Harta la zi a autostrăzii Sibiu – Făgăraș. În ce condiții lucrările ar putea fi gata mai devreme

0
663
monitorfg
FOTO: Turnul Sfatului

Publicația online turnulsfatului.ro arată că dacă autostrada s-ar finaliza cu doi ani mai devreme, așa cum au susținut de curând unele surse, asta ar însemna că în decembrie, anul acesta, tronsonul 3 ar trebui dat în folosință, iar pe parcursul anului viitor, restul de trei.

Totul, în condițiile în care tronsonul 3, cel mai avansat la această dată, a ajuns la puțin peste 12%, conform datelor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Surse din Ministerul Transporturilor au explicat pentru surse citată că o eventuală performanță, dincolo de datele contractelor, a singurului construct de pe autostrada Sibiu – Făgăraș, asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret Anonim Sirketi, ține de alte două șantiere.

E vorba de Autostrada Transilvania, acolo unde Makyol a câștigat licitația pentru realizarea celui mai scump tronson de autostradă din România – 1,32 de miliarde de euro (fără TVA) pentru 41 de kilometri. Lotul Include și tunelul Meseș, cel mai lung tunel de drum rapid din țară.

Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău al autostrăzii Transilvania era singurul de pe traseul actual al drumului rapid pentru care nu exista un contract de proiectare și execuție semnat.

”Asocierea de constructori Makyol – Özaltın, din Turcia va trebui să rezolve un traseu extrem de dificil. Ar trebui să fim rezervați, va trebui să vedem ce se va întâmpla când vor începe tunelul de la Meseș. Asta ar putea schimba multe.

În plus, Özaltın, partenerul Makyol de la Meseș construiește viaductele scoase din contractul cu UMB. (n.r. Özaltın a mai contractat și lucrările la cele două viaducte de deviere a traseului de pe porțiunea Nădășelu-Mihăiești-Zimbor, executată de UMB. Lucrările, aflate în faza de proiectare, au valoare de 199 milioane de euro și trebuie finalizate până în octombrie 2026). Iar dacă încep lucrările acestea, nu se știe cum mai avansează Makyol pe Sibiu – Făgăraș, pentru că vor fi nevoiți să-și împartă resursele.

E o concluzie fără fundament să spui că se vor termina cu doi ani mai devreme lucrările. Sigur că A13 poate fi gata înainte de termen, dar să nu dai nici măcar procentele de execuție pentru cele 4 loturi? Plus că au greșit datele. Sunt 48 luni (12 proiectare cu 36 lucrări), deci 3 ani de la începere nu iese 2029, așa cum se explică în articol„, spune oficialul.

Stadiul actual al autostrăzii Sibiu – Făgăraș

Deocamdată, din cele 4 tronsoane, doar pe primul, cel dintre Boița și Avrig, nu apar în datele CNAIR procente legate de execuție. Autorizația de construire a fost obținută de către constructor în 4 august 2025.

Contractul de proiectare și execuție a fost semnat în 28 decembrie.

Pe tronsonul 2, între Avrig (Mârșsa) și Arpașu de Jos

Procentul de execuție a ajuns la 4,41%, iar stadiul financiar este de 8,40%. Contracul cu Makyol a fost semnat pe acest tronson în 28 decembrie 2023, iar autorizația de construire a fost dată în iunie 2025.

Tronsonul 3(Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus) a ajuns la stadiul fizic de realizare de 12,38%, în timp ce cel financiar este de 18,75%.

Autorizația de construire a fost dată în aprilie 2025.

Pe tronsonul 4, contractul a fost semnat în 17 noiembrie 2023, iar autorizația de construire a fost dată în iunie 2025.

Stadiul fizic al lucrărilor este de 7,46%, același procent fiind și pentru cel financiar.

Tronsonul 1 Boița – Avrig

Lungime: 14,2 km

Stadiu fizic – 0%

Stadiu financiar – 6,14%

Data finalizării – 2028

Cost – 2,10 miliarde lei fără TVA

Tronsonul 2 Avrig (Mârșa) – Arpașu de Jos

Lungime: 19,9 km

Stadiu fizic – 4,41%

Stadiu financiar – 8,40%

Data finalizării – 2028

Cost: 1,54 miliarde lei fără TVA

Tronsonul 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus

Lungime: 17,61 km

Stadiu fizic – 12,38%

Stadiu financiar – 18,75%

Data finalizării – 2027

Cost: 1,77 miliarde lei fără TVA

Tronsonul 4 Sâmbăta de Sus – Făgăraș

Lungime: 16,2 km

Stadiu fizic – 7,46%

Stadiu financiar – 7,46%

Data finalizării – 2028

Cost: 1,19 miliarde lei fără TVA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here