•  Profesorii care predau cursul de limbă, cultură şi civilizaţie românească în ţările europene sunt doar colaboratori ai Institutului Limbii Române şi nu angajaţi ai MEN
  •    135 de dascăli LCCR îşi cer drepturile, dar se lovesc de nepăsarea autorităţilor române
  •   Întâlnirea cu ministrul Educaţiei şi cu directoarea ILR s-a soldat doar cu promisiuni
  •   Deşi cursul LCCR se predă de 13 ani în şcolile din Europa,  nu este o disciplină recunoscută de MEN

 

Atât de importanţi sunt copiii români din diaspora pentru autorităţile române încât  predarea cursului de limbă, cultură şi civilizaţie românească  (LCCR) în şcolile din ţările UE nu constituie  o responsabilitate a Ministerului Educaţiei. Spun asta întrucât  pentru dascălii români care predau cursul LCCR  elevilor din diaspora  nu există un statut care să le asigure  vechimea în muncă şi plata pe tot parcursul anului pentru activitatea lor de la catedră, aşa cum sunt remuneraţi profesorii care lucrează în România sau cei din Şcolile Europene. În condiţiile în care cursul LCCR se predă în şcolile din ţările UE de 13 ani şi este singura modalitate prin care  elevii români din diaspora pot  învăţa limba română şi cultura ţării la mii de km depărtare de casă.  Mulţi dintre elevii acestor dascăli sunt din Ţara Făgăraşlui, înscrişi în scolile din Italia şi Spania. În analele Ministerului Educaţiei nici nu există disciplina LCCR, cursul fiind preluat în ograda Institutului Limbii Române (ILR), care la rându-i îl consideră  un intrus.  De 13 ani, profesorii LCCR sunt plătiţi de ILR ca şi colaboratori, folosind modalitatea ,,plata cu ora”, ceea ce înseamnă  că ,,eşti plătit doar când  eşti la catedră”, dar şi pentru câte ore ai la grupele de copii pe care reuşesti să le formezi, iar în timpul vacanţelor  nu ai salariu.  Urmărind însă  activitatea elevilor de la cursul LCCR se poate vedea că aceşti dascăli din diaspora desfăşoară şi activităţi extraşcolare, în afara orelor,  în vacanţe când organizează tabere,  activităţi în colaborare cu Ambasadele, dar se pregătesc şi  pentru următorul an şcolar.  De bună seamă această muncă nu este plătită, fiind consideraţi colaboratori. Nu este plătită nici naveta dascălilor până la şcolile unde activează, în timp ce în ţară cheltuielile profesorilor navetişti sunt decontate. Mai mult, deşi sunt consideraţi colaboratori, din remuneraţiile lor le-a fost reţinut cuantumul de 25% când s-a aplicat scăderea salariilor bugetarilor, fără ca ulterior să fie restituită suma.

Birocraţia din ILR ascunde  neputinţa  de a lua decizii

 

Actuala directoare a ILR, Daiana Ciubus, care este  un bun susţinător  al  statisticilor, n-a considerat o prioritate  stabilirea unui statut pentru  această categorie de dascăli. Dar în schimb  îi îngroapă  în hârtii, cerându-le tot felul de rapoarte şi de  statistici, mai abitir decât cer inspectoratele şcolare din ţară  angajaţilor cu statut de dascăl. Cuibus a fost numită în funcţie prin 2017, detronând-o pe fosta directoare, cea care a înfiinţat proiectul LCCR în 2007. La polul opus, şcolile din ţările UE, care au acceptat cursul LCCR pentru elevii lor de naţionalitate română, laudă  activitatea  dascălilor români,  se implică şi susţin acţiunile acestora atât cât le permit programa şi regulamentele şcolare, dar şi legislaţia. ,,Din 2007 profesorii LCCR sunt colaboratori ai Institutului Limbii Române din Bucureşti, remuneraţi la plata cu ora,  cu vacanţe neplǎtite,  fără alte drepturi băneşti şi fără vechime.  Disciplina  LCCR au dezvoltat-o colaboratorii L.C.C.R. în decursul celor 13 ani de activitate în şcolile din Europa şi constă în realizarea zilnică de activităţi interdisciplinare şi trasdisciplinare în clase cu copiii români şi străini în orar curricular şi/sau extracurricular, deci în formulă bilingvă. Profesorii LCCR din diasporă respectă programa şcolară propusă de MECTS în 2007 şi metodologia L.C.C.R. cu toate modificările survenite pe parcurs şi s-au adaptat de-a lungul timpului în funcţie de realităţile din teritoriu. Însă totul a rămas la nivelul anului 2007 în privinţa lor” au spus profesorii LCCR.

Dascăl cu porţia

Aşa se face că persoanele care predau cursul LCCR în şcolile din Italia, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Belgia, Irlanda,  în cursul anului şcolar sunt colaboratori, iar în vacanţe, şi nu numai,  prestează alte munci care să le asigure traiul în străinătateşi rezidenţa.  Pentru a le fi respectată  munca de dascăl şi activitatea la cursul LCCR, aceşti profesori  au solicitat  autorităţilor române să se implice şi să rezolve situaţia lor.  ,,Fiind în asentimentul colegelor şi colegilor din Italia, Spania, Belgia, Portugalia, Irlanda şi Marea Britanie, care lucrează cu copiii din diaspora pentru punerea în valoare a limbii materne și conservarea identității naționale în contextul european, am început  demersurile în septembrie 2019 pentru a prezenta situaţia proiectului L.C.C.R. şi condiția contractuală în care se află cadrele didactice care predau Cursul gratuit de Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească în afara graniţelor României și care ne situează în afara legislației actuale. M-am adresat în scris  MEN,  Guvernului,   Ministerului Muncii,   Departamentului Educaţie şi Cercetare din Administraţia Pezidenţială,   Departamentului pentru Românii din afara României” a spus Angela Nicoară, profesor LCCR la şcolile din Ladispoli şi Civitavecchia, Italia.

Dascăli decoraţi de Preşedinte, dar nerecunoscuţi de MEN şi ILR

Prin intermediul deputatului PNL Matei Dobrovie, dascalii L.C.C.R. din diaspora au fost primiţi în audienţă la MEN de actualul ministru, Monica Cristina Anisie, vineri, 31 ianuarie 2020.  Delegaţia dascălilor a fost formată din două profesoare din Italia, Angla Nicoară şi Mariana Paliev, şi două din Spania, Mariana Toma şi Dorina Apostol. După o discuţie de 2 ore, nu s-a găsit însă nicio soluţie concretă, doar promisiuni. ,,Doamna ministru a ascultat timp de două ore o lungă expunere facută de directorul ILR,   Daiana Cuibus,  şi mai apoi doleanţele  profesorilor LCCR privind  recunoaşterea vechimii în muncă şi statutul de profesor LCCR.  Avem în spate o istorie apreciată la superlativ de partenerul străin și care nu poate fi lăsată de izbeliște. Președintele României a ținut să decoreze munca noastră. În 30 august 2018  a fost decorată de Preşedintele României  Școala din Italia  în care lucrez, ,,Corrado Melone” din Ladispoli, şi pe mine ca dascăl LCCR, cu  ordinul Meritul Cultural în Grad de Cavaler pentru activitatea de promovare a limbii și culturii române.  În 29 noiembrie 2019 au fost decorate alte colege L.C.C.R. cu ordinul Meritul pentru învățământ. Pentru o continuă formare a tuturor profesorilor L.C.C.R. am cerut şi cerem o colaborare cu ILR şi implicit cu MEC pentru specialitățile care se includ în programa interdisciplinară a proiectului L.C.C.R.” a mai explicat prof. Angela Nicoară.  Din păcate  întâlnirea cu ministrul MEC n-a adus nimic nou, din răspunsul acesteia se înţelege că dascălii LCCR vor rămâne în continuare colaboratori ai ILR cu plata cu ora întrucît specializarea nu poate  fi, deocamdată,  recunoscută.  Nici măcar ILR nu are în vedere angajarea celor 135 de dascăli LCCR în cadrul institutului ca de exemplu profesorii din programul ,,Şcolile europene”.

