Site icon Monitorul de Făgăraș

Se bate monedă pe fonduri europene, dar  primarul îndatorează Făgărașul cu un nou  credit.  Cinci ani de minciuni țesute în jurul coridoarelor de mobilitate urbană

 

Vestitele coridoare de mobilitate urbană de care vorbește de peste 5 ani primarul Făgărașului cu ai săi specialiști au devenit o fata morgana precum este și Ocolitoarea municipiului. Sunt trei proiecte, unul cu termenul de implementare depășit, iar celelalte două ar trebui să fie finalizate în decembrie 2023. În teren nu se vede însă nimic, nicio lucrare începută măcar. Despre aceste proiecte făgărășenii știu doar că au golit bugetul municipiului prin exproprierile făcute de primar în 2019 cu peste 525.000 de euro. Aceste coridoare de mobilitate care leagă centrul cu zona industrială sunt în ton cu acel proiect cunoscut sub denumirea de ,,oraș de 15 minute“ legiferat  de parlamentari, dar aspru contestat de cetățeni.  Deși par a fi finanțate din fonduri europene, pentru aceste coridoare primarul a îndatorat Făgărașul cu încă 4 milioane de lei.  În ședința CL Făgăraș desfășurată  vineri, 12 mai a.c. consilierii locali au avut de analizat  proiectul  HCL privind contractarea unui  împrumut din Trezoreria statului rambursabil în 5 ani.   Așa cum spunea proiectul de hotărâre, banii ar fi  folosiți pentru modernizarea și pietonizarea zonei centrale din Făgăraș, pentru modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona industrială a municipiului și pentru modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona centrală a municipiului. Rambursarea împrumutului ar urma să fie asigurată din bugetul local. Mașina de vot a primarului completată cu cele două consiliere de la USR a  asigurat primarului voturile necesare (11) pentru ca Făgărașul să fie îndatorat. S-au opus consilierii locali PNL, Johannes Klein de la FDGR, Corina Polmolea și Cristian Ludu de la PSD, dar nu înainte de adresa întrebări și a cere  explicații atât primarului, dar și directorului economic.

După aproape 2 ore de întrebări fără răspuns și atacuri la adresa opoziției, proiectul de hotărâre a fost adoptat cu 11 voturi.

Cinci ani fără fapte, doar cu vorbe

Deși se vorbește de peste 5 ani de coridoarele de mobilitate, făgărășenilor nu li s-a dat șansa să afle detalii despre aceste proiecte sau despre implicațiile acestora asupra bugetului local. Și asta pentru că transparența decizională în administrația publică făgărășeană este total deficitară, primarul comportându-se precum un grof pe moșia proprie atât cu contribuabilii făgărășeni cât și cu bugetul local.

MDLPA a refuzat decontarea facturilor emise de Primăria Făgăraș

Deși au trecut 5 ani de la semnarea contractelor de finanțare pentru aceste proiecte (2019), lucrările nu au început. Au fost  plătite însă de la bugetul local servicii de consultanță unor firme agreate de Primăria Făgăraș. Dar când s-a încercat recuperarea unor sume de bani  din fonduri europene, Ministerul Lucrărilor Publice a respins cererile de rambursare depuse de Primăria Făgăraș din cauza neregulilor identificare în cheltuirea banilor. Aceste solicitări au ajuns  pe masa instanțelor de judecată. Pe rolul Tribunalului București se află Dosarul civil nr. 30637/3/2021 prin care Primăria Făgăraș se judecă cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Direcția Generală POR, care a considerat că cererea de rambursare depusă de Primăria Făgăraș în cadrul proiectului ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona centrală a municipiului Făgăraş”, -COD SMIS-119358, obiect al contractului de finanţare nr. 4731/04.10.2019, este nelegală, cheltuielile efectuate nerespectând legislația. MDLPA a emis astfel Nota de neconformitate nr. 164509.8/04.03.2021 precum și  Nota de informare din data de 18.03.2021 care certifică faptul că sumele solicitate de Primăria Făgăraș sunt neeligibile. Astfel că  AM POR a aplicat o reducere procentuală de 100% la sumele solicitate la plata prin Cererea de rambursare nr.2 apreciind că există neconformități față de prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice. Este vorba despre contractul  încheiat cu SC Eurotop Consulting SRL.  Pentru pregătirea proiectului Primăria Făgăraș a  achiziţionat  direct serviciile de consultanţă (asistenta de specialitate in vederea realizării procedurilor de achiziţie publică), în valoare de 119.000 lei. Conform datelor din planul achiziţiilor din cererea de finanţare, valoarea contractată de 119.000 lei fără TVA, prin achiziţie directă, cumulată cu cea a serviciilor de consultanţă în managementul proiectului, în valoare de 318.873,08 lei fără TVA, depăşeşte pragul achiziţiei directe prevăzut la art. 7 alin.(5) din Legea 98/2016, în vigoare la data realizării achiziţiei. ,,În loc să deruleze o procedură competitivă, reclamanta (Primăria Făgăraș) a divizat nelegal atribuirea contractelor de achiziţie publică în mai multe achiziţii directe cu valoare estimată sub pragul maxim prevăzut pentru achiziţiile directe şi a încălcat prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016“ precizează instanța. Astfel că ,,Respinge cererea formulată de reclamantul Municipiul Făgăraș în contradictoriu cu pârâta MDLPA, Direcția POR   ca neîntemeiată. Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Bucuresti- Sectia a-II-a Contencios Administrativ si Fiscal. Pronunţată azi, 19.01.2022, prin punerea solutiei la dispozitia partilor de catre grefa instantei“.

