Peste un milion de români nu vor mai primi gratuit noua carte de identitate electronică. Un memorandum aprobat ieri de Guvern prevede reducerea fondurilor din PNRR alocate acestui proiect și astfel în loc de cinci milioane de români, vor primi gratuit cartea de identitate 3,5 milioane. Aproape 500.000 de buletine cu cip au fost emise până acum.
România se angajase ca până pe 30 iunie 2026 să elibereze cinci milioane de cărți de identitate electronice gratuite, costurile fiind acoperite din fonduri europene. Însă ritmul de implementare a acestui proiect a fost unul moderat, se menționează în memorandumul aprobat de Guvern. Printre motivele invocate de Ministerul de Interne se află capacitatea scăzută de preluare a cererilor de cetățeni în condițiile în care personalul de la serviciile de evidență a populației nu era familiarizat cu noile proceduri și nu au existat suficiente ghișee la nivel național care să elibereze aceste documente electronice.
Ministerul de Interne a redus cu 21 de milioane de euro fondurile alocate acestui program și astfel și numărul beneficiarilor de cărți de identitate electronice gratuite scade de la cinci milioane la 3,5 milioane. Până pe 22 august, erau înregistrate aproape 430.000 de cereri și aproape 400.000 cărți de identitate fuseseră emise.
MAI estimează că lunar vor fi eliberate peste 300.000 de astfel de documente de identitate electronice.
Cartea Electronică de Identitate, accesibilă în întreaga țară
Ministerul Afacerilor Interne anunță că, din 1 august, cetățenii vor putea cere eliberarea Cărții Electronice de Identitate (CEI) la orice serviciu de evidență a persoanelor, indiferent de localitatea de domiciliu. Până acum, eliberarea CEI a fost un proiect pilot implementat în numai câteva orașe din țară. Pentru cărțile de identitate ale copiilor se va percepe o taxă de 70 de lei.
„Începând cu 1 august 2025, cetățenii pot solicita Cartea Electronică de Identitate (CEI) la orice serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, indiferent de localitatea în care își au domiciliul. Mai mult, aceștia pot alege ca ridicarea CEI să se facă de la un alt serviciu decât cel unde a fost depusă cererea”, se arată pe site-ul MAI.
Măsura este destinată să vină în ajutorul mai multor categorii de persoane:
- Persoanele care locuiesc temporar în alt județ;
- Cei care călătoresc frecvent;
- Cetățenii care au nevoie urgentă de un nou act de identitate și nu găsesc locuri disponibile în localitatea de domiciliu.
Cum se fac programările
Există și posibilitatea programărilor online, care vor acorda prioritate cazurilor urgente, pe site-ul hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta.
Prioritatea la programare se face după următoarele criterii:
- Cele cărora le-a expirat actul de identitate sau le va expira în următoarele 60 de zile;
- Tinerii care solicită primul act de identitate (au împlinit sau vor împlini 14 ani în următoarele 30 de zile).
Aceste categorii pot face programări pe o perioadă extinsă de 45 de zile (față de 30 de zile anterior).















