Site icon Monitorul de Făgăraș

Localităţile făgărăşene, cuprinse în transportul public judeţean. 51 de trasee în judeţ

 

Multe din localităţile din judeţul Braşov sunt izolate întrucât localnicii nu beneficiază de transport public care să lege satul de alte localităţi. Singurele mijloace de transport sunt microbuzele şcolare sau masinile personale. Consiliul Judeţean Braşov a înfiinţat un Serviciu public de transport persoane realizat prin curse regulate în aria teritorială de competenţă a județului Brașov. Săptmâna trecută a fost  lansată licitaţia pentru delegarea gestiunii acestui serviciu public.  Ofertele operatorilor economici interesaţi să asigure acest serviciu public în perioada 2022-2028 (pentru o perioadă de 7 ani) sunt așteptate până în data de 16 decembrie 2021.  La nivelul județului au fost stabilite de către CJ Brașov 51 de trasee structurate pe 4 grupe, în funcție de zone. Din nefericire, sunt destul de puține șanse ca licitația să aibă și ofertanți, ținând cont că traseele nu sunt atractive pentru operatorii de transport  În prezent, la nivelul judeţului Brașovului, există trei operatori județeni care asigură curse regulate pe vechile trasee. Peste 90% sunt asigurate de către operatorul Transbus Codreanu SA.

Trasee pe care nici nu pot intra autobuzele

Reprezentanții Transbus Codreanu au precizat că au contestat în instanță hotărârea prin care au fost stabilite noile trasee întrucât  nici nu pot fi operate sau nu au călători, invocând  clauze abuzive și neconcurențiale. Deocamdată procesul este pe rol și nu a fost emisă o decizie definitivă. ,,Există o contradicție majoră între ceea ce solicită autoritățile județene și realitatea din teren. De exemplu sunt trasee din zona Peștera (comuna Moieciu) sau Șimon (comuna Bran) pe care nici nu pot intra autobuze de dimensiunile celor solicitate în caietul de sarcini, atât din cauza reliefului, cât și din cauza drumurilor în sine, care fie au o stare precară, fie sunt prea înguste.  Sunt o serie de trasee care au o încărcare foarte slabă, astfel că mașinile ar circula goale. În plus, CJ Brașov îi obligă pe operatori la o serie de investiții, respectiv să asigure transportul cu autobuze cu motorizare Euro 6 de o anumită capacitate, dar și să aibă un anumit număr de mașini disponibile.  De cealaltată parte exploatarea lor în condiții improprii, respectiv pe drumuri degradate ar duce și la degradarea acestora. Un operator privat nu primește subvenție ca în cazul RATBV, astfel că toate pierderile ar trebui suportate exclusiv din bugetul privat al companiei, în condițiile în care și prețurile de achiziție pentru astfel de mijloace de transport nu sunt deloc mici, între 150.000 și 200.000 de euro mașina.”, au explicat reprezentaţii Transbus.

 Licențele sunt valabile până la jumătatea lui 2023

Licențele de trasee deținute de actualii operatori de transport în județul Brașov sunt valabile până în 30 iunie 2023, iar o soluție pentru ca anumite zone să nu rămână vitregite la capitolul transport ar fi prelungirea contractelor existente, până când se vor optimiza și traseele.

51 de trasee, în judeţ

Obiectul contractului îl reprezintă delegarea sarcinilor şi responsabilităţilor cu privire la prestarea propriu-zisă a serviciului, în conformitate cu Programul de transport public judeţean de persoane realizat prin curse regulate, aprobat de Consiliul Judeţean pentru următorii şapte ani, care înseamnă 51 de trasee structurate pe 4 grupe. Acestea acoperă necesităţile de transport din întreg judeţul, cu excepţia zonei metropolitane a Braşovului, care este deservită de operatorul regional de transport public RATBV.

Ce condiții trebuie îndeplinite

Achiziţia contractului de delegare a gestiunii Serviciului public de transport persoane realizat prin curse regulate în aria teritorială de competenţă a județului Brașov, cu o valoare totală estimată de 60.801.312,56 lei fără TVA, este împărţită în patru loturi corespunzătoare celor patru grupe de trasee.

   Lotul 1 cuprinde următoarele trasee din prima grupă, respectiv: Traseul 001 Braşov – Poiana Mărului – Victoria; Traseul 002 Braşov – Zărneşti – Poiana Mărului; Traseul 003 Braşov – Bran – Şimon; Traseul 004 Braşov – Moieciu de Jos – Moieciu de Sus; Traseul 005 Zărneşti – Fundata – Fundăţica; Traseul 006 Braşov – Vulcan – Holbav; Traseul 007 Zărneşti – Predeluţ – Şirnea; Traseul 008 Zărneşti – Măgura; Traseul 009 Zărneşti – Bran – Peştera; Traseul 010 Zărneşti – Poiana Mărului – Vulcăniţa; Traseul 011 Zărneşti – Poiana Mărului – Şinca Nouă; Traseul 012 Făgăraş – Hârşeni – Şercăiţa; Traseul 013 Făgăraş – Mândra – Şinca Nouă; Traseul 014 Făgăraş – Zărneşti; Traseul 015 Făgăraş – Recea – Breaza; Traseul 016 Făgăraş – Staţiunea Climaterică Sâmbăta; Traseul 017 Făgăraş – Drăguş; Traseul 018 Victoria – Drăguş; Traseul 019 Victoria – Staţiunea Climaterică Sâmbăta. Valoarea totală estimată a prestării serviciului pe acest lot în perioada 2022-2028 este de 25.664.344,54 lei fără TVA. Potrivit cerinţelor autorităţii contractante, operatorul economic care va asigura transportul public judeţean pe traseele menţionate va trebui să pună la dispoziţie 23 de autovehicule, plus cinci de rezervă.

Valoarea estimată a acestui lot este de 9.072.368,67 lei fără TVA, iar în conformitate cu prevederile caietului de sarcini prestarea serviciului va trebui realizată cu ajutorul a 6 autovehicule plus unul de rezervă.

Valoarea estimată a prestării serviciului pe traseele cuprinse în acest lot este de 17.617.393,14 lei fără TVA, iar firma care va fi declarată câştigătoare va trebui să dispună de 18 autovehicule şi trei maşini de rezervă.

Investiţie de peste 8 milioane lei

Valoarea totală estimată pentru prestarea acestui serviciu   în următorii şapte ani, este de 8.447.206,21 lei fără TVA. În acest sens, operatorul economic va avea nevoie de 14 autovehicule şi alte două de rezervă. Potrivit anunţului de licitaţie, pe perioada de desfăşurare a Programului de transport public judeţean de persoane realizat prin curse regulate, Consiliul Judeţean Braşov îşi rezervă dreptul de a suplimenta cantitatea serviciilor, în condiţiile legii, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, în situaţia în care devine necesară prelungirea de trasee, introducerea de curse suplimentare sau înfiinţarea de staţii noi.

 

Exit mobile version