Site icon Monitorul de Făgăraș

Ionuț Sorin Banciu, secretar de stat Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Consider că este un pas înainte să avem în fiecare școală din această țară câte un responsabil de mediu” (P)

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor salută măsura luată de Ministerului Educației de a desemna câte un responsabil de mediu în fiecare unitate școlară, considerând-o a fi o decizie profund benefică pentru formarea și responsabilizarea generațiilor viitoare cu privire la temele de dezvoltare durabilă și conștientizare a efectelor schimbărilor climatice.  Obligația fiecărei unități de învățământ preuniversitar de a avea un responsabil de mediu este în acord cu „Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030”, elaborată de către Ministerul Educației, supusă dezbaterii publice pe 29 decembrie 2022 și fundamentată pe raportul „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile” întocmit de grupul de lucru înființat la nivelul Administrației Prezidențiale.

Potrivit documentului transmis de Ministerul Educației inspectoratelor școlare, unitățile de învățământ preuniversitar trebuie să desemneze un responsabil de mediu, acesta fiind practic un profesor care se ocupă de promovarea conceptelor de dezvoltare durabilă.

,,În legătură cu operaționalizarea acestei măsuri, tragem un semnal de alarmă cu privire la contextul socio-cultural în care urmează a fi implementată. Recomandarea noastră se bazează  pe concluziile mai multor rapoarte făcute publice, de diferite case de sondare de prestigiu din țară, la finalul anului 2022, dar și prin colectarea feedback-ului primit direct de reprezentanții noștri. Dintre aceste rezultate, amintim în special faptul că deși 90% dintre tinerii din România considerau că implicarea lor civică poate aduce schimbări în bine la nivelul comunităților din care fac parte, doar jumătate dintre aceștia au ales să și acționeze în acest sens, iar modul în care au făcut-o a fost mai degrabă unul pasiv. Același sondaj indică drept principale forme de implicate acele acțiuni indirecte precum semnarea diferitelor petiții sau aprecierea pe social media a inițiativelor civice menționate. Prin urmare, subliniem nevoia de a fi evitată orice formă de formalism din implementarea acestei măsuri și asigurarea că scopul foarte bine exprimat prin poziția Ministerului Educației ajunge să fie atins prin acțiuni concrete, dincolo de exersarea demersurilor de conștientizare a problemelor de mediu, prin saltul direct către implementare. Datele indică faptul că tinerii din România știu destul de bine să recunoască principalele probleme de mediu, dar au nevoie de sprijin în exersarea acțiunilor concrete de protejare a mediului. Conform structurii anului școlar 2022-2023, programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de 5 zile lucrătoare consecutive, în afara modulului de învățare, planificarea activităților fiind la latitudinea unității de învățământ. Sprijinim măsura Ministerului Educației atât în această perioadă, cât și în restul anului școlar și ne arătăm disponibilitatea în asigurarea suportului de specialitate și pregătire în domeniul vast al problemelor de mediu“.

Secretarul de stat, domnul Ionuț Sorin Banciu, a evidențiat importanța deosebită a integrării unui responsabil de mediu la nivelul fiecărei unități de învățământ:

Exit mobile version