Site icon Monitorul de Făgăraș

,,Podul suspinelor“ de la Voila. Scandalul dintre constructor și proiectant, o bătaie de joc la adresa localnicilor

 

Podul de la Voila a ajuns ,,podul suspinelor“ pentru autorități. Este o investiție importantă atât pentru localnici, dar mai ales pentru NATO, fiind singura variant pentru a se ajunge la poligonul de la Cincu. Deși proiectul construirii unui pod nou peste Olt în locul celui existent a fost aprobat, finanțat prin PNDL și încredințat constructorului, lucrările nu au fost demarcate nici la această oră, după mai bine de un an de la predarea amplasamentului. Toate părțile invocă motive care să acopere lipsa lucrărilor, în timp de calea de acces este închisă, mașinile, indifferent de tonaj, fiind direcționate pe o rută ocolitoare greu de străbătut. Podul de la Voila este cuiul autorităților de peste 2 ani. Deși a fost închis circulației din ianuarie 2021,  lucrările mici măcar nu au început.  În schimb fiecare parte implicată vine cu explicații pentru a-și justifica indolența.  Multe luni, au fost discuţii cu reprezentanţii Hidroelectrica privind soluţia de demolare, iar acum investiţia s-a împotmolit din cauza disputei dintre proiectant şi constructor, în ceea ce priveşte fundaţiile. Acolo sunt două opinii privind realizarea lucrărilor, una a proiectantului, iar cealaltă a constructorului. Disputa se referă la soluția tehnică  privind fundaţiile podului. Proiectantul a propus consolidarea actualelor fundaţii, iar constructorul susține că este oportună demolarea fundaţilor vechi şi realizarea unora noi sau  ancorarea vechilor fundaţii printr-o soluţie inginerească nouă, dar care nu este agreată de proiectant.

Primarul de la Voila: ,,Trebuia construit podul lângă cel vechi, acum era funcțional“

Primarul comunei Voila, Gheorghe Osalciuc, este de părere că proiectul a fost greșit. ,,Am spus de la început că era cel mai bine să fie construit un pod nou, în apropierea celui existent, care  nu trebuie demolat.  Podul acesta încărcat de istorie trebuia să rămână turistic, pentru autoturisme. Au încurcat lucrurile. Până acum era déjà dat în funcțiune. Dar nu este investiția Comunei Voila“ a spus primarul de la Voila.

S-a cerut părerea unui expert independent

Constructorul și-a instalat șantierul la Voila, dar n-a lucrat nimic. Ministerul Apărării a cerut urgentarea construcției, spunând că blindatele grele ale NATO nu mai au cum să ajungă la poligonul de la Cincu.  La rândul său Consiliul Judeţean Braşov, beneficiarul investiției, a cerut constructorului același lucru.
Pentru a stabili soluţia optimă, Consiliul Judeţean Braşov a apelat la experţi independenţi.

Tot din cauza disputei dintre cele două tabere nu a început nici demolarea podului.  Fundaţiile actuale sunt realizate la o adâncime de 7 metri.

Consiliul Judeţean nu va suporta costurile grinzilor


De la preluarea amplasamentului,   constructorul a adus pe şantier elementele metalice, numai că, așa cum susține preşedintele interimar al Consiliului Judeţean Braşov, acestea au fost realizate fără a fi dimensionate sau luate în calcul elementele de susţinere ale podului.

De altfel, reprezentantul Consiliului Judeţean Braşov a ţinut să precizeze că în cazul acestei investiţii nu banii sunt problema.

Investiție de peste 15 milioane de lei

Amplasamentul pentru construcţia podului de peste râul Olt, pe DJ 105 la km 0+660, în localitatea Voila, a fost predat încă din  26 ianuarie 2021 către  Asocierea SC Con-A SRL – SC Con-A Operations SRL – SC Drum Inserv SRL, care şi-a adjudecat execuţia proiectului. Valoarea totală a contractului pentru execuţia proiectului „Pod peste râul Olt pe DJ 105 la km 0+660, în localitatea Voila” este de 15.656.698,36 lei, din care 14.422.685,20 lei sunt bani accesaţi prin PNDL, iar diferenţa de 1.234.013,16 lei este asigurată din bugetul judeţean. Durata de realizare a contractului este de 28 de luni. Cțnd a fost desemnat câștigător al licitației,  constructorul susținea că va finaliza lucrările mai repede, până la 31 decembrie 2021. Au mai trecut de atunci încă 18 luni și podul nici n-a fost demolat.  Contractul semnat cu asocierea de firme cuprinde:

Traficul și localnicii, trimiși pe ocolitoare

Traficul a fost deviat pe ocolitoarea pe care a reparat-o Primăria Voila.

Revolta sătenilor

Sătenii au blocat în mai multe rânduri ocolitoarea de la Cincșor pentru a proteja podul, singurul care asigură  accesul  spre DN1.  Mașinile de tonaj greu care ajung la poligonul NATO de la Cincu sunt cele care folosesc ocolitoarea deși este interzis. Localnicii s-au plans Instituției Avocatul Poporului, care a susținut că ,,în iulie 2023 podul va fi gata“.

Numai că aceste termene n-au fost respectate, podul nou nu este construit, circulația este interzisă în continuare pe vechiul pod în bătaia de joc a localnicilor. (Lucia BAKI)

 

Exit mobile version