Romanizarea daco-geţilor |
![]() |
Marţi, 14 Septembrie 2010 12:22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dupã cucerirea Daciei de cãtre Traian a început treptat şi procesul de romanizare. Nu a fost însã vorba de o romanizare purã aşa cum a dorea sã susţinã o aripã a culturii româneşti din perioada iluminismului care, prin multe lucruri bune, a vrut sã introducã în vocabularul românesc ,,latinisme“ forţate creînd un vocabular de lemn, pe alocuri chiar caraghios. Bineînţeles cã aceste extremisme nu s-au pãstrat pentru cã limba românã vie şi bunul simţ au biruit în cele din urmã. Un izvor al lui Strabon spunea cã în urma celor douã rãzboaie daco-romane Dacia ,,a fost secãtuitã de bãrbaţi“. Istoricii maghiari care au vrut sã ateste faptul cã populaţia dacã nu a mai avut existenţã în spaţiul carpato-danubiano-pontic au interpretat acest izvor într-un mod greşit. În primul rînd cã Strabon a folosit o figurã de stil pentru a arãta încrîncenarea rãzboiului daco-roman care s-a soldat cu mari sacrificii umane din partea ambelor tabere. Au fost mãcelãriţi numeroşi luptãtori din rîndurile dacilor dar acest lucru nu înseamnã cã Dacia a rãmas fãrã bãrbaţi. Izvoarele epigrafice-inscripţiile-descoperite pe teritoriul ţãrii noastre atestã în repetate rînduri unitãţi militare romane formate numai din daci atît în timpul lui Traian dar şi a urmaşilor sãi. Aceleaşi inscripţii atestã prezenţa unor soldaţi de origine dacicã în rîndurile legiunilor romane şi printre locuitorii oraşelor şi satelor provinciei traiane. Chiar dacã au fost învinşi dacii nu s-au resemnat total cu stãpînirea romanã. Pe seama lor trebuie puse cîteva rãscoale care au zguduit Dacia romanã, cea mai importantã a fost rãscoala din anii 117-118 d.Hr. Toponimia (numele de locuri) şi hidronimia (denumirea apelor) vin în sprijinul continuitãţii dace pe teritoriul ţãrii noastre. În primul rînd majoritatea oraşelor romane din Dacia au purtat vechile denumiri dacice: Apulum, Napoca, Drobeta, Potaissa, Porolissum, Dierna, Ampelum, Tibiscum etc. Cel mai semnificativ eveniment este numele capitalei provinciei care era Ulpia Traiana. Împãratul Hadrian a mai adãugat şi numele de Sarmisegetuza: Ulpia Traiana Sarmisegetuza. Gestul împãratului nu ar fi avut niciun sens dacã în provincie nu ar fi existat o numeroasã populaţie autohtonã. Hidronimia pãstreazã şi ea numele de rîuri dacice cum ar fi Maris-Mureş, Alutus adicã Oltul, Samus-Someşul, Pyretus-numele actual al Siretului. Denumirile de astãzi ale reţelei hidrografice din România le pãstreazã în mare parte pe cele dacice.
Cultura dacicã s-a pãstrat şi dupã cucerire întrucît au fost descoperite 100 de puncte pe teritoriul Daciei romane în care s-au pãstrat urme ale culturii materiale dacice ce dateazã din sec. I-II d. hr. Au fost descoperite aşezãri ale populaţiei dace la Şura Micã, Caşolţ şi Slimnic în judeţul Sibiu; Lechinţa de Mureş-în judeţul Mureş; Obreja şi Noşlac în judeţul Alba precum şi în alte locuri de pe teritoriul ţãrii noastre. În regiunile rurale s-au descoperit şi necropole dacice de incineraţie: Obreja, Soporu de Cîmpie (jud. Cluj), Locusteni (jud. Dolj), Enisala (Tulcea). Vestigii dace au mai fost descoperite şi în complexe arheologice romane: castre, oraşe, villae rustice. Lucru ce demonstreazã convieţuirea populaţiei autohtone cu coloniştii romani. Istoricul antic Eutropius spune cã în Dacia au fost aduşi colonişti ,,din topatã lumea romanã“. Conform datelor furnizate de acelaşi autor mulţimile coloniştilor au fost ,,nesfîrşite“. Vorbim despre o colonizare masivã-un plan strategic pus la punct de cãtre autoritãţile romane pentru ca administraţia sã-i poatã ţine mai bine în frîu pe dacii care se rãsculau deseori şi pentru a ,,romaniza“ provincia. Colonizarea a cuprins atît centrele urbane cît şi regiunile rurale ale noii provincii. Acest lucru a dus la împletirea celor douã civilizaţii: dacicã-prin autohtoni şi romanã-adusã de coloniştii trimişi în Dacia de cãtre autoritãţile romane. Inscripţiile descoperite la noi atestã prezenţa unor colonişti veniţi din Dalmaţia, Moesia, Pannonia, Tracia, Italia, Grecia, Asia Micã şi Siria. Coloniştii împreunã cu veteranii din legiunile romane rãmaşi la vatrã au constituit un factor decisiv în procesul de romanizare al populaţiei autohtone. Romanizarea nu s-a fãcut cu romani ,,puri“ ci cu o sumedenie de colonişti aduşi din toate provinciile cucerite de romani care vorbeau o latinã ,,vulgarã“-stricatã. Nu sîntem urmaşii lui Traian aşa cum se vehiculeazã printr-un naţionalism de paradã. De fapt avem prea puţine lucruri în comun cu verişorii noştri italieni care nici nu ne prea iubesc de altfel. Nici nu trebuie sã ne lãudãm prea mult cu acest împãrat roman care a trecut Dacia prin foc şi sabie. Politica de aşa zisã romanizare nu a fost decît o continuitate a cuceririi prin forţã. Nu trebuie sã-i vedem pe legionarii romani ca pe nişte gigolo drãgãlaşi care au cucerit inimile frumoaselor femei din Dacia. Unii vor sã facã din aceşti soldaţi adevãraţi feţi-frumoşi care s-au cãsãtorit cu Ilenele Cosînzene autohtone şi în urma acestor idile au ieşit românii ca o veritabilã spiţã italianã. Se ştie cã romanii erau foarte duri cu cetãţile care le opuneau rezistenţã. De pildã Scipio Africanul dupã ce a cucerit Cartagina şi-a pus soldaţii sã treacã populaţia civilã prin ascuţişul sabiei. Au fost mãcelãriţi fãrã deosebire bãrbaţi, femei, copii, bãtrîni. Nu mai vorbim de violurile sãlbatice pe care le-au comis aceşti soldaţi. Cucerirea romanã a fost în ansamblu durã. Romanii nu-i iertau prea uşor pe cei care le opuneau rezistenţã armatã. Sã luãm exemplu cazul Iudeei: populaţia a fost mãcelãritã iar Templul-simbolul naţionalismului evreu a fost ras de pe faţa pãmîntului. Cucerirea romanã în Dacia a pãstrat acest caracter unitar: violenţa şi duritatea cu care au tratat soldaţii romani populaţia civilã; cel puţin la început. Prin procesul de romanizare administraţia romanã nu a vãzut o ,,împletire“ între cele douã civilizaţii ci încercarea de distrugere totalã a culturii şi civilizaţiei vechilor autohtoni. Acest lucru s-a reuşit în mare parte dar nu total: s-au mai pãstrat în limba românã numele dacice al unor locuri şi rîuri. Este adevãrat cã aceşti colonişti aduşi în Dacia de cãtre administraţia romanã au adoptat obiceiul şi modul de viaţã al romanilor dar nu sînt strãmoşii actualilor italieni. Este adevãrat cã au fost aduşi şi colonişti din Italia într-un numãr destul de consistent dar erau puţini faţã de cei aduşi din alte pãrţi ale imperiului. Aceştia sînt strãmoşii noştri reali: dalmaţi, traci, greci, sicilieni, sirieni-vorbitori de limbã latinã contopiţi cu populaţia autohtonã printr-o colonizare fortuitã. Acestea sînt originile noastre de care nu trebuie sã ne fie ruşine. Spunem şi pe bunã dreptate cã poporul nostru s-a nãscut creştin. Traian pe care unii vor sã ni-l adopte ca strãmoş a fost unul dintre prigonitorii creştinismului: în anul 111 el a dezlãnţuit a treia prigoanã a creştinilor. Plinius cel Tînãr îi cere personal împãratului reguli pentru a stabili vinovãţia creştinilor acuzaţi. Traian îi rãspunde: ,,Cine nu se leapãdã de credinţã, sã fie chinuit şi ucis“ Cucerirea romanã n-a fost deloc beneficã pentru cetãţenii romani. ,,De unde sã fi venit coloniştii?Din toate pãrţile împãrãţiei şi mai cu seamã din regiunile vecine cu Dacia, din Iliria de pildã, care era colonie romanã de sute de ani-prin urmare ilirii erau deja romanizaţi. Au venit desigur colonişti şi din Italia. Şi aici are loc iarãşi un fenomen interesant: pe mãsurã ce s-au întins posesiunile romane în urma unor neîncetate rãzboaie, a crescut şi numãrul de robi, prozonieri de rãzboi aduşi în Italia. Care a fost consecinţa socialã a acestui numãr de sclavi? Ţãranii din Italia sãrãceau fiindcã proprietarii de pãmînt, în loc sã-l lucreze cu localnicii din jur, lucrau pãmîntul cu robi. Asta explicã de ce atîţia ţãrani din Italia se angajau în legiuni sau plecau sã populeze Iliria, Galia, sau Dacia. Din punctul de vedere al limbii, s-a constatat de pildã cã limba românã se apropie cel mai mult de unul dintre dialectele din sudul Italiei. Au venit probabil şi de acolo mulţi sã caute aur în Dacia“ (Neagu Djuvara, O scurtã istorie a românilor povestitã celor tineri) Peste vitejii daci se lasã amurgul: urmele acestui neam destoinic se va mai pãstra doar în cîteva denumiri de localitãţi şi ape şi puţine cuvinte din lexicul românesc. Printr-o politicã perfidã administraţia romanã a reuşit-este adevãrat nu în proporţie de sutã la sutã- sã şteargã caracterul tracic al populaţiei autohtone. Asta a însemnat ,,importanta“ cucerire romanã în Dacia: exterminarea în mare parte a unui popor şi înlocuirea acestuia cu un hibrid vorbitor de latinã vulgarã. Cu timpul dacii din provincia traianã au început sã se lepede de propria civilizaţie. Şi-au însuşit cultura materialã romanã şi au început sã adopte credinţe şi obiceiuri romane, nume romane şi limba latinã- lucru esenţial în cadrul procesului de romanizare pe care romanii l-au folosit în toate provinciile cucerite de ei. Numeroşi autohtoni din rîndul populaţiei dace încep sã ridice monumente funerare de tip roman şi îşi iau nume romane. Vechile nume dacice vor fi pãstrate doar ca porecle. Interesul pentru a dobîndi cetãţenia romanã care le asigura drepturi depline îi face pe dacii din provincie sã adopte treptat limba latinã în locul propriei limbi. Este drept cã anumite cuvinte dacice vor pãtrunde în latina popularã vorbitã pe teritoriul Daciei şi se vor transmite limbii române de mai tîrziu. Limba latinã a devenit oficialã în întreg Imperiul. Cultura romanã nu a fost mai superioarã ca a altor popoare. Locul ei a fost fãcut cu sabia şi cu catapultele. Implementarea ei în rîndul popoarelor cucerite a fost a doua fazã a procesului de cucerire. A fost lansatã teza daco-romanilor care a stat la baza etnogenezei poporului român. Au existat aceşti daco-romani? Acest lucru este adevãrat într-o anumitã mãsurã. Dacã înţelegem prin romani coloniştii veniţi în Dacia din toate pãrţile imperiului şi care aveau cetãţenie romanã atunci putem vorbi de daco-romani. Dar dacã vorbim despre romanii-locuitori ai metropolei antice-şi a Italiei de astãzi lucrurile stau cu totul altfel. Aceşti ,,cetãţeni romani“ cu care s-au amestecat autohtonii daci într-un proces de simbiozã au fost romani doar în mãsura în care deţineau cetãţenia romanã şi au adoptat limba şi cultura romanã. Dar ei în esenţã au fost traci, iliri, dalmaţieni, greci, italieni din Sud (Sicilia) etc. Ne numãrãm printre popoarele care au latina ca bazã linvisticã alãturi de italieni, francezi, spanioli şi portughezi dar structura noastrã geneticã este latinã doar într-o anumitã mãsurã pentru cã Traian a adus în Dacia colonişti din toate pãrţile Imperiului, nu numai din Italia. Sinteza daco-romanã a existat în formã dar nu şi în fond. În ceea ce priveşte superioritatea limbii şi a culturii romane este o prostie. Populaţia din ţãrile cucerite de romani a adoptat aceastã culturã dintr-un instinct firesc de supravieţuire. Pentru cã dacã nu adoptai aceste lucruri nu erai considerat cetãţean roman. Şi ce înseamnã acest lucru? Nu puteai munci, nu te puteai înrola în armatã, nu aveai acces la funcţiile publice, copiii tãi nu aveau dreptul la educaţie şi nici viitor. Nu poate fi pusã la îndoialã dãinuirea populaţiei autohtone dacice sub stãpînirea romanã care a fost demonstratã de istorici pe baza unor numeroase documente arheologice, epigrafice, numismatice şi lingvistice dar cu timnpul aceastã populaţie adoptã limba, cultura şi obiceiurile romane implementate prin coloniştii aduşi în Dacia deja romanizaţi. Prin acest lucru autohtonii daci au intrat în ,,romanitatea universalã“. Sînt dacii care n-au ajuns sub stãpînire romanã. În Moldova erau cunoscute triburile costobocilor şi ale carpilor iar în pãrţile Maramureşului ,,dacii mari“ Aceştia au atacat frecvent teritoriile romane din dreapta şi stînga Dunãrii. În sec. II-III relaţiile cu dacii liberi au început sã fie paşnice şi s-au caracterizat printr-un comerţ intensiv. Produsele şi moneda romanã vor pãtrunde pe cale comercialã în teritoriile dacilor liberi şi le vor influenţa într-un mod decisiv civilizaţia. Cu timpul dacii liberi vor fi supuşi la rîndul lor procesului de romanizare. În anul 270 d.Hr. la Roma urcã pe tron împãratul Aurelian. Acesta s-a nãscut în anul 214 în provincia dunãreanã Moesia. Aurelian parcurge treptele ierarhice datoritã serviciului militar. De la simplu soldat el va ajunge comandant de cavalerie sub împãratul Claudiu II. A fost proclamat împãrat de cãtre legiunile de la Dunãre şi recunoscut de cãtre Senatul roman. Momentul era neprielnic pentru imperiu care era ameninţat cu dezmembrarea: provinciile din Orient au fost ocupate de Zenobia, regina Palmyrei în timp ce Galia, Hispania şi Britannia au fost incluse într-un regat galic seccesionist. Aurelian a fost un comandant de oşti remarcabil şi a reuşit în scurta sa domnie (270-275) sã respingã atacurile popoarelor migratoare consolidînd frontiera danubianã. Printr-o campanie fulgerãtoare zdrobeşte armatele Zenobiei, cucereşte oraşul caravanier din Siria şi o ia prizonierã pe reginã (272) apoi lichideazã seccesiunea regatului galic (273) restabilind astfel unitatea imperiului. În anul 271, dupã 165 de ani de stãpînire romanã, Aurelian dispune retragerea armatei şi administraţiei romane din Dacia în vederea întãririi frontierei imperiale de pe Dunãre lãsînd aici o populaţie complet romanizatã. Acest eveniment a avut loc în anul 271 şi este cunoscut sub denumirea de ,,retragerea aurelianã“. Populaţia romanizatã care a rãmas în Dacia va da naştere poporului român-singurul popor romanic din Sud-Estul Europei. Retragerea aurelianã nu a pus capãt procesului de romanizare care a continuat. În perioada migraţiilor va avea loc un fenomen care va întãri procesul: are loc o deplasare a populaţiei urbane spre centrele rurale, mai ferite din calea nãvãlitorilor. Dupã anul 271 au apãrut aşezãri descoperite la Bratei, Biertan şi Laslea. Relaţiile populaţiei romanice din Dacia cu romanitatea sud-dunãreanã sînt neîntrerupte iar produsele şi monedele romane vor intra aici frecvent. Un alt aspect important a fost propagarea credinţei creştine în limba latinã prin misionari veniţi din sudul Dunãrii; tot din sud ajunge în fosta provincie nord-dunãreanã tipul de cruce cu monograma lui Hristos. Paralel cu acest proces asistãm şi la extinderea populaţiei romanizate nord-dunãrene în regiunile neromanizate iniţial. Un alt aspect important îl ocupã mutarea totalã din sud spre nord a unui segment de populaţie care fugea de apãsarea fiscalã a aparatului birocratic roman avînd totodatã loc o deplasare în sens contrar a celor care fugeau din calea atacurilor popoarelor migratoare. Aceastã pendulare permanentã sud-nord; nord-sud a desãvîrşit procesul de romanizare. Desfiinţarea frontierei romane de pe linia Carpaţilor Orientali şi Meridionali care a permis carpilor sã pãtrundã în Transilvania a uşurat şi trecerea unui grup al populaţiei romanizate în exteriorul fostelor frontiere. De acest lucru au profitat din plin pãstorii cu turmele lor. Acest proces dureazã mai multe secole. În Banat şi Oltenia au fost descoperite urme romane posterioare retragerii aureliene iar circulaţia monedelor romane este frecventã în sec IV-VI d. Hr. În timpul lui Constantin cel Mare (306-334) şi Iustinian (527-565) anumite teritorii de la nordul Dunãrii se aflã sub stãpînirea Imperiului Bizantin, iar Constantin construieşte mai multe poduri peste fluviu. Se cunosc aşezãri care continuã sã fie romane precum Sucidava, Drobeta, Tibiscum etc. În sprijinul continuitãţii romane în Dacia avem dovezi epigrafice, arheologice, numismatice şi lingvistice. Deşi mãrturiile epigrafice dupã retragerea aurelianã sînt puţine ele totuşi existã: la Micia a fost descoperit un inel cu inscripţia ,,Qvartine Vivat“-,,Sã trãieşti Qvartine“ probabil un cadou cu ocazia unei zile onomastice. La Biertan, în judeţul Sibiu, a fost descoperit un donariu de bronz cu inscripţia în limba latinã: ,,Ego Zenovius Votum Posui“. Au mai fost descoperite inscripţii şi în alte locuri din ţarã: la Gornea, pe Dunãre, a fost descoperitã o inscripţie în limba latinã pe o cãrãmidã, un fragment ceramic descoperit la Porolissum şi o alta la Romula, toate datînd din secolul IV. La Sarmisegetuza au fost descoperite ziduri ridicate în secolul al IV-lea, tot atunci porţile amfiteatrului au fost blocate-el fiind transformat în fortãreaţã. La Apulum au fost descoperite obiecte de facturã romanã datînd din anii în care Dacia nu mai era locuitã de cãtre administraţia romanã şi armatã ci numai de populaţia romanizatã rãmasã aici. La Porolissum au fost descoperite morminte de înhumaţie din sec. IV. Aşezãrile romane de la Biertan, Bratei, Laslea, Sighişoara contureazã imaginea unui colţ de refugiu al populaţiei rãmase în provincie dupã abandonarea oficialã. La Sãrata Monteoru au fost descoperite vase de lut ars din secolele V-VI. Alte aşezãri autohtone au mai fost descoperite la Ţaga şi Soporu de Cîmpie (jud. Cluj), Cipãu (jud. Mureş), Noşlac (jud. Alba) şi Bratei. Au mai fost descoperite vase de lut ars lucrate la roatã din secolul V-VI. Continuitatea populaţiei romane este atestatã şi de monedele de bronz care au circulat pe aceste teritorii permanent. Se ştie faptul cã populaţiile migratoare nu acceptau schimbul comercial decît cu monezi de argint sau de aur. Aşadar monezile din bronz au fost folosite doar de populaţia romanizatã din fosta provincie romanã Dacia. Au fost descoperite adevãrate tezaure de monede la Sarmisegetuza, Cipãu (Tîrgu Mureş), Rãcãjdia (Banat). Acestea au fost îngropate în secolul IV. În sec. IV-V circulaţia monetarã pe teritoriul Daciei este foarte intensã. Numele rîurilor Olt, Mureş, Criş, Timiş etc. derivã din denumirile dacice folosite în epoca romanã: Alutus, Maris, Samus, Crisius, Tibiscus, fapt ce demonstreazã cã în Dacia a rãmas o populaţie care folosea aceste denumiri. Foarte importantã este terminologia creştinã: cuvîntul bisericã derivã din latinescul ,,basilica“-numai în limba românã şi în cea retororomanã vorbitã pe un mic teritoriu din Elveţia se mai pãstreazã termenul latin ,,basilica“, în celelalte limbi romanice cuvîntul derivã din greacã: chiesa (italianã), eglise (francezã) Termenul grecesc este ,,ecclesia“. termenul de ,,basilica“ conferit doar lãcaşului de cult s-a generalizat în imperiu doar în perioada lui Constantin atunci cînd populaţia romanizatã din Dacia nu mai aparţinea de mult acestuia. Folosirea hidronimelor şi toponimelor care sînt aceleaşi în proporţie de 80% mai bine de 2000 de ani dovedeşte clar continuitatea daco-,,romanã“ în Dacia. Agricultura era o componentã de bazã a vieţii cotidiene-dupã retragerea aurelianã viaţa urbanã decade iar economia capãtã un caracter agrar. Totuşi meşteşugurile se pãstreazã dupã cum o dovedeşte descoperirea unui atelier de olãrie de la Napoca din secolul IV. În general meşteşugurile vor pãstra un caracter casnic. Retragerea aurelianã pune capãt existenţei relaţiilor de producţie sclavagiste-un lucru pozitiv iar populaţia autohtonã revine la forma strãmoşeascã de organizare a ,,obştilor sãteşti“ care se întãresc treptat. Acest lucru va duce la o dezvoltare socio-economicã unitarã pe întreg cuprinsul teritoriului actual al României. - Amutria - Aşezare romanã cu nume dacic, menţionata de Ptolemeu şi situatã de Tabula Peutingeriana intre Drobeta şi Pelendava. - La Grãdiştea Muncelului, unde s-au descoperit urmele capitalei statului dac Sarmisegetuza, ca şi în alte cetãţi dace, au fost descoperite şi o serie de construcţii de piatrã, de formã circularã sau dreptunghiularã, numite iniţial incinte sacre sau sanctuare, deoarece s-a presupus cã ele erau destinate cultului. Însã scopul lor era dublu, pe lângã cult ele servind şi drept calendar, acest ultim ţel fiind realizat într-un mod cu totul original, nemaîntâlnit la alte popoare antice. Într-adevãr, sanctuarul era format din douã cercuri concentrice : unul din blocuri de andezit, iar celãlalt din stâlpi groşi de lemn. Diametrul cercului exterior este de aproape 30m, în timp ce al celui interior abia depãşeşte cu puţin peste 6m. Cercul de piatrã numãrã 180 de stâlpi înguşti şi 30 de stâlpi laţi, aşezaţi într-o ordine precisã: dupã fiecare 6 stâlpi înguşti urmeazã un stâlp lat. Întregul cerc este format din 30 de grupuri de câte 6+1 stâlpi. Ipoteza cã fiecare grup ar reprezenta obişnuita sãptãmânã de 6 zile plus „duminica” a fost eliminatã, deoarece anul dac ar fi avut astfel 210 zile. Ipoteza actualã este cã anul dac avea 360 de zile, grupate în 12 luni a câte 5 sãptãmâni, de 6 zile fiecare. Deci stâlpii înguşti ar fi reprezentat zilele, iar grupurile de câte 6 stâlpi sãptãmânile. Diferenţa dintre anul dac de 360 de zile şi anul real era de 5,24 zile, care se acumulau ajungând la un an dac dupã 68 de ani reali. Însã incinta circularã de lemn numãrã exact 68 de stâlpi folosiţi într-un mod original şi întâlnit doar la daci, pentru corectarea diferenţei amintite, fiecare stâlp de lemn reprezentând deci o corecţie de 5 zile la fiecare an. Aceastã corecţie era necesarã, pentru cã altfel, prin acumularea micilor diferenţe anuale, s-ar fi ajuns, de exemplu, ca -dupã 34 de ani- iarna sã cadã în calendarul dac în plinã varã. Calendarul original al acestei construcţii complicate, ca şi datele astronomice valoroase pe care le exprimã ea, confirmã scrierile anticilor despre remarcabilele preocupãri astronomice ale strãmoşilor noştri daci.
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |