Regionalizarea României |
![]() |
Luni, 13 Iunie 2011 17:58 | ||||||
Discutată mai bine de opt ani şi amînată din cauza rezistenţei şefilor din teritoriu, înlocuirea judeţelor cu regiuni devine prioritatea numărul unu a guvernului. Premierul Emil Boc are sarcina ca în cel mult o lună să aibă finalizat proiectul de lege care va schimba în mod radical structura administrativă a ţării. Preşedintele Traian Băsescu a cerut Guvernului să analizeze reorganizarea administrativă a ţării prin înlocuirea celor 41 judeţe cu 8 judeţe mari sau 7 judeţe şi municipiul Bucureşti, arătînd că actualul sistem, menţinut din 1968, generează ineficienţă în utilizarea banilor UE şi corupţie. Miza o reprezintă cele 10 miliarde de euro de care România ar urma să beneficieze prin programul de Dezvoltare al Comisiei Europene, în perioada 2013-2014, sumele reprezentînd plata viitoarelor lucrări de infrastructură, a reţelelor de canalizare şi drumurilor judeţene. Potrivit unor surse din PDL, cele şapte sau opt regiuni se vor numi tot „judeţe“, pentru a evita modificarea Constituţiei, care precizează că teritoriul României este organizat în comune, oraşe şi judeţe. „Nu se poate privi la o dezvoltare raţională a României în unităţi administrative atît de mici, iar modul cum se utilizează banii europeni pe proiecte foarte mici în interiorul unui judeţ nu este nimic altceva decît ineficienţa utilizării banilor europeni. Se face canalizare şi faci o staţie de epurare în loc să facă o magistrală care să treacă prin trei judeţe, se face o singură o singură staţie de epurare mare, ca să nu mai vorbim de structura judeţeană de drumuri, care pur şi simplu este fracturată. Şi mai este un motiv pentru care eu cred că trebuie desfiinţate cele 41 de judeţe şi teritoriul reorganizat pe 8 judeţe mari sau 7 judeţe plus municipiul Bucureşti şi zona metropolitană a judeţului Ilfov, corespunzător regiunilor de dezvoltare economică stabilită cu Uniunea Europeană: reducerea masivă a birocraţiei şi a instituţiilor deconcentrate ale statului. Avem 41 de inspectorate de poliţie în loc să avem 7 sau 8, avem 41 de direcţii agricole, 41 de direcţii sanitare, 41 de direcţii de finanţe publice, bine încărcate altfel, şi aşa mai departe, tot din 41 în 41 numărăm sutele de birocraţi care fac amară viaţa şi a populaţiei şi a primarilor de la nivel judeţean“, a spus Băsescu. „Cea mai puternică probă o avem în raportul pe care o să-l avem în zilele următoare, să vedem ce s-a întîmplat în multe dintre judeţe cu proiectele finanţate din bani europeni. Ministerele aprobă proiectele, se dau pe mîna consiliilor judeţene pentru execuţie şi vedem pe urmă ce iese. Perspectiva este să avem o suspendare temporară de utilizare a banilor pînă cînd găsim soluţii“, a spus Băsescu. El a adăugat că în zilele următoare va apărea un raport care va arăta ceea ce s-a întîmplat în judeţe cu proiectele aprobate din bani europeni. Preşedintele Băsescu a mai spus că ştie „sensibilitatea partidelor pe această temă“, respectiv că tuturor li se pare că dacă au preşedintele CJ „stăpînesc“ judeţul. „Cred că trebuie să ne ridicăm deasupra intereselor politice“, a adăugat preşedintele. „Un lucru care trebuie luat în serios în momentul de faţă privind la realităţile României este corupţia de la nivelul judeţelor. S-au creat nişte familii veşnice, interpartinice, se schimbă, se rotesc, clienţii rămîn aceiaşi. Cei care îşi fac iluzii că se poate construi lăsînd judeţele, că mai creăm o căciulă intermediară, nişte superjudeţe ca regiuni şi le dăm atribuţiuni, se înşală. Este un pas de creştere a birocraţiei, ori obiectivul este debirocratizarea şi spargerea relaţiilor create în mai toate judeţele. Sînt aproape în relaţie de familie“, a spus Băsescu.