Principiul ,,dezbină şi condu” pentru dscălii LCCR

Şi pentru a le arăta celor 135 de dascăli LCCR cine este şeful, directoarea ILR a demarat o verificare a datelor statistice referitoare la situaţia profesională şi contractuală a celor 135 de dascali care-şi cer drepturile legale şi morale. Pe de altă parte, Ministrul Educaţiei vrea să-i împartă pe aceşti ,,promotori al culturii române  peste graniţe” în trei categorii. O categorie care îi va avea pe cei care sunt titulari în învăţământ  la şcolile din România şi care, întorşi în şcoli, vor fi remuneraţi ca şi profesorii din ţară pe perioada vacanţelor. A doua categorie să fie rezervată celor care vor să se titularizeze urmând examenele din ţară pentru specialitatea în care au studiat şi astfel vor fi trataţi ca orice dascăl din ţară. Şi a treia categorie îi va include pe cei care nu sunt titulari în ţară, nu intentionează sa se titularizeze şi vor rămâne colaboratori ai ILR, la plata cu ora. Din păcate din cei 135 de profesori din diaspora doar vreo 30 au menţinut sau obţinut titularizarea în ţară, restul nu, fiind plecaţi de mulţi ani din sistem. Propunerile ministrului MEN nu fac altceva decât să anuleze munca de 13 ani a unor dascăli români care au predat limba şi cultura română copiilor născuţi în ţări din Europa, în favoarea altora.

Întrebările dascălilor LCCR

Cele patru  profesoare LCCR, Angela Nicoară, Mariana Paliev, Dorina Apostol, Mariana Toma,  prezente la întâlnirea cu ministrul MEC,  organizată de deputatul  PNL Matei Dobrovie,  spun că nu mai pot continua în acest fel. ,,Cererea noastră găseşte Ministerul în imposibilitatea de a rezolva  acest neajuns. De ce nu se poate  recunoaşte disciplina LCCR cu tot ceea ce se cere pentru formarea ei? De ce se vorbeşte despre titulazizare? Ce salariu vor primi titularii cu mai puţin de 18 ore pe săptămână? De ce colaboratorii ILR nu pot fi consideraţi, după 13 ani de muncă, salariaţi ai ILR, fiecare cu norma pe care reuşesc să o realizeze în şcolile gazdă,  plus activităţile din timpul vacanţelor? De ce nu se poate considera cursul LCCR din diaspora la fel cu activitatea  şcolilor din România? De ce nu se poate face analogie cu Şcolile Europene unde profesorii sunt detaşaţi din România pentru copiii români care învaţă în străinătate?” se întreabă dascălii LCCR.  Deputatul Dobrovie  va susţine în continuare demersurile  acestei categorii de profesori.   ,,Împreună  vom identifica cele mai bune soluţii pentru susţinerea acestor ambasadori ai culturii şi limbii române în diaspora” spune deputatul liberal.

Şcolile Europene

Sistemul Școlilor Europene este caracterizat de multiculturalitate și plurilingvism, are un curriculum propriu și o formă de evaluare sumativă la finalul școlarității – Bacalaureatul European. Funcţionează în Europa 26 şcoli europene. Elevii români înscriși în sistem, conform statutului Școlilor Europene, studiază limba română și susțin examen de bacalaureat la disciplina limba  română. În Școlile Europene, potrivit reglementărilor specifice, pot fi înscriși numai copiii funcționarilor europeni și ai angajaților în instituțiile partenere ale Comisiei Europene sau semnatare ale unor convenții cu instituțiile europene.  Profesorii care predau limba română au statut fie de profesori detașați (de statul român), fie de profesori asociați, chargés de cours, recrutați local (de școală). Pentru profesorii detașați, statul român asigură în țară salariul corespunzător postului ocupat în România,  iar Comisia Europeană  asigură diferența salarială până la nivelul reglementat în sistemul şcolilor Europene. Pentru profesorii asociați, chargés de cours, recrutați local, salariul este asigurat de școala angajatoare. Începând din anul școlar 2013-2014, România are o secție lingvistică pentru limba română, la Școala Europeană Bruxelles IV.  În celelalte Școli Europene în care sunt înscriși, copiii români au statut de SWALS- elevi fără secție lingvistică, înscriși la una dintre secțiile de bază: engleză, franceză sau germană.

(Lucia BAKI)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 COMENTARIU

  1. Cam multe erori in articolul dumneavoastră. Ma refer la erori de date, la cele de substanța nu mai fac referiri deoarece nu cred ca sunteți dispus sa aflați adevarul.
    Închei prin a va întreba dacă aveți habar cu cât este platit un profesor LCCR, care are 9 grupe de copii, comparativ cu un dascăl in România?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here