Site icon Monitorul de Făgăraș

 Foto. Haos pe 33 de străzi din municipiu. Constructorii au părăsit şantierele în lucru din Făgăraş  

 

Peste Făgăraş s-a aşternut liniştea de vreo săptămână. Şantierele deschise în tot oraşul s-au închis. Niciun utilaj nu mai blochează circulaţia, firmele de construcţie retrăgându-şi arsenalul de lucru. Motivul ar fi  neplata lucrărilor efectuate de către Primăria Făgăraş. Străzile au rămas însă într-o dezordine totală. La sediul amenajat de firma Geiger, pe Şoseaua Combinatului,   nu mai este ţipenie de om, nici utilaje, doar nişte materiale depozitate şi containerele ce ţin loc de birouri. Ovidiu Simen, reprezentantul SC Geiger SRL, spune însă că firma nu şi-a retras utilajele. ,,Firma noastră lucrează în zonele din oraş unde are contracte.  Acum ne pregătim de asfaltare şi aducem asfaltul de la Sibiu. Acum plouă” spunea telefonic  Ovidiu Simen joi, 26 august 2021. Realitatea din teren l-a contrazis însă pe reprezentantul Geiger. Şi firma Consal şi-a retras utilajele  din zonele în care efectua lucrări la străzi.

După un raid prin oraş, am găsit doar pe strada Negoiu, de la pasarelă spre strada Gării, câţiva muncitori care montau borduri. Aşa cum a spus şeful de echipă, lucrau pentru firma Europan SRL, cea care  a fost desemnată pentru închiderea gropii de gunoi de pe dealul Galaţiului. În rest nicio firmă nu mai lucra la modernizarea străzilor din Făgăraş.

33 de străzi în şantier, prin PNDL din 2014

33 de străzi din municipiu trebuia să fie modernizate  până în 2017, existând şi banii necesari  şi firmele desemnate  să realizeze lucrările. Era un proiect aprobat prin 2014 în valoare de 25 milioane de lei denumit   „Asfaltare şi modernizare drumuri de interes local în municipiul Făgăraş”, finanţat prin PNDL şi Ministerul Dezvoltării. După 6 ani de la aprobarea proiectului, străzile erau  tot nemodernizate.  Pentru edilul aterizat dintr-un sat cu puţin peste 1000 de persoane, municipiul s-a dovedit a fi o pălărie mult prea mare. Dar numai atunci când este vorba despre implementarea de proiecte de dezvoltare pentru că în rest ,,afacerile” merg ca unse.

Proces pierdut de Primăria Făgăraş

Proiectul  ,,marea asfaltare este vechi din 2014, dar  s-a mai amintit de el  în 2020, în plenul CL Făgăraş,  când  primarul a cerut consilierilor  locali făgărăşeni să aprobe   angajarea unui avocat pentru a reprezenta Primăria Făgăraş  în  procesul  aflat pe rol la Curtea de Apel Braşov.  Aprobarea Legislativului  se cerea la data de 28 mai 2020, cu toate că   procesul avusese  loc cu 10 zile înainte, la data de 19 mai 2020, şi pe care   Primăria Făgăraş l-a pierdut.

Primăria Făgăraş bună de plată

Primăria Făgăraş a intenţionat să acorde investiţia  ,,marea asfaltare” unei asocieri de firme, eliminând abuziv firmele desemnate prin licitaţie, aşa cum susţin acestea. În data de 4 mai 2020 SC GEIGER TRANSILVANIA SRL a formulat la Curtea de Apel o plângere împotriva Deciziei CNSC nr. 609-C10/396, 605 prin care a solicitat:

Strada Negoiu, în chinurile facerii de 4 ani

Ignorând proiectul  „marea asfaltare,  edilul a preferat să recurgă la ,,cârpeli”, ca la ţară,  pe strada Negoiu,  cheltuind timp de 3 ani banii publici, dar strada a rămas tot nemodernizată. Când era întrebat despre ,,marea asfaltare”,  primarul  se lăuda că încep lucrările. Iar  când se dovedea că minciuna are picioare scurte, aducea critici la proiectul iniţial. Dacă la sfârşitul lui 2016 spunea că proiectul va costa doar 17 milioane de lei şi nu 25 milioane cât a fost aprobată fianţarea, după alţi 3 ani, a prezentat Legislativului o valoare de 3 ori mai mare, fără însă a specifica sursa de finanţare.  Vorbe goale pentru că  finalul de mandat, în iunie 2020,  l-a prins pe edil cu cele 33 străzi din municipiu nemodernizate. Dar şi cu procesul pierdut în instanţă. Străzile sunt Negoiu, 13 Decembrie, Cartierului Combinat (inclusiv Colonia), Cartierul Florilor (inclusiv Cvartal Narciselor).

Povestea vestitului proiect de reabilitare drumuri

În 2014 Municipiului Făgăraş i-au fost alocate fonduri guvernamentale pentru ,,asfaltare şi modernizare drumuri de interes local” în valoare de 24. 033.766 lei. Timp de 2 ani s-a tot chinuit Primăria Făgăraş să finalizeze licitaţiile şi să desemneze firmele care să execute lucrările, dar n-a reuşit. Ultima licitaţie a fost contestată la CNSC, iar dosarul a ajuns la Curtea de Apel care a dat câştig de cauză firmei contestatoare. Licitaţia a fost reluată, SC Consal SRL obţinând execuţia lucrărilor. Străzile care au fost propuse pentru reabilitare totală au fost împărţite în cinci loturi.   S-au ,,bătut” pentru lucrări mai multe firme precum Consal SRL, Morani Impex SRL, Geiger Transilvania SRL şi Fincodrum SA. Abia în martie 2016 au fost însă atribuite lucrările pentru cele 5 loturi. Atribuirea a fost însă anulată după intervenţia reprezentantului Ministerului Finanţelor Publice care a invocat nerespectarea prevederile legale.  Firmele descalificate au contestat procedura la Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) care a admis contestaţia. CNSC obliga atunci Primăria Făgăraş să respecte legea şi să cheltuiască eficient banul public. De atunci timp de 4 ani proiectul a stat între contestaţii, reevaluări şi procese, din care perdanţi au fost făgărăşenii.  După 2017, lucrurile au continuat în acelaşi mod, contestaţii, procese, iar străzile tot nemodernizate au rămas. Şi asta pentru că Primăria Făgăraş a ţinut morţiş să încredinţeze lucrările pentru cele 33 de străzi cu dedicaţie, unei asocieri de firme agreate de primar.  Numai că instanţa l-a obligat pe primar să respecte legislaţia. (Lucia BAKI)

Exit mobile version