Ocolitoarea Făgărașului ,,în chinurile plăților“. Disperarea primarului PSD, plata facurilor Strabag pentru lucrările efectuate. Ministerul Transporturilor face deszăpezirea, dar nu plătește restul de 58 milioane de lei pentru constructor

0
735
monitorfg

Dacă timp de nouă ani Ocolitoarea a fost ,,în chinurile facerii“ sub oblăduirea conducerii Primăriei Făgăraș&company, acum, biata de ea, este în ,,chinurile plăților“. Primăria Făgăraș a fost adusă într-o situație disperată, aceea de a acumula teancuri de facturi, iar conturile să fie goale. Numai pentru construirea Ocolitoarei trebuie să plătească  suma de 58.843.157 lei constructorului Strabag, primarul PSD atrăgând doar 16 milioane de lei din fonduri guvernamentale, vreo 20% din valoarea totală a lucrărilor de peste 78 milioane de lei. Asta deși edilul s-a lăudat încă de la primul său mandat că Ocolitoarea se va construi din fonduri europene prin proiectele pe care le-ar întocmi  împreună cu ,,specialiștii“ lui.  Pe lângă declarațiile pompoase, primarul a și preluat Ocolitoarea în patrimoniul local de la Ministerul Transportului pe motiv că o va construi din banii pe care-i va atrage pe plan local. O mișcare menită doar să atragă electorat  și să justifice îndatorarea Municipiului cu încă un credit de 5 milioane de euro. Pe termen lung, deciziile s-au dovedit a fi păguboase pentru Făgăraș. Caz în care, acum, după două mandate încheiate și al treilea la început, edilul PSD vrea cu disperare să scape de Ocolitoare și de plata facturilor.

Facturi de 14,9 milioane de euro pentru Ocolitoare

Pentru construirea Ocolitoarei Făgărașului de 5,9 km s-a ajuns la valoarea de 74.843.157 lei cu TVA, adică 14,9  milioane de  euro, cam 2,5 milioane euro/kilometru. Numai că primarul PSD al Făgărașului a atras doar 16 milioane de lei prin programul ,,Anghel Saligny“, iar restul sumei, 58.843.157 lei, trebuie plătită din banii făgărășenilor, adică din bugetul local. Și cum primarul a pus municipiul pe butuci, în buget nu există această sumă pentru plata lucrărilor realizate déjà de compania Strabag. A fost și motivul pentru care același personaj PSD care conduce vremelnic Făgărașul din funcția de primar a refuzat să deschidă circulația pe Ocolitoare la sfârșitul lunii mai 2025, când au fost finalizate lucrările. La presiunea publică însă, în iulie 2025, s-a preluat șoseaua de centură de la Strabag și mașinile au putut folosi varianta de ocolire a urbei.

Deszăpezirea și nu plata facturilor

A încercat primarul să scape de Ocolitoare când  Strabag și-a cerut banii pentru lucrările efectuate. A cerut Ministerului Transportului să preia obiectivul, cel pe care i l-a luat în 2022, dar s-a lovit de refuzul ferm al acestuia. Nici politicul sau ,,ochii albaștri“  nu l-au susținut, deși a amorțit pe scaunele din anticamerele lor. Atunci a ieșit primarul în fața făgărășenilor cu încă o fumigenă. ,,Predă temporar“ Ocolitoarea  la Ministerul Transporturilor, prin CNAIR- Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov. Cel puțin așa stipulează proiectul de hotărâre aprobat de CL Făgăraș într-o ședință extraordinară. Dar nu este vorba de plata facturilor Strabag ci de deszăpezirea șoselei și intervențiile de urgență în cazul accidentelor rutiere pe durata garanției, până la data de 31 iulie 2028. Plata facturilor rămâne tot pe banii făgărășenilor.

S-a vrut proprietar, acum să plătească

Concret,  primarul PSD cerea Ministerului Transportului prin adresa nr. 32943/2025 să preia Ocolitoarea cu scopul de a plăti lucrările. Numai că Ministerul i-a reamintit  solicitarea făcută în 2022, menținându-și aceeași poziție, cu explicația  clară că Ocolitoarea nu este cuprinsă în lista de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în perioada 2021-2027 sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv împrumuturi. Existase prin 2017 o HG privind aprobarea unui studiu de fezabilitate și a indicatorilor aferenți acestui obiectiv, dar nu a avut finalitate întrucât UAT Făgăraș și-a asumat ulterior preluarea Variantei de Ocolire precum și identificarea unor surse de finanțare independente. Cu alte cuvinte Municipiul și-a dorit șoseaua în patrimoniul propriu, spunând că realizează investiția din fonduri locale și împrumuturi.

De la mit la realitate

Era și timpul ca mitul Ocolitoarei de la Făgăraș să fie aruncat pe apa Oltului.  Preluarea arterei de Municipalitate de la Ministerul Transporturilor a fost pasul care pregătea contractarea creditului pentru realizarea ei. Împrumutul de 25 milioane de lei a fost contractat, făgărășenii îl plătesc, dar banii s-au dus pe investiții care deja erau bugetate și nu pentru construirea Ocolitoarei. Au urmat tot soiul de anunțuri despre documentații, studii nenumărate plătite din banii publici, indicatori tehnici actualizați și reactualizați, HCL-uri, licitații anulate una câte una pentru că documentațiile erau întocmite greșit. S-a folosit primarul și șeful lui de la partid și de proiectul autostrăzii Sibiu-Făgăraș, spunând că ocolitoarea va fi construită în cadrul tronsonului 4 al autostrăzii Sibiu-Făgăraș.  Minciuna a fost demontată însă de senatorul de Țara Făgărașului, av. Marius Toanchină, care, în ianuarie 2023,  a prezentat documentul ce demonstra  realitatea.

Senatorul Marius Toanchină a prezentat realitatea

Faptul că Lotul 4 al autostrăzii Făgăraș-Sibiu nu are legătură cu Ocolitoarea Făgărașului a spus-o Grindeanu, ministrul Transporturilor, în răspunsul dat la interpelarea  senatorului de Țara Făgărașului, av. Marius Toanchină.  Senatorul Marius Toanchină a solicitat Guvernului, în octombrie 2022, printr-o interpelare, ,,situația șoselei ocolitoare a municipiului Făgăraș“. Asta în condițiile în care Primăria Făgăraș n-a făcut publice informațiile reale despre Ocolitoare, ci doar pe acelea care aduceau un plus de imagine edilului. Senatorul Marius Toanchină a  primit răspuns la interpelare în ianuarie 2023, printr-o adresă semnată de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în care se explică faptul că  Ocolitoarea Făgărașului nu este cuprinsă în Planul investițional pentru perioada 2021-2030. Ceea ce înseamnă că nu vor fi alocate fonduri de la bugetul național  pentru realizarea acestui drum. Deci, fonduri europene, nu, fonduri de la bugetul național, nu. ,,Pentru obiectivul ,,Varianta de ocolire Făgăraș“ a fost elaborat un studiu de fezabilitate la nivelul anului 2011, avizat la nivelul CTE-CNAIR SA.   Planul investițional pentru perioada 2021-2030 nu include realizarea unei variante de ocolire distincte pentru Municipiul Făgăraș. Realizarea proiectului autostrăzii Sibiu-Făgăraș va atrage traficul greu din zonă, preluând funcțiunile de variantă de ocolire pentru Municipiul Făgăraș“ era răspunsul Ministerului la interpelarea senatorului Marius Toanchină. Când senatorul Marius Toanchină a adus în fața opiniei publice poziția Ministerului față de Ocolitoarea Făgărașului, primarul PSD al municipiului a trecut la atacuri la adresa parlamentarului. Era modul obișnuit al acestui primar de a-și ascunde minciunile prezentate făgărășenilor drept realizări, proiecte, lucrări, etc.

