Site icon Monitorul de Făgăraș

DOCUMENTELE „SENSIBILE” ȘI SECRETE ALE DOSARULUI DE INFRINGEMENT PE PĂDURI. Guvernul a pregătit o variantă pentru publicul român, alta pentru Comisia Europeană

La Nostra Silva au ajuns documentele dosarului de infringement pe păduri (INFR(2020)2033), clasificate ca fiind „sensibile” și, ca atare, ținute secrete atât de autorități române, cât și de cele europene. Analizând aceste documente am luat decizia de a le publică, deoarece este în interesul publicului să cunoască mecanismele nedemocratice prin care se „rezolvă” probleme care au ținut prima pagină a mass-media națională și internațională – gestionarea pădurilor în România. Evidențiem, într-o sinteză destul de amplă, volumul semnificativ de informații.

1.La 13 februarie 2020 Comisia Europeană comunică României o scrisoare de punere în întârziere (încălcarea 2020/2033) prin care invită Guvernul României să prezinte, în termen de o lună, observații cu privire la acuzațiile aduse. Termenul de o lună este acordat prin raportare la “amploarea exploatării forestiere ilegale și incidentele recente violente provocate de exploatari ilegali delemne în urma cărora mai mulți pădurari și-au pierdut viața ” (pag. 36 din document). Demersul Comisiei Europene era justificat de o “plângere temeinică ” depusă de Agent Green, EuroNatur, Greenpeace și WWF, dar și informații publicate de autorități române :

O altă acuzație a fost legată de faptul că autoritățile competente din România aprobă amenajamentele silvice fără să se asigure că acestea nu vor afecta în mod negativ integritatea siturilor Natura 2000 . S-a reținut că:

S-a mai reținut că România nu a luat măsuri pentru a evita deteriorarea habitatelor naturale în mai multe Situri Natura 2000 – fiind evidențiate cazurile din Situl Munții Maramureșului (la Borșa au dispărut 1300 hectare de păduri de conifere – în realitate, spunem noi, peste 10.000 hectare) sau siturile Frumoasa și Munții Făgăraș (în acest din urmă caz ​​în special pe versantul sudic – nota noastră – a se vedea cum Fundația Conservation Carpatia, prin practicile de achiziție a terenurilor forestiere, a încurajat parte din aceste tăieri ilegale ) [pag. 28 – 31].

În fine, Statutul Român a mai fost acuzat că nu asigură accesul publicului la adresa din amenajamentele silvice, respectiv la adresa privind mediul – fiind critice de către Comisia Europeană soluții definitive ale instanțelor de judecată din România (!!!) prin care au fost respinse acțiuni ale Agent Green de comunicare integrală a unor amenajamente silvice. S-a reținut de către Comisia Europeană că argumentele din soluțiile instanțelor române „ nu pot fi acceptate ” (!!!)

 

  1. Prima reacție a Ministerului Mediuluideși deținea de ani de zile o corespondență cu Comisia Europeană(în mare parte secretă, nedestinată publicului) a fost să solicite, la 20 februarie 2020, prelungirea termenului de răspuns cu două luni motivând, printre altele, că scrisoarea de punere în întârziere, inclusiv anexele … “ numără 55 pagini ” !!! O solicitare similară de prelungire a termenului formulează, la 24 februarie 2020, și Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, justificând răspunsul presupune „ un amplu proces de evaluare, analiză și verificare ” către „ mai multe autorități naționale – centrale și locale”.

3.Comisia Europeană, la 26 februarie 2020, refuză prelungirea termenului de răspuns , având în vedere amploarea tăierilor forestiere ilegale și incidentele violente provocate de exploatatorii ilegali de lemne .

  1. La 12 martie 2020Statutul Român răspunde scrisorii de punere în întârziere a Comisiei. În esență, furnizează următoarele apărări:
  1. la baza acestui răspuns al Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stat o analiză din 9 martie 2022 a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, semnat de ministrul Costel Alexe. În acest document care să dorească să rămână secret, ministrul Costel Alexe a combătut propriile poziții alarmiste prezentate în mass-media și conferințe de presă cu privire la volumul tăierilor ilegale și Inventarul Forestier Naţional.

6.La 2 iulie 2020, Comisia Europeană emite un aviz motivat , în care își mențin pozițiile inițiale din scrisoarea de punere în întârziere, le dezvoltă și, ca urmare a acestui aviz, este deschis cazul de infringement INFR(2020)2033 și a invitat România “ să ia măsurile necesare pentru a se conforma prezentului aviz motivat în termen de o lună a primei sale ”. Se răspunde, punctual, apărărilor Guvernului român

Cu privire la Inventarul Forestier Naţional, Comisia a constatat contrazicerile din argumentele României. Pe de o parte “ cifrele conținute în IFN II nu ar reflecta amploarea exploatării forestiere ilegale . Pe de altă parte, Guvernul a luat act de faptul că zona de risc a  fost stabilită în urma publicării rezultatelor IFN II. Acest argument este însă în contradicție cu declarația Ministrului Mediului care, pe baza rezultatelor IFN II, a recunoscut că aproximativ 38,6 milioane mc de lemn sunt exploatate anual în România, din care 20,6 milioane m³ pe an sunt exploatate în mod ilegal. ”.

  1. Din nou nepregătite, autoritățile române (ministrul Costel Alexe) a căutat să prelungească termenul de răspuns la avizul motivat de la 3 august 2020 la 3 noiembrie 2020. Comisia Europeană, la 30 iulie 2020, respinge prelungirea termenului de răspuns, invocând „ nevoia urgentă și interesul public ca operațiunile de exploatare forestieră sa fie în conformitate cu normele aplicabile ale Uniunii Europene”.

 

  1. La 22 iulie 2020are loc o videoconferință între autoritățile române și Comisia Europeană. La 24 iulie 2020 ministrul Costel Alexe trimite o scrisoare post-conferință. Anexează o circulară trimisă instituțiilor din subordinea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. La 30 iulie 2020 , Virginijus Sinkevičius, comisarul European pentru Mediu, Oceane și Pescuit trimite o scrisoare ministrului Costel Alexe prin care solicită și rezolvrea unor aspete noi : revizuirea amenajărilor silvice, restaurarea habitatelor și a speciilor protejate, asigurarea accesului publicului la amenajamentele silvice.
  2. La 3 august 2020România răspunde avizului motivat al Comisiei Europene. În numai 5 pagini se prezintă un calendar de rezolvare a acuzațiilor și de a introduce unele modificări legislative. Proiectele de acte normative sunt prezentate ca certitudini legislative , fără să se mai ia în considerare dezbateri publice reale. Una din soluțiile identificate: 60 de “parteneriate” semnate de ANANP cu diverse instituții publice și private. Remarcăm că, deși Guvernul solicită prelunigerului de răspuns cu 3 luni, invocând complexul dosarului, în 30 de zile în care nu a putut decât să încropească 5 pagini de argumente!

 11.La 13 august 2020ministrul Costel Alexe trimite Comisarului European pentru Mediu, pentru “ analiză ” proiectul de ordine cu privire la evaluarea de mediu a amenajărilor silvice și solicită un răspuns cu privire la “ conținutul acestui proiect de ordine ”. La 25 septembrie 2020 Comisarul European Virginijus Sinkevičius răspunde și arată, cu privire la proiectul de ordine, că „ anumite lucruri importante sunt încă necesare ”. Schimbările importante sunt indicate de angajații Comisiei Europene – se cer explicații, se solicită imperativ anumite anumite și se critică, conceptual, anumite abordări ale ministerului mediului (“nu se pot oferi certitudini cu privire la fapte negative ”).

12. În 16 septembrie 2020are loc o primă întâlnire între Comisie și autorități române. A fost prezentat proiectul de ordine de ministru pentru evaluarea mediu a amenajărilor silvice, iar Comisia a solicitat „ modificarea proiectului de ordine conform comentariilor Comisiei ”. Din discuțiile consemnate, rezultă că reprezentanții Comisiei au avut intervenții de detaliu pe proiectul de act normativ, impunând modificări care au fost „a acceptat ” de reprezentanții României.

13. La 24 septembrie 2020Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, trimiterea Comisiei Europene versiunea revizuită a proiectului de ordine de ministru pentru evaluarea mediului a amenajărilor silvice. Revizuirea sa făcut „ în conformitate cu angajamentele asumate în reuniunea care a avut loc în data de 16 septembrie 2020 cu reprezentanții Comisiei Europene ”. Se solicită un nou răspuns cu privire la conținutul proiectului de ordine.

14. La 30 septembrie 2022ministrul Costel Alexe anunță îndeplinirea misiunii de modificare a Codului Silvic – la 8 septembrie 2020 a fost publicată în Monitorul Oficial Legea 197/2020. Se arată că noul proiect de ordin pentru evaluarea de mediu a amenajărilor, ca urmare a unor „ comentarii și recomandări ” ale Comisiei, din 9 septembrie 2020, în conformitate cu videoconferința din 16 septembrie 2020, conținea „ o serie de angajamente pe care au nevoie de autorități. române și le-au asumat ”. Se comunică lista amenajamentelor silvice ce urmează să fie revizuite (peste 700). Se arată că în perioada august 2018 – august 2020 a fost identificat un volum de lemn tăiat ilegal de 609.689 mc , constatate5518 infracţiuni şi 36.070 contravenţii .

15. La 15 octombrie 2020are loc a doua întâlnire între Comisie și autorități române, între orele 13 – 14 30 . Comisia solicită noi clarificări până la 23 octombrie 2020 și insistă asupra tăierilor de conservare, care, potrivit Institutului Naţional de Statistică, zonă 58,1% din totalul tăierilor de masă lemnoasă, arătând că după anul 2015 tăierile din suprafeţe mai mici de 10 hectare au fost assimilate tăierilor de conservare. Astfel a fost generată următoarea situație: în 2019 au fost efectuate tăieri de conservare pe 33.456 hectare, conform prevederilor amenajărilor silvice, și pe 78.298 hectare în pădurile proprietate privată mai mici de 10 hectare. Conform autorităţilor române cifrele Institutului Naţional de Statistică „ au fost mărite artificial”.

16. La 6 noiembrie 2020, noul ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet , a informat Comisia cu privire la următoarea „progrese”:

 

  1. la 10 mai 2021se comunică, din nou, Comisia Europeană proiectul de ordine de ministru pentru evaluarea mediei amenajărilor silvice, în condițiile în care se întâlnesc scrisoarea din 6 noiembrie 2020 se promisese că actul normativ va fi publicat în Monitorul Oficial cel mai devreme la 15 decembrie 2020. Pentru prima oară, Ministerul Mediului recunoaște impactul acestui act normativ: amenajamentele silvice care ar trebui revizuite „ mai multă parte din suprafața de fond forestier național ”, iar derularea procedurilor de revizuire a amenajărilor silvice „ specifice un efort logistic, financiar și tehnic semnificativ, atât pentru autoritățile române, cât și pentru proprietarii de pădure din România”. De asemenea, se arată că aplicarea procedurilor de revizuire va dura „ o durată de timp îndelungată ce poate determina un posibil blocaj al activităților care se desfășoară în fondul forestier național ”.
  2. La 8 iunie 2021, între orele 14 – 16, are loc o nouă întâlnire între autoritățile române și Comisia Europeană. Reprezentanții Comisiei Europene solicită proiectelor de acte normative, iar reprezentanții României „ iau notă de aceste solicitări și vor reformula textul ” actului normativ, urmând a comunica actul modificat în termen de 15 zile. Autoritățile române li se lasă doar „libertatea” de a introduce modificări fie în ordine, fie într-o anexă acestuia…

19. La 25 iunie 2021se comunică Comisia proiectul de Ordin pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice. Se prezintă explicații cu privire la habitatele deteriorate, cu privire la opreaționalizarea SUMAL și cu privire la accesul la mijlocul amenajării silvice.

20. La 26 ianuarie 2022, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Táncsoz , comunică informații actualizate cu privire la habitatele forestiere degradate din Siturile Natura 2000. Se solicită o reuniune în format fizic sau videoconferință cu experții interesate din serviciile Comisiei.

 

21.Discuții noi au loc la 12 aprilie 2022 , dată la care sa organizat o întâlnire bilaterală dintre Ministrul Mediului Apelor și Pădurilor dl. Barna Tanczos și Comisarul European pentru Mediu, Oceane și Pescuit dl. Virginius Sinkevicius .

22. Alte discuții au loc la 19 mai 2022. Statutul Român a invocat „ imposibilitatea acordării de compensații financiare proprietarilor de păduri pentru restricții de exploatare forestieră în ariile protejate în așteptarea aprobării unui nou amenajament silvic ”. La 19 mai 2022 Comisia Europeană a impus autorităților române (și a solicitat din nou, imperativ, acest lucru, prin scrisoarea din 8 iunie 2022 ):

23. La 24 iunie 2022ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Táncsoz, comunică, pentru „ observații și comentarii ” proiectul de Ordonanță de Urgență privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice. Se arată că proiectul de act normativ este justificat „ în contextul suspendării Ordinelor de ministru nr. 1946/2021, respectiv nr. 1947/2021 ”. Se comunică și un raport de progres privind identificarea habitatelor forestiere degradate.

24. La 30 iunie 2022ministrul Barna Táncsoz comunică Comisiei Europene:

Remarcăm că proiectul de OUG pentru modificarea Codului silvic, solicitat de Comisia Europeană, a fost pus în dezbatere publică la 4 noiembrie 2022 , cu anumite completări față de forma din iunie 2022.

La 14 decembrie 2022 Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență pentru completarea și modificarea unor acte normative din domeniul silviculturii – OUG 177/2022 , publicată în Monitorul Oficial 1210 din 16 decembrie 2022.

În comunicatul de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor se arată că prin ordonanța de urgență „ se completează legislația națională privind evaluarea de mediu a amenajărilor silvice, cerință a Comisiei Europene în Cauza 2020/2033 , determinată de fapt că prevede ordinea ministrului care reglementau acest aspect au fost suspendate de instanţa de judecată ”.

Avem o situație incredibilă care explică de toate documentele publicate de Nostra Silva sunt considerate „sensibile” și au un caracter secret :

  1. după ce în scrisoarea de punere în întârziere și în avizul motivat Comisia Europeană a criticat soluții definitive ale instanțelor de judecată din România!!! ) prin care au fost respinse acțiuni ale Agent Green de comunicare integrală a unor amenajamente silvice, reținând-se de către Comisia Europeană că argumentele din soluțiile instanțelor române „ nu pot fi acceptate ” (!!!)
  1. la cererea Comisiei Europene, hotărârile judecătorești prin care, la cererea proprietarilor de păduri, au fost suspendate Ordinele nr. 1945, 1946 și 1947 ale ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nu sunt combătute prin căile legale de atac, cum se face într-un stat de drept , ci prin adoptarea unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului, fiind impuse să prevadă identitatea cu cele suspendate de instanță. !

 Aşadar, problemele pădurilor sunt doar “ greşita mutare a virgulei ”, “ imagini false ” şi hotărârile judecătoreşti care “ nu pot fi acceptate ” de Comisia Europeană.  În rest, proprietatea forestieră din România o duce excelent, mai ales după ce e cumpărată de la români de fonduri de investiții străine…(nostrasilva.ro)

 

Exit mobile version