Cine pierde pe schema regiunilor de dezvoltare şi cine vor fi viitorii „voievozi“ Dincolo de partea plină a paharului arătată şi de premierul Emil Boc care a promis că reorganizarea administrativă va rezolva rapid problema absorbţiei banilor europeni, lucrurile sînt departe de fi lămurite. Opţiunea de a înfiinţa superjudeţe pe scheletul actualelor regiuni de dezvoltare încurcă în an preelectoral atît calculele oamenilor puterii, cît şi pe cele ale opoziţiei, care văd cum le scapă printre degete atît funcţii, dar mai ales bani. Ridică însă, în acelaşi timp, miza pentru o eventuală bătălie electorală dată pe coordonatele propuse de PDL. Din toate calculele cel mai prost iese PNL. Vehicule electorale pînă acum, prin rolul de decizie în ceea ce priveşte distribuţia resurselor financiare şi umane, cei peste 40 de şefi de consilii judeţene se văd nevoiţi să renunţe la influenţa lor în favoarea unui număr decidenţi restrîns drastic. Mai mult, bătălia se va muta în interiorul propriilor partide, deoarece topirea actualelor judeţe în regiunile de dezvoltare care le vor prelua atribuţiile îi pune în situaţia de a-şi disputa supremaţia în faţa colegilor mai vechi sau mai noi. Varianta propusă de PDL pune cele mai mari probleme nou-născutei USL. Şi asta pentru că restrîngerea la un număr de opt a consiliilor judeţene/regionale diminuează disponibilitatea PSD de a lăsa loc pe funcţii PNL, în condiţiile în care concurenţa în propriul partid va fi mult mai mare. De exemplu, în regiunea Sud-Est, tandemul de la Constanţa Radu Mazăre-Nicuşor Constantinescu şi-ar disputa influenţa cu baronul de Vrancea Marian Oprişan. Situaţia ar fi similară în regiunea Sud-Muntenia unde în competiţe ar intra personaje de calibrul lui Liviu Dragnea sau Constantin Nicolescu, lăsîndu-i practic fără şanse pe liberalii George Filipescu (Călăraşi) şi Dumitru Beianu (Giurgiu). Situaţia nu este tocmai roz nici pentru celelalte judeţe adjudecate de PNL. Astfel, şefia CJ Bihor deţinută în prezent de liberali ar putea fi uşor de pierdut într-o bătălie electorală pe regiunea Nord-Vest, unde PDL deţine controlul asupra judeţelor Bistriţa Năsăud, Cluj şi Maramureş. Situaţia este similară în regiunea vest, în care PDL şi-a adjudecat Timişul, Aradul şi Caraşul, enclavizînd practic Hunedoara a PNL. La fel şi la Braşov care face parte din regiunea centru unde supremaţia este deţinută de UDMR prin Harghita, Covasna şi Mureş. Compensaţiile sînt greu de obţinut. Odată cu puterea dată pe mîna a doar cîtorva oameni, reversul medaliei îl reprezintă diminuarea numărului de funcţii, din schemă dispărînd prefecţii, iar şefii serviciilor deconcentrate, monedă de schimb în alianţe, fiind transferaţi către primării. Greul nu se rezumă doar la aceste aspecte. Bătălia este şi una legislativă. Varianta propusă de PDL presupune modificarea multor acte normative, care au dat bătăi de cap politicienilor în parlament, fiind subiect de negociere la sînge. Primul pas ar fi legea din 1968 privind organizarea administrativ-teritorială şi cea privind dezvoltarea regională, după care la rînd ar fi actul normativ referitor la administraţia publică locală, prin care ar trebui să se stabilească noua structură la nivel de judeţ, modul de alegere a şefilor consiliilor regionale, precum şi a consilierilor. Pe listă este şi legea statutului aleşilor locali şi cea a prefectului. Nu în ultimul rînd trebuie luate la mînă hotărîrile de guvern privind organizarea ministerelor pentru a se decide la mîna cui ajung serviciile deconcentrate, dar şi legea finanţelor publice prin care se stabileşte cum sînt împărţiţi banii. Cea mai mare problemă pe care o va avea însă Cabinetul Boc vine chiar din rîndul propriilor săi aliaţi. Avînd un proiect de lege adoptat de Senat, UDMR are deja o viziune asupra reorganizării administrative. Legea semnată de către toţi parlamentarii Uniunii şi care aşteaptă doar decizia Camerei Deputaţilor vizează împărţirea României în 16 regiuni, printre care judeţele Mureş, Harghita şi Covasna ar urma să fie reunite sub aceeaşi autoritate. Condiţie de bază, conform liderului deputaţilor UDMR, Mate-Andras Levente, care preciza luna trecută că reorganizarea administrativă trebuie să ţină cont de dorinţa Uniunii: „Insistăm pe varianta depusă de noi. Susţinem în continuare că Mureş, Harghita şi Covasna trebuie să fie o regiune, dar subliniez că nu este vorba de o împărţire în funcţie de componenţa etnică, ci de tradiţii şi de zone geografice“. La rîndul său, preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat că împărţirea ţării în judeţe pe actualele opt regiuni de dezvoltare, aşa cum prevede proiectul PDL, ar fi forţată deoarece omul ar trebui să meargă 300-400 kilometri