Site icon Monitorul de Făgăraș

E oficial: Plata în rate a facturilor la gaze naturale și alte modificări importante în domeniu se vor aplica din aprilie

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, printr-un ordin publicat luni în Monitorul Oficial, modificarea și completarea regulamentului privind furnizarea gazelor naturale clienților finali, astfel încât să fie posibilă eșalonarea la plată a facturilor și soluționarea plângerilor legate de facturi fără să fie necesară achitarea prealabilă a sumelor datorate, informează avocatnet.ro. Totodată, este vizată și transparența furnizorilor privind costurile incluse în factură. Noile reguli vor intra în vigoare începând cu 1 aprilie.

Ordinul ANRE 14/2023, care se va aplica din 1 aprilie 2023, modifică și completează Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali, aprobat prin Ordinul Președintelui ANRE nr. 29/2016.

Una dintre cele mai importante prevederi conținute de noul ordin este posibilitatea de eșalonare la plată a facturilor, la cererea clientului final aflat în stare de vulnerabilitate, urmată de cea a posibilității denunțării contractului unilateral de către client. De asemenea, printre modificările semnificative sunt:

Când și cum va fi posibilă eșalonarea la plată a facturii la gaze naturale?

Orice client final al serviciilor de furnizare de gaze naturale, care se încadrează în categoria clienților vulnerabili (pensionari, beneficiari de ajutoare sociale sau indemnizații de handicap etc.), poate, la cerere, să beneficieze de cel puțin trei luni eșalonare la plata sumelor datorate.

De asemenea, dacă factura a întârziat (astfel încât să rezulte o perioadă de facturare a consumului de gaze mai mare decât perioada de timp care este trecută în contractul cu furnizorul), la cerere, furnizorul este obligat să permită eșalonarea la plată a sumei pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Ce este POSF și cum va putea sprijini consumatorii de gaze naturale?

Platforma online POSF a fost dezvoltată de ANRE pentru o mai largă comunicare între clienții finali și piața furnizorilor de energie electrică și gaze naturale și este destinată, de asemenea, schimbării rapide de către clientul final a furnizorilor de gaze naturale și electricitate sau a comparării prețurilor utilizate de diferiți furnizori.

În cazul în care îți dorești să îți schimbi furnizorul de gaze naturale trebuie să știi că vei putea să faci acest lucru fără drumuri inutile și fără stat la coadă. Așadar, după ce platforma POSF va deveni pe deplin funcțională, vei avea ocazia să îți schimbi mult mai simplu furnizorul.

Platforma informatică va conține datele celor aproximativ 15 milioane de clienți casnici și noncasnici din țara noastră și este gândită ca un sistem unic accesibil online de simplificare a procedurilor administrative pentru schimbarea furnizorilor de electricitate și gaze. Practic, prin intermediul platformei, clientul final va avea acces, în timp real, la detaliile privind statusul procesului de schimbare a furnizorului în urma solicitării efectuate de către acesta. De asemenea, prin intermediul POSF, care este deja lansată public, clienții vor mai putea face și alte operațiuni: să aleagă dintr-un  comparator de prețuri ofertele de contracte de furnizare pe care le consideră potrivite, dar și să transmită furnizorului toate informaţiile şi documentele necesare contractării.

Relația clientului final cu furnizorul

După cum spuneam mai sus, în cazul în care nu mai ești mulțumit de furnizorul tău de gaze naturale, vei putea să îl schimbi online. Chiar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinești au devenit avantajoase pentru clientul final. De exemplu, de acum înainte vei putea denunța unilateral contractul tău, fără a mai fi nevoie să negociezi cu furnizorul, însă, ai grijă, atât denunțarea, cât și schimbarea unilaterală a furnizorului se va face în limitele prevederilor din contractul pe care l-ai semnat.

Factura va avea un nou model

Potrivit noilor reglementări în ceea ce privește furnizarea de gaze naturale, factura va avea o nouă formă și, în interesul superior al consumatorului, pentru o mai mare transparență informațională, aceasta va cuprinde, pe lângă datele care deja apăreau (detalii referitoare la identificarea furnizorului și clientului final, cod client, suma totală de plată etc.), și alte diferite tipuri de costuri incluse în suma de achitat, precum:

De asemenea, clientul casnic va trebui să știe că suma de bani, oglindită în factură, pe care o datorează furnizorului de gaze naturale, va fi defalcată în funcție de costurile reprezentate de:

Facturile reclamate nu vor mai trebui plătite înainte de a fi soluționate

Consumatorul nu va mai fi obligat să plătească factura pentru care a depus o reclamație sau plângere. În cazul în care, după soluționarea reclamației, se dovedește că factura nu era corectă, se va emite una nouă, care să reflecte consumul real al clientului de gaze naturale. Dacă factura problematică s-a achitat deja, clientul va primi banii înapoi și i se va emite o nouă factură.

În cazul în care, însă, se dovedește că plângerea consumatorului este neîntemeiată, plata facturii emise va trebui făcută în termen de cinci zile.

Exit mobile version