
În perioada 5-10 august 2018, s-a derulat la Bărcut a patra ediţie a proiectului ,,Universitatea copiilor” organizat de Johannes şi Renate Klein şi Biserica Evanghelică Făgăraş. Ca o concluzie a taberei, Mircea Hristescu, coordonator al activităţilor explică. ,,Mai înainte de a vorbi pe larg despre admirabila iniţiativă a Bisericii Evanghelice din Făgăraş de a sprijini activ educaţia alternativă, simt nevoia să precizez câteva lucruri. Sistemul educaţional de stat traversează, din păcate, o etapă extrem de delicată şi nu de puţine ori confuză. Rata de alfabetizare scade vertiginos, iar procentul de promovabilitate la examenul de bacalaureat, al celor care urmează mai departe liceul, se află şi el pe o pantă descendentă. Abandonul şcolar devine, îm mod obligatoriu, o problemă de interes naţional, cât se poate de serioasă. Ce e de făcut ? S-a tot vorbit şi scris, fireşte cu un caracter vindicativ, despre hibele învăţământului, slaba pregătire a unora dintre cadrele didactice, planşele pedagogice prăfuite care poartă, încă, izul reformelor staliniste ale perioadei postbelice.
S-a dezvolat, pe marginea acestei structuri, care pare să nu se adapteze exigenţelor prezentului, o mişcare nouă, urmare a ofertelor propuse de grupuri de pedagogi independenţi din diferite colţuri ale ţării sau chiar a unor şcoli private din marile centre universitare. Din păcate, în majoritatea cazurilor, cartea de vizită a statului lipseşte sau întârzie să apară, în rama acestor tablouri mai mult sau mai puţin optimiste. Există, însă, şi exemple care caută să echilibreze, prin creativitate şi seriozitate pedagogică, această stare de lucruri. În acest sens, parohia Bisericii Evanghelice Făgăraş, aflată sub tutela soţilor Johannes şi Renate Klein, concepe şi aplică un nou program menit să fructifice ideea de educaţie practică, cognitivul fiind obligatoriu o consecinţă a demersului experimental. Este al patrulea an de Universitatea Copiilor, şi prima tabără în limba română, primele patru fiind consacrate profilului lingvistic german. Vorbim de o iniţiativă care îşi are rădăcinile într-un context familial personal, după spusele Doamnei Renate Klein, mai precis în necesitatea de a răspunde întrebărilor, uneori foarte complexe, ale propriilor copii. Urmare acestor întrebări, care îşi aşteptau neîntârziat răspunsuri, s-a conturat ideea de ,, Știinţă pentru copii” prin tranzlaţia de la copilăresc la complex prin intermediul ludicului. Tot doamna Klein, afirmând: ,,Cei mici pun întrebări complexe. De obicei răspunsul este: Vei afla mai târziu ! ....Ei bine..mai târziu nu vor mai pune întrebări”, îşi divulgă, în momentele imediat următoare, şi sursele de inspiraţie, anume sistemul educaţional elveţian care aplică ideea de educaţie cu caracter tematic în rândul copiilor, dar şi Kindermuseum din Hamburg, unde accentul procesului de cunoaştere este pus pe interactivitate şi practică directă. Mai mult decât faptul de a iniţia proiecte cu caracter profund creativ, Biserica facilitează o serie de atitudini care au ca fundament o rezolvare experimentală, deopotrivă ştiinţific şi umanist, ca de pildă iniţiativa din 2016 ,,Limbă scris şi comunicare (,,Sprache-Schrift-Komunnikation,,) în care, particpanţii la acest workshop au putut experimenta scrierea, precum şi traducerea textelor biblice în diferite moduri, folosindu-se de aceleaşi caractere prevăzute de tehnicile medievale de scriere. În 2017 tema taberei a fost ,, Mişcarea” astfel încât, copiii participanţi au putut realiza proiecte care însumează replicarea acestei teme sub diferite forme de expresie (ştiinţă, artă vizuală, etc). În 2018, tabăra de limbă germană a avut ca tematică : ,, Spaţiul şi timpul”, astfel încât invitaţi de la Asociaţia Europeană Spaţială şi-au putut duce aportul prin măsurători şi diferite activităţi metodice, menite să aprofundeze aspectele concret-ştiinţifice ale aparenţelor lumii vizibile. Prin urmare putem deduce că toate aceste activităţi vin în completarea, şi, deloc greşit spus, anularea, tuturor aspectelor cu caracter convenţional, străine de orice fel de inovaţie ori de alternativă pe care le oferă, din lipsă de noutate, învăţământul nostru unanim cunoscut. Personal, făcând parte anul acesta din corpul de coordonatori participant la activităţile componente, vă pot spune că, dincolo de ideea de educaţie, unul dintre cuvintele-cheie este : ,, mai mult” şi dincolo de el ,,mai bine”. (Mircea Hristescu)
|