pentru a rezolva o problemă, arătînd că propunerea UDMR cu 15-16 regiuni poate fi un punct de plecare. În proiectul UDMR se menţionează că pe teritoriul României sînt constituite 16 regiuni şi cinci macroregiuni de dezvoltare, care nu sînt unităţi administrativ-teritoriale şi nu au personalitate juridică. Primarul minicipiului Tîrgu Mureş, Dorin Florea, vicepreşedinte PDL, nu crede că judeţul Mureş ar trebui alipit „emoţional“ la Harghita şi Covasna, aşa cum prevede proiectul UDMR privind regiunile de dezvoltare, spunînd că ar fi ca şi cum cineva „s-ar apuca de lucru cu doi handicapaţi care sapă grădina“. Cu toate că Florea susţine necesitatea reorganizării administrative a ţării, pe care a cerut-o în ultimii doi ani, el s-a pronunţat împotriva ideii ca Mureş, Harghita şi Covasna să formeze o regiune distinctă, deşi aceasta este dorinţa UDMR „dintotdeauna“. „Credeţi că mie mi-ar conveni ca Mureşul să-l lipesc, numai emoţional, cu două judeţe sărace? Adică hai să murim cu toţii. (…) Din punct de vedere cultural, e normal ca maghiarii să ţină la etnia lor. Dar din punctul de vedere al dezvoltării unor regiuni puternice, nu spui niciodată «apucă-te de lucru şi ia-ţi doi handicapaţi să sapi grădina»“, a afirmat Florea. El a precizat că nu este adeptul asumării răspunderii Guvernului pe proiectul PDL de reorganizare administrativ-teritorială a ţării. Reorganizarea administrativă a ţării va avea consecinţe directe şi asupra cetăţenilor, care vor trebui să plătească schimbarea actelor de identitate. Costurile pe care le-ar implica schimbarea s-ar ridica la 600-700 de lei, spune liderul PSD Victor Ponta, în timp de Liviu Dragnea apreciază că ar fi mult mai mari. „La USL am încercat să vedem care sînt costurile pentru populaţie ale reformei administrative. Calculele noastră arată că, la preţurile actuale, fiecare cetăţean va trebui să plătească între 600 şi 700 de lei“, a declarat preşedintele PSD, Victor Ponta. La o populaţie de 22 milioane de locuitori, conform calculelor USL, se poate ajunge la o factură de 3,5 miliarde de euro - costuri totale pentru populaţie, după apariţia regiunilor. Printre documentele care vor trebui reînnoite se numără cartea de identitate, permisul de conducere şi actele de cadastru. Ce înseammnă reorganizarea adminsitrativ-teritorială pentru economia noilor opt judeţe? Cel mai bogat va fi cu siguranţă Bucureşti Ilfov, după cum arată datele actuale. Bătălia se va da apoi între Regiunea Sud, cu Dacia şi multe alte fabrici, şi Nordul, respectiv Vestul care sînt departe de fi sărace. Guvernul îşi va asuma răspunderea pe legea care vizează reorganizarea administrativ-teritorială a României în opt judeţe, a anunţat, vineri, secretarul general al PDL, Ioan Oltean. El a precizat că se doreşte ca alegerile locale din 2012 să aibă loc în baza noii legi. Capitalele noilor judeţe, conform proiectului de reorganizare administrativ-teritorială a României vor fi Cluj-Napoca, Braşov, Timişoara, Craiova, Constanţa, Iaşi, Ploieşti şi Bucureşti, a precizat Oltean. „Credem că o ţară cu opt judeţe pe cele opt regiuni de dezvoltare economică ce sînt deja consacrate, chiar dacă ele nu au personalitate juridică, va reuşi ca, în perioada 2012-2013-2014, cînd România mai are încă zece miliarde de euro de absorbit de la UE, să se ridice gradul de absorţie a fondurilor, să crească calitatea strategiilor şi a lucrărilor de dezvoltare zonală şi regională. E un proiect extrem de ambiţios şi care, dacă într-adevăr se va realiza şi actuala majoritate se va plia pe el şi-l va susţine, va produce o modificare de fond în viaţa de zi cu zi a României“, a spus Oltean. El a mai spus că, pînă la sfîrşitul acestei luni, actuala majoritate vrea ca Guvernul să adopte un act normativ în acest sens prin asumarea răspunderii. Oltean a adăugat că PDL şi actuala majoritate vor ca viitoarele alegeri din iunie 2012 să aibă loc pe noua formulă administrativ-teritorială cu opt judeţe. „Dorinţa noastră este ca viitoarele alegeri care vor avea loc în iunie 2012 să se realizeze pe noua formulă administrativ teritorială. Cînd spun «noi» mă refer la PDL şi la actuala majoritate. Vom încerca să adoptăm legea prin angajarea răspunderii Guvernului pe act normativ“, a spus Oltean. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, cea mai bogată regiune de dezvoltare este în acest moment Bucureşti-Ilfov, urmată de Sud-Muntenia şi Centru. - De la vechile tradiţii medievale la influenţe germane sau sovietice, de la centralizare la autonomie şi înapoi. Organizarea administrativ teritorială a ţării a cunoscut în ultimii nouăzeci de ani trei sisteme majore şi numeroase reforme mai mici sau mai mari.
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |