Înălţarea Sfintei Cruci |
![]() |
Marţi, 11 Septembrie 2018 10:43 | ||||||
,,Mîntuieşte, Doamne, poporul Tău şi binecuvintează moştenirea Ta; biruinţă binecredincioşilor creştini asupra celui potrivnic dăruieşte şi cu Crucea Ta păzeşte pe poporul Tău“. (Troparul Sărbătorii) Prin Taina Sfîntului Botez, intrînd pe uşa Bisericii, ni se încredinţează şi lupta care stă sub pecetea Crucii. ,,Crucea spirituală este să răbdăm toate necazurile şi toate scîrbele pentru împărăţia cerului, iară crucea materială este aceea pe care o facem noi din aur, din argint, lemn sau din orice altă materie“ ne învaţă părintele Cleopa. ,,Cuvîntul ,,Cruce“ are îndoită putere şi taină. Îndoită este Crucea, îndoite sînt înţelesurile Crucii. Una este Crucea materială, văzută, şi alta cea tainică, mistică şi nevăzută, pe care o purtăm în inima noastră. Deci, băgaţi de seamă, că Hristos îndoită Cruce a purtat. Una în suflet: suferinţa, răbdarea, usturimea, durerea, ruşinea, scuipările, mîhnirile şi întristarea; şi toate cîte le ducea în suflet formau crucea cea spirituală a Domnului Dumnezeului şi Mîntuitorului nostru Iisus Hristos. Iar a doua cruce, cea de lemn, a purtat-o pe umerii Săi şi S-a răstignit de bunăvoie pe ea, pentru mîntuirea lumii“ mai spune el. Pierderea celor dragi, suferinţele, neputinţele, bolile, trădările toate fac parte din lupta noastră de zi cu zi. Aceasta este Crucea spiritual, iar troiţele constituie pecetea acestei lupte. Materia a fost sfinţită la Golgota, restul este binecuvîntare. ,,Crucea este pavăza, arma şi trofeul contra diavolului. Crucea este pecete ca să nu ne atingă nimicitorul. Crucea este ridicarea celor căzuţi, sprijinul celor care stau, reazemul celor slabi, toiagul celor păstoriţi, călăuza celor convertiţi, desăvîrşirea celor înaintaţi, mîntuirea trupului şi a sufletului, izgonitoarea tuturor răutăţilor, pricinuitoarea tuturor bunătăţilor, distrugerea păcatului, răsadul învierii, pomul vieţii veşnice“ spune Sfîntul Ioan Damaschinul. Scutul este una dintre armele semnificative ale istoriei omenirii. Se mai foloseşte şi astăzi, în cadrul trupelor de menţinere a ordinii publice. Scutul s-a folosit din cele mai vechi timpuri în arta războiului nu doar ca protecţie, ci şi ca armă. Pe cîmpul de luptă, cînd soldaţii rămîneau fără sabie, îşi foloseau scutul drept armă atacînd părţile vulnerabile ale inamicului: capul, picioarele, trunchiul. Aşa este şi Crucea pentru noi, creştinii. Pavăză dar şi armă. Ne apără de săgetările vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi dar, în acelaşi timp, îi şi zdrobeşte. Crucea este centrul vieţii noastre spirituale şi cotidiene, este centrul lumii ,,axis mundi“, pentru că prin Cruce a început prima datare documentară a istoriei: înainte şi după Hristos. Crucea este unul dintre elementele credinţei noastre ,,Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi sfîntă Învierea Ta o lăudăm şi o mărim: că Tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău numim. Veniţi toţi credincioşii să ne închinăm sfintei Învierii lui Hristos, că iată a venit prin cruce bucurie la toată lumea; totdeauna binecuvîntînd pe Domnul, lăudăm Învierea Lui, că răstignire pentru noi, cu moartea pe moarte a stricat“ spunem la utrenie, una dintre laudele dumnezeieşti. Sfînta Liturghie, izvorul tuturor darurilor, vorbeşte despre momentul istoric al răstignirii: ,,Care neschimbat te-ai întrupat şi răstignindu-te, Hristoase Dumnezeule, cu moartea pe moarte ai călcat: Unul fiind din Sfînta Treime, împreună mărit cu Tatăl şi cu Duhul Sfînt, mîntuieşte-ne pe noi“ spunem în imnul ,,Unule Născut“. Sfînta Elena, mama împăratului Constantin, a aflat Crucea Mîntuitorului în urma unei pelerinaj spiritual efectuat la Locurile Sfinte. ,,Sfînta Elena, mama sa, a fost modestă, ajutătoare a săracilor, evlavioasă şi l-a influenţat pe fiul ei, Constantin, în bine“. La 86 de ani face pelerinaj de la Roma la Ierusalim, află pe Golgota Crucea lui Iisus prin săpături şi zideşte Biserica Sfîntului Mormînt, iar la Roma, Biserica Sfîntul Petru“ (Pr. prof. dr. Ioan M. Bota, Istoria Bisericii Universale şi a Bisericii Româneşti de la origini pînă astăzi“). Sfînta Elena s-a învrednicit să afle Crucea Domnului prin putere dumnezeiască. ,,Deci, pe cînd săpa pămîntul pentru temeliile marii biserici a Învierii Domnului, din dumnezeiasca orînduire, s-au aflat, nu departe de Sfîntul Mormînt, trei cruci, adică Crucea lui Hristos şi cele două cruci pe care au pătimit tîlharii. Şi nu numai crucile, ci şi piroanele le-au aflat. Deci, neştiind împărăteasa şi întrebîndu-se care să fi fost Crucea Domnului, s-a arătat prin minunea ce s-a făcut cu o fecioară moartă ce o duceau la îngropare, că a înviat-o cu puterea Crucii lui Hristos, nearătînd celelalte cruci niciun semn de minune. Şi s-a închinat împărăteasa şi a sărutat-o şi, împreună cu ea, tot poporul. Şi s-a suit, atunci, fericitul Macarie, patriarhul Ierusalimului, pe un amvon înalt şi a ridicat cinstita Cruce a Domnului ca o zguduire a întregii creştinătăţi şi, de atunci, au început călătoriile în Ţara Sfîntă şi, în fiecare an, praznicul Sfintei Cruci la 14 Septembrie“ (Proloagele, I). În data de 7 mai 351, la ora 9 dimineaţa, în Duminica Rusaliilor, crucea lui Hristos s-a arătat din nou pe cer. ,,Şi a stat acest semn al Crucii mai luminat decît soarele, deasupra muntelui Golgota şi tot poporul privea, minunîndu-se cu mare teamă“ (ibidem). Chiril, patriarhul Ierusalimului, l-a înştiinţat pe Constanţiu, fiul lui Constantin cel mare care era arian, de această arătare, sfătuindu-l spre dreapta credinţă. Istoricul Sozomen a mărzurisit acest lucru. ,,A sporit, în sfîrşit, cinstirea Sfintei Cruci şi biruinţa ei asupra perşilor, pe vremea împărăţiei lui Heraclie (610-641). Perşii au cucerit Ierusalimul în anul 615 şi l-au jefuit, luînd între alte odoare de preţ şi lemnul sfintei Cruci şi ducîndu-l în capitala lor, la Ctesifon. Dar împăratul Heraclie a trecut la luptă şi a învins peste tot. Perşii au fost siliţi să aducă înapoi, la Ierusalim, lemnul Crucii, care a fost predat în mîinile lui Zaharia, patriarhul Ţării Sfinte. Este drept că în anul 633, Heraclie a mutat, cu mare alai, pentru totdeauna, lemnul Crucii, la 14 septembrie, se prăznuieşte şi această biruinţă a Crucii Domnului asupra perşilor“ (ibidem). Din punct de vedere istoric, Sfînta Cruce a fost aflată, regăsită şi mărturisită în toată istoria omenirii. Crucea este adevăr istoric şi transcendent pentru că însoţeşte de-a lungul anilor toate generaţiile. Un alt element care mărturiseşte prezenţa Sfintei Cruci în istorie îl constituie sabia europeană mînerul ei este plămădit sub forma unei cruci. (Ştefan BOTORAN)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |