Timp de 30 de ani au fost amăgiţi făgărăşenii cu ocolitoarea care va scoate traficul greu din oraş, iar casele şi blocurile vor fi protejate. Şi au crezut vorbele aleşilor locali.  Dar ocolitoarea nu a fost  construită nici în 2020, nu va fi nici în 2021 sau în anii următori. Licitaţia pentru proiectarea şi execuţia variantei ocolitoare a Făgăraşului a fost anulată pentru ,,abateri grave de la prevederile legislative”. Se poate spune fără să greşim că incompetenţa şi interesele  din Primăria Făgăraş  pun la colţ voinţa  făgărăşenilor.  Drept exemple care întăresc această constatare a făgărăşenilor  sunt  şi alte investiţii şi proiecte europene care sunt aruncate în faţa contribuabililor de 4 ani, dar care nu au fost măcar demarate.

  •   Mutarea secţiei de Pediatrie în pavilionul central al spitalului, proiect iniţiat prin 2009, dar care, deşi a consumat milioane de lei de la bugetul local,  nu s-a realizat, micii pacienţi fiind trataţi tot în clădrea veche în condiţii impropri.
  •   Bazinul semiolimpic cu care se lăuda  primarul n-a fost decât praf în ochii făgărăşenilor întrucât la locul destinat lucrărilor nu se vede nimic, doar un spaţiu în care se depun materiale de construcţii rezultate din dezmembrări.
  •   Sala de sport de la Şcoala Generală ,,Ovid Densuşianu”   este în aşteptare de peste 2 ani. S-a realizat demolarea  cu fonduri de la bugetul local, dar investiţia promisă nu se mai conturează.
  •   Investiţia de la Şcoala Generală nr. 7 este blocată pentru că  a ajuns în instanţă din cauza intereselor, bugetul local fiind golit de contractele cu avocaţii.
  •   Din bugetul local se plătesc studii şi consultanţă  cu milioane de lei pentru  proiecte europene. Pentru proiectul ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană”, acela pentru care  au fost despăgubiţi proprietarii unor active cu 500.000 euro în 2018,  se plăteşte consultanţă de  267.960 lei. Iar pentru ,,Modernizarea şi pietonizarea zonei centrale” serviciile de consultanţă au valoarea de 249.660 lei.  Şi exemplele pot continua.
  • Monitorul de Făgăraş a stat de vorbă cu Lucian Cupu, consilier local ales în 2020 pe listele PNL. Este unul dintre cei mai vehemenţi combatanţi ai intereselor din Primăria Făgăraş  şi susţinător al cetăţenilor municipiului.

 

Reporter: Nu mai încape îndoială că ocolitoarea a fost folosită de toţi primarii ca miză electorală. Ce se întâmplă acum cu această investiţie?

Lucian Cupu:   Au fost doar promisiuni în campania electorală. Vă amintiţi că era plin facebook-ul de realizările privind  ocolitoarea de parcă s-ar fi dat drumul la circulaţie.  Au fost acuzate persoanele care ar fi pus piedici la preluarea ocolitoarei în proprietatea Municipiului, dar ridicaţi în slăvi funcţionarii din primărie  laolaltă cu primarul. Ca peste puţin timp după alegeri,  să aflăm  că licitaţia pentru desemnarea constructorului a fost anulată de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, chiar cu o săptămână înaintea expirării  termenului pentru depunerea ofertelor, care era  15 decembrie 2020.   ,, Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului. Decizia de anulare nr. 54961/07.12.2020 în conformitate cu art. 212, alin. 1, lit.C, din Legea 98/2016 privind achizițiile publice”. Valoarea investiţiei este de 47.448.645,47 lei fără TVA, vreo 12 milioane de euro în total.

Reporter: De unde va avea Municipalitatea bani pentru realizarea variantei ocolitoare?

Lucian Cupu: Sunt  probleme legate de finanaţare, Municipalitatea nu are banii pentru realizarea ei, vorbim de aproape 12 milioane de euro. S-a contractat acel credit pentru ocolitoare, dar  s-a cheltuit mult din el. O altă problemă este legată de partea tehnică,  pe lungimea ocolitoarei vom avea doar câte o bandă pe sens, iar viteza este  limitată  între  50 şi 80 km/oră. Nimeni nu a avut o proiecţie în timp să vadă că între Făgăraş şi Braşov  vom avea  un coridor european de transport, care va prelua  traficul greu. Teoretic, m-aş mulţumi că am scos traficul greu din oraş, dar practic va fi inutilizabilă, o cheltuială în plus de la bugetul local. Deocamdată, singura sursă de finanţare este acel credit, care este insuficient. Eu aş fi  văzut lucrurile altfel, ocolitoarea să rămână la Ministerul Transporturilor  pentru care   12 milioane de euro nu reprezenta o sumă aşa ca pentru bugetul Făgăraşului, şi cu insistenţe o realiza. Nu mai împovăram populaţia cu acest credit. Consider că totul n-a fost decât  un vehicul electoral, iar acum se dovedesc aceste lucruri. Nu ştiu cine s-a ocupat de partea tehnică, n-am fost consilier în mandatul trecut, dar în decembrie am aflat că licitaţia a fost anulată. Pentru că primarul n-a mai ieşit public să explice, aşa cum a făcut-o pe parcursul anului electoral, în plenul CL Făgăraş din luna decembrie 2020 am avut o interpelare pentru primar  şi i-am cerut  ca în comisiile de specialitate din ianuarie să ne justifice de ce a fost anulată licitaţia pentru ocolitoare.