Rambursarea, de la o instanță la alta

Și pentru proiectul ,, ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona industrială a municipiului Făgăraș, SMIS 119358“  cererea de rambursare depusă de  Primăria Făgăraș la MDLPA, Direcția POR, a ajuns pe masa judecătorilor.  ,,Este vorba despre  achiziţii servicii de asistenţă de specialitate în vederea realizării procedurilor de achiziţie publică – zona industrială. În urma verificării documentației depuse în vederea rambursării cheltuielilor, pentru contractul de achiziție publică nr. 28558/05.10.2017 – obiect contract servicii proiectare DALI, valoare contract 39.984 lei (cu TVA), pentru acest contract s-a aplicat reducerea procentuală din suma solicitată la plată de către beneficiar în procent de 100%.   În conformitate cu prevederile art. 11, alin. (2) din Legea nr. 98/2016 autoritatea contractantă (n.r. Primăria Făgăraș) nu are dreptul de a diviza contractul în mai multe contracte distincte de o valoare mai mică cu scopul de a evita aplicarea procedurilor reglementate de lege“. MDLPA a respins contestația  UAT Municipiul Făgăraș  prin Decizia nr. 182/24.03.2020.  Pe rolul Tribunalului București a ajuns această speță, instanța  anulând  Decizia nr. 182/24.03.2020   şi Nota de neconformitate AMPOR nr. 172290/20.12.2019, cu drept de recurs în termen de 15 de zile de la comunicare, soluția fiind pronunțată la data de 27 mai 2021.  MDLPA a depus recurs care s-a judecat la Curtea de Apel București.  Prin sentinţa civilă nr. 291/03.03.2021, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a VIII-a, Contencios Administrativ şi Fiscal în dosarul nr. 5433/2/2020, instanţa a   declinat competenţa de soluţionare a cauzei   în favoarea Tribunalului Bucureşti.

Pietonizarea zonei centrale, în instanță

Și proiectul ,,Modernizarea și pietonizarea zonei centrale Făgăraș, SMIS 119360“  a ajuns pe masa Tribunalului București în privința cererii de rambursare a cheltuielilor solicitate de Primăria Făgăraș. Cererea de rambursare nr. 1 cu valoarea de 1.631.762,31 lei a fost respinsă de MSLPA, Direcția POR,  prin Decizia nr. 375/02.09.2020,  care se referă la Nota de neconformitate nr. 18829/23.06.2020, privind reducerea procentuală de 100% aplicată contractului de achiziţie nr. 28560/05.10.2017 încheiat cu operatorul S.C. Fip Consulting S.R.L precum şi a actului adiţional nr. 1/16.11.2017 la acest contract. ,,UAT Municipiul Făgăraş a achiziţionat în mod incorect, prin achiziţie directă, serviciile care fac obiectul contractului 28560/05.10.2017, fără a se raporta la valoarea estimată cumulată a serviciilor care sunt similare. Astfel, s-au considerat servicii similare, serviciile proiectare SF, DALI, pentru obţinerea finanţării, prevăzute a fi achiziţionate: -Poz. 64 – Documentaţii tehnice mobilitate urbană – valoare estimată de 128.570 lei, valoare care cuprinde inclusiv valoarea contractului nr. 28560/05,10.2017 şi poz. 71 – Documentaţie tehnică D-na Stanca Crinului – valoare estimată 58.800“. Primăria  a formulat contestaţie (nr. 107931/06.08.2020) care a fost respinsă prin Decizia nr. 375/02.09.2020, ca neîntemeiată. Cauza a ajuns la Tribunalul București care a admis   cererea formulată de  Municipiul Făgăraș și a dispus rambursarea sumei ce fac obiectul contractului de achiziţie publică de servicii nr. 28560/05.10.2017, respectiv a sumei de 39.984 lei cu TVA. Decizia nu este definitivă. (Lucia BAKI)

 

 

Exit mobile version