică nici până astăzi, deşi au fost şedinţe publice, s-a întocmit proiectul, care a costat 217.750 lei, s-a modificat proiectul pentru două bezi pe sens, apoi s-a revenit,  dar şantierul n-a fost deschis. Se readuce în discuţie din nou investiţia, dar sursa de finanţare  se vrea a fi creditul  semnat în 2017. De ce acum?

Povestea împrumutului

În 2017, aşa cum susţinea primarul în  interviul amintit mai sus, a fost contractat un împrumut din bancă în valoare de 28.583.333,3 lei . Creditul a fost aprobat de CL Făgăraş prin HCL nr. 255/29 noiembrie 2017 şi a avut ca scop refinanţarea creditului contractat în 2010 pentru stadion pe de o parte  şi realizarea unor investiţii. Creditul nr. 99/24 martie 2010 în valoare de 3.583.333,33 lei a fost achitat, iar restul sumei, 25.000.000 lei a avut destinaţia clară: ,,reabilitare străzi în municipiul Făgăraş”- 16.737.178 lei şi ,,modernizare şi reabilitare străzi, etapa III” – 8.262.822 lei.  La vremea aprobării HCL, se vorbea  despre  realizarea ocolitoarei din creditul respectiv. Pentru a obţine creditul, Primăria Făgăraş a plătit o firmă, VMB Partners SA din Bucureşti.  Comisia de Autorizare a Împrumuturilor Locale a avizat   favorabil creditul, prin Hotărârea 5405/8 august 2018, însemnând tragerile din suma totală împrumutată pentru investiţii astfel:

  •  în 2019: 1.858.194,87 lei
  •   în 2020: 14.808.471,79 lei
  •    în 2021: 8.333.333,34 lei

Legea însă impune  anumite condiţii ce trebuie îndeplinite la tragerile din credit, iar nerespectarea lor însemnă sancţiuni. Cele trei trageri anuale amintite mai sus trebuie operate până în luna august, iar banii aferenţi fiecărei  trageri trebuie folosiţi până la finele anului. În caz contrar se percep penalităţi în valoare de 2% din suma notificată şi neretrasă.

Lucrări cu de-a sila

Aşadar până în luna august 2019, Primăria Făgăraş trebuie să se folosească de 1.858.194,87 lei dacă nu va plăti penalităţi de 2%. Aşa a apărut , în mare grabă, proiectul   prin care se  cere aprobarea legislativului de a introduce strada D-na Stanca în reparaţii,  folosindu-se suma prevăzută din credit pentru tragerea din anul 2019, respectiv 1,8 milioane de lei. Nici nu se mai aminteşte de ocolitoare.   Aşteptam o explicaţie de la primarul Făgăraşului, aşa cum aşteaptă de altfel toţi contribuabilii urbei, dar răspunsul ,,nu vorbim despre drumuri” a închis orice dialog. Nci la solicitările scrise pe acest subiect, în baza Legii 544, nu am primit un răspuns oficial. ,,Nu avem timp să răspundem, mai ales  dacă trebuie să căutăm în arhivă. Puteţi să ne daţi în judecată” a spus primarul.  Vom reveni. (Lucia BAKI)

 

 

 

 

2 COMENTARII

  1. Poftim raspuns de primar al anului 2019 ales de cetateni naivi,
    Pai domnule primar(vorba vine) daca ai plati din buzunarul propriu cheltuielile de judecata nu te-ai mai abera in halul asta…dar daca cheltuielile sunt platite de fraieri care se inghesuie sa plateasca taxele si impozitele in primele zile din an…atunci nu te mai intereseaza
    Astea sunt vorbe de primar???Nici macar un ingrijitor de animale de la Valea Olt nu ar vorbi asa darmite ditamai primarul care nu a promis…A MINTIT ca face una si alta…dar de fapt ce sa mai atat..doar gura e de tine.

    Sa vezi ce te va da lumea in judecata cand nu te mai voteaza nimeni,dar deja nu te mai intereseaza…ti-ai facut plinul si gata…daca mai prostesc lumea inca o data bine,daca nu iarasi bine.

    In locul tau mi-ar fi rusine sa mai scot capul in oras…

Lasă un răspuns la Mari Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here