•  Finanţarea DC 66, Şona- cartierul Galaţi, a fost aprobată în 2009, dar MRDAP refuză plata facturilor
  •  Primăria Mândra a dat în judecată Ministerul pentru refuzul decontării lucrărilor executate de constructor

 

Reabilitarea drumului ce leagă satul Şona de cartierul Galaţi al Făgăraşului, o doleanţă veche a sătenilor, se află pe rolul Tribunalului Bucureşti. La 24 iunie 2020 Primăria Mândra îşi va susţine din nou cauza în faţa instanţei împotriva Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fonduri Europene (MDRAP), care refuză să deconteze lucrările executate deja la DC 66, Şona-Galaţi.  De mai mulţi ani, ministeriabilii nu vor să accepte situaţia reală din teren, cramponându-se de  birocraţia dată de ordonanţe emise una după alta. La mijloc este însă suma de peste 5 milioane de lei, atât cât au înghiţit lucrările de reabilitare a celor 6,5 km de drum comunal. Această investiţie este un exemplu prin care Guvernul aprobă finanţarea lucrărilor de infrastructură din teritoriu, ca mai apoi să le blocheze prin refuzul decontărilor. Aşa se face că la nivel naţional infrastructura este nemodernizată în cea mai mare parte a ei.

Finanţare doar pe hârtie

Despre proiectul de reabitare a DC 66, Şona-cartierul Galaţi s-a vorbit încă din anul 2009, când a fost semnat contractul de finanţare cu MDRAP  în valoare de 5.134.000 de lei, în baza HG 577/1997. În noiembrie 2009 a fost organizată licitaţia publică în urma căreia a fost desemnat constructorul, SC Colas Drumuri SRL, o firmă franceză care la acea vreme executa  mai multe lucrări în România.  În baza contractului  nr. 3334/19.10. 2009, s-au început lucrările, dar şantierul n-a durat prea mult întrucât, în 2010,  firma franceză s-a retras din România în urma unor neînţelegeri cu statul român. Pe atunci scandalul a ţinut primele pagini ale ziarelor româneşti. Prin urmare au fost sistate şi lucrările la  DC 66. La acel moment, din valoarea proiectului s-a achitat doar suma de 250.000 lei, însemnând o mică parte din lucrările realizate la acest drum  din intravilanul satului Şona, respectiv  806.514,33 lei.  Pentru a-şi recupera banii investiţi la drumul din Şona,   SC Colas Drumuri SRL a intentat proces Primăriei Mândra.    În 2011, Colas a câştigat procesul, obligând  Primăria Mândra să achite suma de 600.000 lei. Deşi finanţarea era aprobată, Ministerul n-a plătit lucrările, pretenţile firmei Colas fiind achitate din veniturile proprii ale Primăriei Mândra.

Cesionarea între firmele  de construcţii n-a fost pe placul Ministerului

Investiţia rămânând  descoperită, Primăria Mândra a căutat soluţii pentru a continua lucrările. Astfel  a fost cesionat contractul altei firme, SC ASP Agregate SRL, care s-a angajat să continue lucrările. Contractul de cesiune nr. 3181/4 iunie 2010 a fost semnat între  SC Colas Drumuri SRL şi SC ASP Agregate SRL  cu acordul Primăriei Mândra în calitate de beneficiar, care a avut ca şi consultant un cabinet de avocatură din Bucureşti.   Până  în 2012, Ministerul Dezvoltării n-a mai virat în conturile Primăriei Mândra niciun ban din finanţarea aprobată în 2009 pentru lucrările la DC 66.  Atunci, Primăria Mândra a depus o nouă solictare la Guvern prin care a cerut suma de 550.000 lei pentru continuarea lucrărilor la DC 66. ASP Agregate SRL a executat lucrări la acest drum în valoare de 890.000 lei şi aştepta să fie decontate.  Numai că deconturile depuse de Primăria Mândra au fost din nou refuzate de minister, care a invocat  ilegalitatea contractului de cesiune. În perioada 2012-2016 s-a derulat  o corespondenţă stufoasă între Primăria Mândra şi Ministerul Dezvoltării. Cu toate acestea  Ministerul n-a alimentat contul Primăriei Mândra cu niciun leu pentru a se putea deconta lucrările executate.  ,,Era o situaţie ilogică: lucrările erau executate şi se puteau vedea, dar ministerul refuza să le plătească invocând diverse motive. M-am adresat Curţii de Conturi şi Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice pentru a afla o poziţie oficială şi legală în acest caz.  Am considerat că cesiunea  de lucrări nu este interzisă în mod expres de OG 34/2006 fiind interzisă doar prin OG 276/2011.  Dar în continuare Ministerul a refuzat la plată facturile emise de constructor susţinând că prin OG 34 se acceptă doar cesiunea de creanţe, nu şi de lucrări” a explicat  Şerban Ioan Taflan, primarul comunei Mândra.     În acest răstimp, toate avizele şi autorizaţia de construcţie au expirat, iar în cazul reluării lucrărilor urma un alt şir de aprobări.

 Proces cu MDRAP la Tribunalul Bucureşti

În martie 2017, Primăria Mândra s-a adresat din nou  Ministerului Devoltării, de data aceasta solicitând  suma de 3.519.798 lei  pentru finalizarea investiţiei la DC 66. Şi de data aceasta solicitarea a fost aprobată, iar în septembrie 2017 a fost semnat Contractul nr. 3739.  Lucrările au fost reluate abia după obţinerea avizelor şi autorizaţiilor.  Tot firma ASP Agregate SRL a deschis şantierul.  După ce au fost executate lucrări în valoare de 2.700.000 lei, Primăria Mândra a cerut decontarea acestora la MDRAP. Din nou s-a invocat contractul de cesiune, iar plata facturilor a fost refuzată.  Motivul, aceleaşi prevederi din OG 34 care ar  interzice cesiunea de lucrări, acceptând doar cesiunea de creanţe.  ,,Ne regăseam tot în situaţia din 2010, deconturi depuse, dar refuzate de Minister.  Am decis în  2018  să plătim constructorului din bugetul local. Am reuşit astfel să-i achităm  suma de 1.950.000 lei, care reprezenta o parte din lucrările executate.  În paralel am deschis proces în instanţă Ministerului Dezvoltării.  În data de 14 august 2019, Dosar nr. 24711/3/2019 a fost depus la  Tribunalul Bucureşti.  Avem termen în 24 iunie 2020.  Sperăm să câştigăm acest proces şi să ne recuperăm banii. Până în prezent a fost realizată 77% din această investiţie şi intenţionăm să o finalizăm. A fost asfaltată toată lungimea drumului, s-au realizat podeţe, rigole, dar mai avem de făcut trotuare în intravilan şi rigole” a mai spus Şerban Ioan Taflan, primarul comunei Mândra. (Lucia BAKI)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here