Ocolitoarea și ,,Mafia constructorilor“ 

Primarul PSD al Făgărașului intenționa să introducă șoseaua de centură în așa zisa ,,mafie a constructorilor“,  fiind acuzat că agreează ,,practicile de tip cartel“ chiar de instituțiile statului. Documentele oficiale emise de autoritățile publice în domeniul licitațiilor, construcțiilor, achizițiilor publice și de instanțe au demonstrat aceste  practici ale edilului când au înlăturat din ,,joc“  SC Diferit AG SRL, firma agreată de primar. Primăria Făgăraș nu s-a lăsat și a uzat de orice metodă pentru a respinge firma Strabag și a rămâne câștigătoare firma Diferit AG.  Prin manevra nereușită a primarului Făgărașului, PSD, au fost tărăgănate lucrările la Ocolitoare cu încă 3 ani. Asta după ce o altă serie de licitații pentru aceeași investiție a amânat proiectul din 2017 până în 2021.  Povestea ajunsă, în 2023, la Curtea de Apel Brașov, această instanță a respins toate ,,excepțiile invocate de Primăria Făgăraș“ și a dat dreptate firmei Strabag. Astfel, Primăria Făgăraș a fost  obligată de instanță să semneze contractul cu SC Strabag SRL. Rămânea însă problema plății lucrărilor.

 Un lanț de promisiuni

Declarațiile nefondate ale edilului care ocupă fotoliul de primar de peste 9 ani i-au atras porecla de ,,Pinocchio“. Numai în cazul Ocolitoarei a fost un lung șir de declarații năucitoare.

  •   ,,În trei luni vom circula pe Ocolitoare“ (2016- campanile electorală)
  •   ,,În 2 ani vom circula pe Ocolitoare“ (2017, când a fost contractat un credit de 5 milioane de euro pentru Ocolitoare, dar banii au fost cheltuiți pentru alte obiective, care  erau  déjà bugetate).
  •   ,,Vom avea Ocolitoare“ ( declarații din 2019 și din 2020, când s-a preluat Ocolitoarea în patrimoniul Municipiului de la Ministerul Transporturilor). S-au fotografiat atunci primarul și acoliții lui pe drumul de pământ spunând că încep lucrările. „Prin predarea acestui imobil din domeniul public al statului în domeniul public al Municipiului Făgăraș se creează, astăzi, o certitudine. Ce ne-am dorit de 30 de ani se împlinește. Acum începe implementarea acestui proiect, finanțat din bugetul local al municipiului printr-un credit accesat în anii anteriori. Vă asigur că toți banii pentru acest obiectiv vor fi recuperați din fonduri europene. Vorbind de termenul de începere a lucrărilor, sunt necesare două luni pentru a ne ocupa de actualizarea documentației și alte trei luni de organizare a licitației”, susținea primarul pentru a obține aprobarea creditului de 25 milioane de lei.
  •  ,,Visul făgărăşenilor se va împlini“ (2021, într-o ședinţă a CL Făgăraş când s-au aprobat din nou în Legislativ indicatorii tehnici și economici)
  •   ,,Avem bani, 16 milioane de lei, pentru Ocolitoare“ (7 decembrie 2022)
  •  ,,În primăvară începem lucrările la Ocolitoare“ (ianuarie 2023)
  • Licitații organizate pentru a câștiga firma dorită de primar.
  •   S-a semnat contractul de lucrări pentru Ocolitoare, primarul fiind obligat de CNSC și ANAP“(iunie 2023) și Strabag a preluat terenul pentru investiție
  •  În bugetul Făgărașului 2024 nu este prevăzută suma acoperirii investiției, 49 milioane de lei, ci doar 16 milioane, atât cât s-a alocat prin ,,Anghel Saligny“.
  • În 2025 nu este prevăzută în buget suma necesară plății lucrărilor la Ocolitoare. (Lucia BAKI)
  • Documente:

ocolitoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here