Uite Pediatria, nu-i Pediatria!

R.: Când va fi mutată  secţia de pediatrie în spital, o investiţie tărăgănată ani la rând?

L.C.:  Nu ştiu, nimeni nu mai face vorbire despre această investiţie. Am mai cerut în interpelarea făcută primarului  stadiul  lucrărilor la secţia Pediatrie unde termenele şi sumele sunt cu mult depăşite, dar nu sunt finalizate. Sper ca în comisiile din această săptămână să primim explicaţiile întrucât făgărăşenii  trebuie să ştie.  O altă problemă este la Şcoala Generală ,,Ovid Densuşianu” unde s-a promis o sală de sport, trec zilnic pe acolo, în afară că s-a împrejmuit cu gard care şi ăla a căzut  de la vânt şi un excavator uitat în zonă, nu se întâmplă nimic.  De piscină sau bazin semiolimpic cum s-a denumit,  mi-ar fi plăcut să stăm de vorbă acolo, dar  în afară de un loc viran nu avem nimic. Sunt lucruri pe care primarul trebuie să le explice făgărăşenilor pentru că în joc sunt banii lor.

Salco, fief-ul unor aleşi locali

R.: Împreună cu consilierul local Cristina Paicu, aţi criticat deciziile Salco  şi v-aţi împotrivit majorării tarifului la gunoi. Aţi primit răspuns la solicitarea depusă la conducerea de la Salco în calitate de acţionari şi consilieri locali?

L.C.: Trebuie să spunem de ce Salco se află în situaţia aceasta dezastruoasă. În 2019,  primarul se lăuda că la un preţ sub 13 lei, Salco intră în insolvenţă. Dar  să nu uităm că în noiembrie  2019, pe o fundamentare pe care doar operatorul putea  să o facă, acesta cerea un tarif de 14 lei, dar a venit  aparatul  primarului care spunea că s-au cumpărat câteva maşini şi că s-au dat afară angajaţi din sectorul Tesa şi astfel se  justifică reducerea tarifului la 9 lei în 2020.  Astfel, contrar tuturor evidenţelor s-a recurs la reducerea  preţului la 9 lei pentru că  urma  un an electoral şi astfel Salco a ajuns  la un grad de îndatorare de 70%. A trecut o săptămână  şi n-am primit răspuns la solicitarea noastră, conducerea Salco mimează trasparenţa şi ascunde adevărul, se doreşte tărăgănarea.   Noi trebuia să primim documentele pentru a le discuta cu speciliştii ca apoi să venim  cu soluţii. Dar nu se doreşte acest lucru, probabil că pe repede înainte se vine în februarie cu un proiect de hotărâre  în plen prin care se cere tariful majorat în tot anul 2021.  E vina şi a cetăţeanului  care plăteşte şi mai face şi cozi la casieria primăriei. E grav dacă oamenii se resemnează, ar trebui să dea un semnal şi să nu se mai lase manipulaţi şi intimidaţi. Tot mai mulţi făgărăşeni ar trebui să fie conştienţi de ceea ce  li se pregăteşte  şi să ia atitudine. Consilierii locali au şi calitatea de acţionari la Salco, conform statutului acestei societăţi, nu sunt retribuiţi, dar au reponsabilităţi, asta pentru a se înţelege situaţia. Pe de altă parte, sunt consilieri care apără interesele Salco în detrimentul cetăţenilor.   Este de discutat, de asemenea, starea de conflict de interese între preşedintele CA, Nicolae Bogdan, şi tatăl lui, fost conslier local timp de 4 ani, Ioan Bogdan,  în aceeaşi familie se centra  şi se da cu capul. Va fi depusă o sesizare la ANI pentru  conflict de interese şi de incompatiblitate.  Mai sunt şi alţii care au fost în conflicct de interese. Nu vom lăsa lucrurile aşa, vom sesiza toate instituţiile statului pentru a lua  măsuri. Dacă întreg CL Făgăraş ar fi analizat situaţia de la Salco, se recurgea la multe schimbări, se cerea demisia CA, a directorilor şi erau desemnaţi profesionişti  care chiar ar fi vrut să facă treabă.  Dar se pare că majoritatea vrea  să meargă înainte aşa. Atunci mă întreb, în ce direcţie merge oraşul? (Lucia BAKI)

1 COMENTARIU

  1. Ocolitoarea a trecut de la Ministerul Transporturilor la primarie,pentru ca d-șoara Mara Mareș a fost pacalita de consilierii locali,sa il ,,spele,, pe Organ Lucovid,ca sa treaca ocolitoarea la oraș,crezand ca acești consilieri vor baga niscai multe parale la buzunarul propriu! Lupule,pardon,cupule ,nu te mai invarti in jurul cozii!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here