Bullying- un cuvînt foarte nou |
![]() |
Marţi, 18 Septembrie 2018 08:24 | ||||||
În literatura pedagogică din ultimii ani, se vorbeşte tot mai frecvent de prevenirea şi combaterea fenomenului bullying în rîndul elevilor. Unul din articolele pe care le-am studiat cuprindea şi fotografia unui copilaş care ţinea palmele desfăcute în faţa ochilor, iar pe palme scria ,,Stop bullying”. Cuvîntul, greu de scris şi incomod la rostire, (mă îndoiesc că s-ar afla în vocabularul activ al băieţaşului din ilustraţie) este preluat dn limba engleză şi are legătură cu violenţa în rîndul copiilor şi al tinerilor din şcoală sau în afara şcolii. Fără să i se poată da o traducere exactă în limba română, termenul ar echivala cu situaţiile numite la noi intimidare sau brutalizare. Deducem că bullyingul nu presupune existenţa unui conflict generat de vreo problemă reală, ci provine din dorinţa unor persoane de a-şi afirma puterea şi autoritatea, punîndu-i pe alţii într-o lumină nefavorabilă, umilitoare, de victime. Situaţiile de acest gen se petrec la şccoală şi în afara şcolii, în recreaţii, în familie şi cartiere, la locurile de joacă, ocazii din care iese la iveală răutatea în relaţiile celor de-o vîrstă. În jurul unuia sau unora care par expansivi, cu un grad de aroganţă (de regulă fizică) şi tupeu, iradiază o atitudine de intimidare şi subminare a copiilor mai retraşi, timizi ori cu anumite dificultăţi. Cînd spunem ,,intimidare” ne gîndim la o serie de atitudini răutăcioase începînd de la simpla necăjire, etichetare, batjocură (porecle, adresări vulgare), răspîndire de zvonuri înjositoare, pînă la violenţă fizică (îmbrînceli, ameninţări, şantaj). În acest plan se creează o stare de conflict, ce precede comportamentele agresive, formarea unor găşti ce menţin un mediu de teamă şi intimidare în defavoarea copiilor cuviincioşi. Fenomenul bullying denotă o comportare anormală, care, deşi sustrasă cîmpului vizual al educatorului, trebuie semnalată pentru a restabili relaţii normale, colegiale între elevi, afirmarea autorităţii instituţiei de învăţămînt. Ar fi de ştiut de unde învaţă copiii asemenea comportamente deviante: de la adulţi, de la părinţi, de la televizor, pentru a intreprinde măsuri de prevenire şi de remediere, spre solidarizare în corectitudine. (Prof. Liviu IOANI)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |