De ce nu avem Autogară? |
De fosta intreprindere n-a mai rămas aproape nimic, sutele de camioane de transport sau autobuzele au fost vîndute în primii ani de după evenimentele din decembrie 1989, iar în sediile fostelor autogări din Făgăraş şi din Victoria se desfăşoară cu totul alte activităţi care nu au nimic în comun cu transportul de călători sau de marfă. Monitorul de Făgăraş va titra în serial istoria Autobazei ITA Făgăraş, de ajutor în documentarul nostru fiindu-ne Ioan Jinga, fostul contabil şef de la înfiinţare pînă în 1990, şi Moise Savu, fostul şef de Autobază între anii 1974-1985. Desigur serialul poate fi completat şi cu alte informaţii pe care le deţin făgărăşenii care au avut tangenţă cu această intreprindere, ca angajaţi, ca şefi sau ca şi călători ITA Făgăraş avea sediul pe strada Crinului nr. 5 acolo unde există şi astăzi. În anul 1960 s-a construit prima Autogară din Ţara Făgăraşului, lîngă Cetate, pe strada Mihai Viteazu. Era o clădire naţionalizată care era cunoscută localnicilor sub denumirea de ,,Cocoşul Alb“. În acest imobil au fost amenajate o sală de aşteptare şi două case de bilete şi abonamente. ,,Cînd s-a deschis autogara, am repartizat pe traseele din Ţara Făgăraşului în jur de 30 de autobuze. Făceam transport de persoane în toate comunele raionului Făgăraş: Voila, Cincu, Sâmbăta, Drăguş, Victoria, Şercaia, Recea, Lisa, Şoarş şi Comăna. Mi-aduc aminte că aveam patru casieri şi un impegat de mişcare. În autogară, dar şi în sate erau afişate tabele cu mersul autobuzelor, astfel că locuitorii ştiau cînd sosesc şi pleacă maşinile. Mai aveau la dispoziţie şi mersul autobuzelor, o carte la fel ca şi cea pentru transportul pe calea ferată“ povesteşte Ioan Jinga, contabilul şef al intreprinderii. ITA Făgăraş a fost condusă în perioada 1960-1965 de ing. Aurel Pârvulescu care a deţinut funcţia de şef de Autobază. Contabil şef a fost numit Ioan Jinga, economist. În subordinea celor doi erau: un dispecer, un inginer şef- Ioan Stanciu, 30 de angajaţi TESA şi 200 de muncitori calificaţi. Autogara a funcţionat la ,,Cocoşul alb“ pînă în 1967, cînd s-a demarat acţiunea de sistematizare a oraşului Făgăraş. Atunci a fost mutată autogara în Piaţa veche, în spatele Cetăţii întrucît clădirea ,,Cocoşul alb“ era propusă pentru demolare, ceea ce s-a şi întîmplat prin anul 1970. În noua locaţia s-au amenajat peroane şi case de bilete şi o sală de aşteptare. Lucrau aici doi impegaţi de mişcare, un dispecer de exploatare autobuze şi un şef de coloană. Parcul auto era format din aptroximativ 60 de autobuze care asigurat transportul în judeţ, dar şi în judeţele limitrofe: Sibiu, Braşov, Tg. Mureş, Odorhei, Miercurea Cuc, Câmpulung Muscel. Pe lîngă transportul de călători, ITA Făgăraş asigura şi transportul de mărfuri. Din anul 1965 la conducerea Autobazei Făgăraş s-a aflat ing. Aurel Aron, care a rămas în funcţie pînă în anul 1989. Contabil şef a fost şi după 1965 Ioan Jinga, iar inginer şef Ioan Stanciu. Numărul salariaţilor a crecut la 450. În anul 1972, ITA Făgăraş a decis să extindă reţeaua de transport, dar să construiască şi obiective noi. Va urma. (Lucia Baki)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |