Site icon Monitorul de Făgăraș

Oameni care au fost. Pastorul Wurmbrandt, mit și adevăr

 

Pastorul Wurmbrand, român celebru, deşi prin vinele sale nu a curs nicio picătură de sânge românesc, are o poveste aparte, cu totul şi cu totul inedită. Pentru a dezlega misterul acestei poveşti tragicomice, am găsit două surse de inspiraţie, şi anume, serialul ”Memorialul durerii” al doamnei Lucia Hossu-Longin și un articol din excelenta revistă ,,Vitralii“, numărul 13, articol semnat de către Grigore A. Aldea. Fiecare dintre autorii amintiţi şi-a exprimat punctul de vedere. Rămâne ca dumneata, onorat cititor, să tragi concluziile.

Tinerețea comunistă

În serialul ”Memorialul durerii”, Lucia Longin spune unele adevăruri doar pe jumătate şi ştim că adevărul spus pe jumătate este uneori mai rău decât o minciună. Astfel, afirmă despre acest personaj, că ”la fel ca mulţi evrei români se afiliază mişcării comuniste, acţionează în ilegalitate, este arestat, în închisoare se îmbolnăveşte grav, iar în faţa morţii începe să studieze Biblia”. Dar să vedem ce susține  Grigore Aldea:”… Tinereţea avangardistă de stânga, apoi comunistă dintre anii 1923 –1933. În 1927 a plecat ilegal la Moscova, unde a stat până în 1931, fiind recrutat de agenţii Internaţionalei a III-a şi NKVD, şcolit şi instruit de aceştia, după care a fost retrimis tot illegal în România pentru a desfăşura aici activitate ilegală politică şi informativă.

Arestarea

Mai departe,  Longin afirmă că la un congres pastoral al cultelor ia cuvîntul şi spune că datoria bisericii este să îl slujească pe Dumnezeu şi nu puterea trecătoare a lumii materiale, fapt care îl va costa scump: este arestat într-o zi de duminică, 29 februarie 1948, pe cînd se îndrepta spre biserică. Dar să vedem ce zice şi Aldea: ”În anii 1946–47, după ce au venit la putere, foştii lui „tovarăşi” îşi aduc aminte de el şi încep să-l caute. Ascuns sub poalele sutanei de pastor la Galaţi, era dificil de găsit. Este descoperit, totuşi, pe la sfârşitul anului 1947 – începutul anului 1948. Primeşte opt ani de închisoare. În 1956, era liber”… Lucia Longin spune că după ce este liber era conştient ca va fi din nou arestat, dar nu spune pentru ce motiv, însă lasă să se înţeleagă că datorită evenimentelor din Ungaria. Şi, într-adevăr, este din nou arestat, dus la închisoarea Uranus şi aici este din nou condamnat, dar nu pentru ceea ce spune Lucia Longin, ci , după cum spune Aldea : ,, peste doi ani îl descoperă unul dintre foştii „tovarăşi“ de la organizaţia din Banat, care-l denunţă. Se găsesc toate documentele procesului de la Timişoara şi se descoperă rolul jucat de Richard Wurmbrand încăderea organizaţiei.Nu mai scapă aşa de uşor. Primeşte 20 de ani de muncă silnică în urma condamnării ca „trădător al clasei muncitoare“.

Este eliberat totuşi în 1964, odată cu toţi foştii deţinuţi politici. Între timp, biserica evanghelică din Galaţi se risipise şi el nu mai avea ce păstori şi mai ales, de unde să primească bani. Aflat fără nici un sprijin, face cerere să plece din ţară împreună cu soţia şi fiul, Mihai. Așadar, pastorul nu a intrat în infernal închisorilor comuniste datorită vederilor sale anticomuniste, ci a devenit creştin de circumstanţă, se pare, pentru ca să îşi ascundă trecutul. Poate fi el oare comparat cu părintele Calciu-Dumitreasa, cu Constantin Oprişan sau Valeriu Gafencu? Cum a ajuns erou… Despre plecarea lui din ţară Lucia Longin vorbeşte foarte puţin, spune doar cum a ajuns în America, cum a ajuns în faţa congresului american, cum şi-a arătat rănile din urma totrurilor suportate în închisorile comuniste. Ajunge în scurt timp erou al luptei împotriva comunismului, dar despre aceasta Lucia Hosu Longin este foarte lapidară.

În loc de epilog

Aceasta  este povestea pastorului Wurmbrand spusă de către doi autori şi văzută din unghiuri diferite. Părerea mea? Eu mă abţin, dar consider că Ştefan cel Mare, MihaiViteazu, Constantin Brâncoveanu şi milioanele de eroi ai naţiei române, ştiuţi şi neştiuţi, sunt mult mai importanţi decît acest personaj, venerat pînă la paroxism de către comunităţile neoprotestante din ţară, pentru care valorile naţionale sunt puse la index, iar valorile cosmopolitismului internaţional sunt litere de evanghelie… (PETRU Z DANCI)

 

Exit mobile version