Site icon Monitorul de Făgăraș

Vocile Ţării Făgăraşului: Făgărăşenii nu au încredere în Serviciul de urgenţă 112

Cazul crimelor de la Caracal arată neputinţa unui sistem. La Caracal, în România anului 2019, doi copii se presupune că au fost omorâţi, unul dintre ei după ce şi-a anunţat răpirea de 3 ori la Serviciul de urgenţă 112. Dar sistemul modernizat cu milioane de euro nu a găsit-o la timp.  Cu toate acestea, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale  (STS), care  administrează şi gestionează acest serviciu,  anunţă că în cazul Caracal nu au fost inadvertenţe, sincope sau defecţiuni tehnice şi dacă există o problemă este legată doar de comunicarea întârziată. ,,În urma verificărilor interne, dorim să vă reconfirmăm că au fost respectate prevederile privind operarea şi că nu au fost inadvertenţe, sincope sau defecţiuni tehnice ale echipamentelor sau serviciilor lor în ceea ce priveşte modul de tratare a apelurilor 112″, se arată în comunicatul STS. Şi  şeful Poliţiei Caracal, Nicolae Mirea, a declarat că, din punctul său de vedere, poliţiştii au acţionat „perfect” şi nu are ce să îşi reproşeze. Cum era normal, şefii acestor instituţii au rămas fără funcţii.  Nu doar în cazul Caracal  sistemul de urgenţă a fost ineficient, ci situaţii similare au mai fost înregistrate de-a lungul timpului. Să ne reamintim de echipajul de salvare  prăbuşit în Munţii Apuseni în 2014, când studenta Aura Ion a murit. Nici atunci STS nu a identificat locul apelului 112.  Dacă urmărim site-ul STS, pagina  dedicată serviciului 112  are ca motto: ,,Salvează viaţa, proprietatea şi mediul”. ,,112 este numărul unic pentru apeluri de urgenţă disponibil gratuit la nivelul întregii ţări, ce poate fi apelat din toate reţelele de telefonie fixă sau mobilă. Cetăţenii aflaţi în situaţii de urgenţă pot suna la 112, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita asistenţa serviciilor specializate de intervenţie (ambulanţă, SMURD, poliţie, pompieri, jandarmi). Există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgenţă, câte unul în fiecare judeţ. Centrul 112 Bucureşti-Ilfov recepţionează apelurile atât din Bucureşti, cât şi din judeţul Ilfov” explică STS.

 Serviciul a fost lansat la nivel naţional în anul 2005 în urma unei investiţii de 40 de milioane de euro şi a avut ca furnizor principal compania suedeză  Ericson, care a livrat aplicaţia software şi echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor şi agenţiile dispecer.  Convorbirile din sistemul 112 sunt înregistrate şi se păstrează 10 ani. ,,Aflarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase” scrie STS pe site. Doar că în cazul ,,Caracal” nu s-a aplicat.  Mai mult, STS a lansat în februarie 2019    aplicaţia de urgenţă „Apel 112” pentru telefoane mobile care permite transmiterea coordonatelor GPS la momentul iniţierii apelului către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Şi acest apel şi-a demonstrat ineficienţa. Un voluntar  a apelat autorităţile pentru a cere ajutor folosind această aplicaţie.    Dar  locaţia în care se afla nu a putut fi identificată rapid, caz în care bărbatul a fost nevoit să repete povestea de 3 ori, după ce a fost sunat pe rând de operatorul de la 112, Poliţie şi Ambulanţă şi după ce dăduse de tot atâtea ori coordonatele. Era vorba despre un  accident ce  se petrecuse pe 1 august 2019 pe un drum  foarte circulat care face legătura între Călăraşi şi Slobozia, mai précis pe drumul judeţean Drajna – Slobozia, la 2 km de Drajna. Bogdan Nedelcu, directorul general al Teamnet International, grup fondat de Sebastian Ghiţă, care a modernizat sistemul de urgenţă al STS,  a precizat,   pentru HotNews.ro, că i  permite recepţionarea datelor GPS.  De atunci, STS nu a extins sistemul  la nivel naţional. O altă soluţie disponibilă de mulţi ani în alte ţări UE este AML (Advance Mobile Location), care funcţionează pe smartphone-uri cu Android şi iOS, dar nu necesită instalarea vreunei aplicaţii. Soluţia AML identifică imediat când tu suni la 112, îţi activează automat GPS-ul, dacă este închis, şi trimite prin SMS sau date locaţia ta către serviciul de urgenţă.  După ce cazul Caracal a ajuns mediatizat la nivel internaţional,Asociaţia europeană a numărului 112 (EENA) a reacţionat, atenţionând că ,,timp de mulţi ani (2015), a insistat la autorităţile române să îmbunătăţească informaţiile despre locaţie, dar până acum nu s-a făcut nimic. Serviciile române care gestionează 112 au fost reticente în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită a locaţiei numită Advanced Mobile Location (AML) şi care a salvat  viaţa a nenumăraţi cetăţeni din întreaga Europă”. Pe de altă parte,  apelarea abuzivă a numărului 112 sau alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei.   Dacă în România nu se poate, în alte ţări 112 se foloseşte cu eficienţă şi chiar salvează vieţi. Un caz asemănător cu cel din Caracal s-a produs în Ohio, Statele Unite, în urmă cu trei ani. În acel caz, femeia răpită a fost salvată după ce dispecerul de la 112 a stat la telefon cu victima 20 de minute şi îndrumat-o pe aceasta ce trebuie să facă pas cu pas până la sosirea poliţiei. Astfel femeia a fost salvată şi bărbatul arestat.  Monitorul de Făgăraş a stat de vorbă cu cititorii despre calitatea serviciului de urgenţă 112. Majoritatea făgărăşenilor critică  acest serviciu şi declară că nu au încredere în operatorii de la celălalt capăt alfirului, care  pun prea multe întrebări, irosind  secunde preţioase  din salvarea vieţii. O parte dintre opiniile făgărăşenilor legate de acest subiect sunt redate în rubrica  ,,Vocile Ţării Făgăraşului”.
Dorian 34 ani, Făgăraş

Lazăr Florin, 51 ani, Făgăraş

Gabriel Tobiaş, 52 ani, Făgăraş

Ioana, 23 ani, Făgăraş

Doina, 55 ani, Făgăraş

Bompă Dorel, 49 ani, Făgăraş

Dumitru, 61 ani, Făgăraş

Niţu Dumitru, 64 ani, Făgăraş

 

P.D., 62 ani, Făgăraş

 

Creangă Ionel, 60 de ani, Făgăraş

 

Elena P., 29 ani, Făgăraş

 

Ursu Ioan, 57 ani, Făgăraş

 

Roxana Suciu, 44 ani, Făgăraş

Exit mobile version