Site icon Monitorul de Făgăraș

Floriile- jertfă și glorie. ,,Osana Celui dintru înălțime! Binecuvântat ești, Cel ce vii întru numele Domnului”

 

,,Învierea cea de obște, mai înainte de patima Ta, încredințând-o, pe Lazăr din morți l-ai sculat, Hristoase, Dumnezeule. Pentru aceasta și noi, ca pruncii, semnele biruinței purtând, Ție, Biruitorul morții, strigăm: Osana Celui dintru înălțime! Binecuvântat ești, Cel ce vii întru numele Domnului” (Troparul sărbătorii)

Duminică, 12 aprilie a.c. creștinii ortodocși și greco-catolici prăznuiesc Floriile, Intrarea Domnului în Ierusalim. În această zi este dezlegare la pește.

Jertfă și glorie

Intrarea Domnului în Ierusalim are loc între două minuni: prima este învierea din morți, readucerea la viață, a bunului său prieten- Lazăr din Betania, și glorioasa Sa Înviere care trece mai întâi prin filtrul Jertfei: patimile, crucea și răstignirea. Așadar, această intrare măreață a Mântuitorului în Ierusalim se desfășoară între glorie și jertfă. Intrarea Domnului în Ierusalim a fost prevestită de proorocul Zaharia:

Nu putem separa Învierea Domnului de Intrarea Sa în Ierusalim, pentru că El este primit ca un împărat- Mesia- înainte de Patimi, Cruce și Înviere. Este o trecere de la măreție la angoasă, neputință, durere insuportabilă, iar apoi din nou la măreție și Slavă veșnică! El a zdrobit moartea prin moartea sa pe Cruce, eveniment unic în istorie. Au existat de-a lungul vremii oameni  înțelepți precum Pitagora, Aristotel, Platon, Confucius, Lao Tse, în toate culturile și religiile, dar nimeni nu se poate compara cu Iisus din Nazaret, nici măcar din punct de vedere uman. Am putea face o paralelă cu moartea lui Socrate, pentru că amândoi își acceptă sfârșitul, dar zbuciumul din Ghetsimani îl arată pe Iisus în toată plenitudinea umanității Sale. Să nu uităm învierea lui Lazăr, care a avut loc înainte de Intrarea în Ierusalim, iar cei care L-au primit cu ramuri de finic erau puși la curent deja cu minunea pe care Iisus a săvârșit-o în Betania.

Ca și atunci, omenirea nu suportă prezența lui Hristos: crucile, icoanele, lucrurile de cult, prezența slujitorilor lui Dumnezeu, fie ei preoți sau laici, deranjează, provoacă isterie, luări de ,,atitudine” față de ,,discriminarea” celor de alte religii, în numele egalității și a ,,drepturilor omului” religia creștină a devenit cea mai discriminată de pe pământ și cea mai persecutată, dacă luăm cunoștință față de atrocitățile comise împotriva creștinilor în Irak, Siria, Liban etc.

Invierea lui Lazăr

Ioan, Evanghelistul, vorbește despre învierea lui Lazăr. De fapt, este vorba despre o readucere la viață, singura ,,Înviere” plauzibilă este doar cea a lui Iisus. Lazăr a fost readus la viață, dar el nu va fi scutit mai târziu de ,,marea trecere”.

Aici ies în evidență trei lucruri: cele două surori ale lui Lazăr credeau în puterea sa de tămăduitor- ,,Dacă ai fi fost aici fratele nostru nu ar fi murit!”; Iisus plânge la fel ca orice om, este îndurerat de moartea prietenului Său, deși știa că îl va învia; apoi rugăciunea către Tatăl demonstrând ceea ce Le-a mai spus ucenicilor în repetate rânduri- ,,Eu și Tatăl una suntem” și învierea lui Lazăr prin cuvântul Său dătător de viață, de aceea Iisus este Cuvântul care zidește. În Sâmbăta Floriilor se prăznuiește învierea lui Lazăr din morți. O veche tradiție, menționată de filologul Aurelia Bălan Mihailovici, spune că Lazăr a ajuns episcop al Ciprului.

Politică omenească

Învierea lui Lazăr a răscolit și mai mult apele în provincia Iudeea, punând pe jar autoritățile ecleziastice și pe cele administrative, care simțeau că prezența acestui tânăr misterios din Nazaret le scădea prestanța și respectul în fața poporului cu fiecare zi care trecea. Să ni-l închipuim acum pe Iisus venind dintr-odată: în mod sigur ar fi făcut șarlatan, eretic sau nebun. Lumea nu este pregătită pentru   încă o ,,venire” a Sa, pentru că nimic nou nu s-a schimbat în mințile înguste și ,,alienate” de reguli, regulamente, norme, mode și ,,apucături”. Marea noastră împlinire va fi faptul că El va veni ca Judecător, dintr-odată, cu putere, iar atunci îl vor cunoaște toți. Prea l-am încorsetat pe Dumnezeu în ,,formule matematice”, în scheme ,,geometrice”, prea multe definiții și prea puțină trăire. Așa a fost și înainte de Învierea Sa, fiind cel acuzat că ,,strică legea” și ,,rânduielile”, norme care nu mai aveau nimic de a face cu adevăratul Dumnezeu, prea multă literă și prea puțin duh. Așadar, politica mai-marilor de atunci au fost ca să-L ucidă pe Iisus din Nazaret, pentru că ,,revoluția” Sa spirituală le răsturna toată orânduirea și îi elibera pe cei ,,orbi” din mreaja manipulării.

Intrarea în Ierusalim

Sfântul Evanghelist Ioan pune accent pe ,,îmbălsămarea” Domnului înainte de a fi încă ,,mort”, pe lăcomia celui care-l va vinde și primirea Sa în Ierusalim de către o mulțime extaziată mai întâi de auzirea noii minuni pe care El a săvârșit-o cu Lazăr din Betania.

Alungarea vânzătorilor din Templu

Cum se împacă oare întoarcerea obrazului cu biciul pe care Iisus l-a rostogolit pe spatele celor ce vindeau în templu? Este foarte interesantă această scenă în care, Cel ce propovăduia iubirea și întoarcerea obrazului, îi mângâia peste cap și peste ochi cu un bici deloc alegoric pe vânzătorii din templu. În primul rând ,,întoarcerea obrazului” nu înseamnă să ne facem capul sac de box în calea oricăruia, ea se referă la faptul că nu trebuie să răsplătim răul cu rău, ceea ce este o mare diferență între ,,pietismul” exagerat, înțeles greșit, și ceea ce a vrut să spună Iisus. Într-o altă ordine de idei, noi luăm din contextul Evangheliei frânturi și le punem acolo unde ne convine nouă. Așa este și cu postul. Iisus a spus că ,,nu ce intră în gură spurcă pe om” dar și că ,,acest soi de demoni iese numai cu rugăciune și cu post!”. Matei relatează despre scoaterea vânzătorilor din templu:

Sfântul Ioan Evanghelistul pune accentul pe acel bici

Matei insistă asupra mâniei arhiereilor și a cărturarilor, când Iisus le răspunde: ,,Au niciodată n-ați citit că ,,din gura copiilor și a celor ce sug Ți-ai pregătit laudă?” Să nu uităm că Iisus, cu toată revoluționarea practicilor religioase ale contemporanilor Săi,  nu s-a rupt niciodată de contextul templului sau al sinagogii. El predica în sinagogi și mergea la templu, pe care l-a și curățat de ,,intruși” în definitiv. Ori Biserica, este trupul viu al lui Iisus, ce transcende zidurile oricărui lăcaș de închinare. Tot El a spus- ,,Adevărații închinători sunt în duh și adevăr”.

Menționarea documentară a sărbătorii

În primul rând, Intrarea Domnului în Ierusalim este o sărbătoare împărătească, pentru că are de-a face cu persoana Domnului Iisus Hristos în mod direct, în al doilea rând ea are o bază scripturistică dar și tradițională- s-a împământenit obiceiul ca preotul să binecuvinteze sălciile ce semnifică ,,ramurile de finic” cu care mulțimea din Ierusalim L-a întâmpinat. Sărbătoarea este menționată încă din sec.IV, în jurnalul unei pelerine apusene care se numea Egeria. Această pelerină a întreprins un pelerinaj la Locurile Sfinte în perioada 381-384 d.Hr. ,,Așadar-menționează Egeria- la ora a șaptea, tot poporul urcă pe Muntele Măslinilor, la Eleona (N.R- Eleona este una dintre cele patru biserici ridicate de împăratul Constantin cel Mare și mama sa, Elena, pe Locurile Sfinte, fiind o construcție impunătoare cu trei nave și o criptă care adăpostește grota în care Domnul îi învăța pe apostoli), în biserică…Și când începe ora a unsprezecea (,,undecima hora”), se citește acel pasaj din Evanghelie, în care se spune cum copiii Îl întâmpină pe Domnul cu ramuri și frunze de palmier (,,infantes cum ramis vel palmis”), zicând: ,,Binecuvântat Cel ce vine în Numele Domnului” (,,Benedictus, qui venit in nomine Domini”). Și se ridică episcopul și cu el tot poporul iar apoi, din vârful Muntelui Măslinilor, coboară tot drumul pe jos (,,de summo monte Oliveti totum pedibus itur”). Și tot poporul merge înaintea episcopului cu imnuri și antifoane, răspunzând cu toții mereu: ,,Binecuvântat Cel ce vine în Numele Domnului”.

 

Legătura dintre cuvântul ,,Florii” și Intrarea Domnului în Ierusalim

Cuvântul ,,florii” derivă de la o sărbătoare păgână, al cărei sens inițial se pierde fiind încadrată în contextul creștin al Intrării Domnului în Ierusalim. ,,Fluor, Flora- spune Aurelia Băla Mihailovici-, prenume prescurtat de la numele de persoană roman, atestat cu mult înaintea creștinismului, Florus și Flora, nume legate de zeitățile antecreștine. În mitologia romană, Flora era zeița florilor și a vegetației, zeiță glorificată la serbările numite ,,Floralii”, primăvara între 28 aprilie și 1 mai. Prenumele cunoaște multe variante, frecvente în onomastica românească actuală, care se explică prin pătrunderea lor de timpuriu în onomastica creștină europeană dar și în cea românească. Chiar forma primară a numelui, Flora este atestată într-o culegere de nume de sfinți tipărită la Buzău în 1698. Trebuie reținut faptul că derivarea pe teren românesc a numelor din familia lui Fluor, Flora s-a făcut foarte devreme, din moment ce sistemul de derivare cu sufixele productive și vechi -in, -ina, în variantele Florin, Florina, era deja prezent în secolul al XIV-lea și al XV-lea. La aceasta a contribuit sărbătoarea împărătească, Intrarea triumfală a lui Iisus în Ierusalim, numită popular Florii, iar în limba românească veche, Duminica Stâlpărilor, după ramurile de finic cu care a fost întâmpinat Mântuitorul”. (Ștefan BOTORAN)

 

Exit mobile version