l Primarul şi UAT Făgăraş vrea să aibă control pe toate serviciile de utilitate publică

  •  Prima achiziţie în cazul noului Serviciu  de transport public,   două  autobuze vechi,  deşi primarul Făgăraşului se laudă cu proiecte  măreţe de 30 milioane de euro

 

Serviciile de utilitate publică  precum transportul local, termia, salubritatea  sau apa şi canalul au suferit cele mai multe transformări în ultimele  două decenii. S-a pornit de la servicii publice locale şi regii autonome subordonate administraţiei publice locale, apoi s-a decis  divizarea lor şi înfiinţarea de societăţi comerciale care să preia furnizarea serviciilor, iar acum se vrea revenirea la forma iniţială,  reînfiinţând servicii publice locale.  De fiecare dată decidenţii au susţinut că schimbările  ar fi în interesul cetăţeanului.   Timpul însă a dovedit contrariul, de fiecare dată  formele de organizare  ale respectivelor servicii publice şi mai ales coordonarea lor s-au dovedit a fi  neprietenoase cu cetăţenii, dar profitabile pentru decidenţi.   Pentru fiecare dintre ele, activitatea era subvenţionată de la bugetul local.

 

  •   Termia de exemplu a fost serviciu public local,   s-a transformat în regie prin 2002  prin divizarea  RASC în trei entităţi. A urmat   Ecoterm SA prin 2009, care după nici 3 ani a intrat în insolvenţă. Acum se vrea revenirea la serviciul public de termie. Cu alte cuvinte ne întoarcem în timp pe considerentul că ,,atunci a fost bine”.
  •   Transportul public local a fost un serviciu al Primăriei Făgăraş, care s-a transformat apoi în SC Mixta de Transport SA.  Era societatea  subordonată administraţiei publice locale care funcţiona după regulile impuse de aceasta.  Rulau la  acea vreme pe traseele din municipiu autobuze vechi şi depăşite moral şi tehnic. Se achiziţionau doar maşini second hand, invocându-se lipsa banilor sau economisirea veniturilor. În timp societatea a dat faliment. S-a preferat apoi concesionarea serviciilor de transport public  către firme specializate. Astăzi se vrea revenirea la forma iniţială, cea de Serviciu de transport public local.
  •  În cazul apei şi canalului, de la forma de regie, serviciile au  ajuns la forma juridică de societate comercială, SC Apa Serv SA. Dar societatea a intrat în faliment după vreo 5 ani, mai ales că preluase  toate datoriile şi pierderile fostei regii. În 2009  s-a decis predarea  acestor servicii unui operator regional, alegându-se firma cu sediul în Sibiu, Apa Canal SA. Prima măsură a acestui operator a fost dublarea tarifelor la apă şi canal.
  •   Nici salubritatea n-a fost scutită de aceste schimbări. De la serviciu public a fost integrată în regia servicilor locale, RASC, de unde s-a transformat în societate comercială prin divizarea regiei. A devenit  Salco Serv SA cu unic acţional CL Făgăraş.  Principala caracteristică a acestei societăţi a fost dotarea precară. Din 2002 n-a reuşit să aibă un parc de maşini şi utilaje care să asigure  o calitate bună a serviciilor şi nici să construiască un depozit conform pentru deşeuri menajere. Ce au în comun aceste forme de organizare din toate timpurile? Subvenţionarea activităţilor cu bani de la bugetul local. Cetăţenii au simţit aceste schimbări şi transformări nu ca formă juridică ci doar prin tarife majorate periodic şi o calitate mai proastă a serviciilor.

 

RATB a scăpat de maşinile uzate, iar Primăria Făgăraş le-a luat de bune

În această perioadă se dezbate în toate mediile subiectul legat de transportul public de persoane.  Primarul se laudă că a achiziţionat  două autobuze vechi cu care să asigure transportul public până când vor fi aduse cele 10 autobuze ecologice despre care se face vorbire de vreo 2 ani, invocându-se proiecte europene de 30 milioane de euro. Când se va întâmpla acest lucru, nimeni nu ştie.  Dar se ştie că legislativul a aprobat săptămâna trecută, 10 iulie,  modificările aduse  proiectului în care sunt invocate aceste autobuze (Mobilitate urbană), modificări legate de  studiul  de fezabilitate şi DALI, ceea ce înseamnă că proiectul întocmit de Primăria Făgăraş a ajuns, poate,  în faza de precontractare la ADR Centru.  Până atunci, autobuzele cupărate de  primărie au costat 30.940 lei fiecare şi  au fost vândute de RATB Braşov, firma de transport a Primăriei Braşov,  care şi-a reînnoit parcul auto. Unul dintre autobuze are 811.069 km parcurşi, iar celălalt 708.357 km. Această achiziţie a fost aprobată de consilierii locali în luna mai când a fost repartizată şi suma de 116.000 lei. Numai că autobuzele nu au mai fost cumpărate din Hunedoara aşa cum s-a stabilit iniţial, ci de la RATB-ul  Primăriei condusă de George Scripcaru. De teama că fiind vechi şi se pot oricând defecta, primarul vrea să mai cumpere un autobuz, de data aceasta din Germania, dar tot vechi.    De la 1 august se vrea ca aceste autobuze să pornească pe traseu,  dar după ce vor fi trecute, probabil, printr-o spoială şi o revizie amănunţită.

Organigramă cu 45 de angajaţi la Serviciul public de transport local

Făgărăşenii care folosesc transportul public plătesc,  în prezent, 2 lei/bilet şi 65 lei/abonamentul lunar. Axi Trans  asigură transportul public  local cu un autobuz care circulă pe traseul existent în urbe. Această firmă este prezentă în municipiu din  2014   în baza unui contract valabil până în 2020. Primăria Făgăraş  a pus pe tapet  eliminarea concesionarului încă din noiembrie 2017 când a obţinut votul Legislativului pentru înfiinţarea Serviciului de transport public local, HCL 261/29.11.2017. Gurile rele au pus această decizie pe seama unor ,,poliţe”  pe care edilul şef vrea să le plătească  opozanţilor politici. S-a stabilit  şi un regulament  de funcţionare al seviciului şi o organigramă.  Aşa cum arată organigrama,  acest  nou serviciu public va avea 45 de angajaţi, un şef şi 5 departamente coordonate şi ele de câte un şef. Vor fi angajaţi 16 şoferi, 8 controlori, 2 dispeceri, 4 mecanici, 3 electricieni, un economist, 2 casieri şi 3 femei de serviciu.  Aşa cum explica primarul tariful pentru biletul de călătorie va fi 2 lei şi nu va fi majorat. Numai că făgărăşenii spun că  nu au încredere în spusele primarului în privinţa majorării tarifelor. Ei explică acest lucru aducând ca exemplu taxa de salubritate despre care primarul ar fi spus că nu va fi majorată, dar în realitate a fost dublată fără să ţină cont de campania cetăţenilor de la începutul acestui an şi de doleanţele localnicilor expuse în cadrul dezbaterii publice de la începutul lunii aprilie 2019, de la casa de cultură.  (Lucia BAKI)

 

 

 

2 COMENTARII

  1. Primarul este doar o marioneta a lui Scripcaru, asa cum Manduc a fost marioneta lui Cancescu. Primarul a bulversat toata circulatia din Fagaras si a trasat linii albe pe sosea si trotuare care reprezinta astazi parcarile. Se apropie alegerile si de aceea trebuie sa-si multumeasca clientela cu posturi .

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here