Rucăr, picior de rai |
![]() |
Marţi, 25 August 2015 14:30 | ||||||
La ora 12.00 întreaga suflare a fost aşteptată la Căminul cultural unde era programat momentul cultural al evenimentului. Tinerii satului îmbrăcaţi în frumosul port popular i-au aşteptat pe invitaţi cu scovergi proaspăt preparate la intrarea în cămin după care i-au invitat la ceremonie. Profesorul Liviu Ioani, fiu al satului Rucăr, a fost gazdă şi cu talentul său de dascăl cu experienţă şi bun cunoscător al istoriei satului i-a primit pe invitaţi cu un program special. ,,Bine aţi venit la sărbătoarea satului" au fost primele cuvinte ale profesorului Liviu Ioani care au strîns ropote de aplauze demonstrînd astfel bucuria revederii în satul natal al tuturor rucărenilor, din sat sau stabiliţi în alte zone ale ţării sau ale mapamondului. Prin cuvinte de o iscusinţă şi sensibilitate deosebite, prof, Liviu Ioani a impresionat audienţa pînă la lacrimi. Primarul Florin Ioani a vorbit despre sat în calitate de edil al comunei şi deopotrivă de fiu al satului. ,,Sărbătoarea satului, aşa cum este cea de astăzi, ediţia I, aş vrea să se organizeze periodic, odată la cinci ani măcar, să ne întîlnim aici toţi rucărenii. Iniţial am vrut să organizăm doar o serbare cîmpenească, dar cu implicarea satului am transformat totul într-o acţiune cultural-artistică deosebită" a spus Frolin Ioani, primarul comunei Viştea. Lucia Baki, fiică a satului, a prezentat o incursiune în istoria Rucărului, de la origini pînă azi, toponimia denumirilor vechi ale locurilor din hotarele satului, personalităţile satului. Prezentarea a fost completată de prof. Liviu Ioani care a implicat publicul într-un scurt dialog. ,,Să vedem cine ştie care este cel mai înalt loc al satului sau cum se numeşte pîrîul care străbate satul trecînd prin faţa căminului cultural" Răspunsurile au venit firesc de la bătrînii satului. Prof. Angela Nicoară a vorbit despre emigraţia satului amintind despre Rucăr Muscel, despre plecarea peste ocean de la 1900, dar şi despre plecările masive de după 1990. Discursul ei a emoţionat în primul rînd mamele ai căror copii vin acasă odată pe an sau chiar mai rar.
Singurul sat cu brand
Pentru această sărbătoare, organizatorii au pregătit o surpriză sătenilor prezentînd brandul satului. ,,Rucăr, picior de rai" este logo satului realizat de Florin George Baki, şi el fiu al satului. Prof. Liviu Ioani a explicat audienţei semnificaţia brandului ales. Filmul documentar ,,Rucăr, picior de rai" realizat de Ciprian Skowronski şi Lucia Baki a fost surpriza evenimentului, fiind primul film despre satul Rucăr. Organizatorii au acordat rucărenilor distincţii şi diplome pentru ,,meritul de a promova satul natal şi tradiţiile strămoşeşti". Arfel au fost aplaudaţi la scenă deschisă: prof. Liviu Ioani, primarul Florin Ioani, jurnalista Lucia Baki, prof. Angela Nicoară, preotul paroh Silviu Goga, preorul Vasile Onciu, prof. de balet, Ioan Logrea stabilit în SUA, ing. Liviu Bârcă, Călin Bogdan, artista Rodica Geamănu, rapsodul Ioan Leliţiu, medicul Ioan Ioani, învăţătoarea Livia Neagos, prof. Liviu Vâgu, prof. Doina Fogoroş, prof. Gheorghe Geogea, Adrian Marcu, Viorica Marcu, Lucia Noian, Vichete Noian, Livia Grapă, Olivia Logrea, Simina Geamăn, Cristina Leluţiu, Gabriela Bogdan, Rodica Stuchirenea, Doina Logrea, Mărioara Boamfă, Dan Mandan, Livia Banu, Mihaela Logrea, Laura Cristea. De la căminul cultural s-a organizat o frumoasă paradă pe uliţele satului. Primul popas s-a făcut în faţa monumentului eroilor unde preoţii prezenţi şi PS Ilarion Făgărăşanul au oficiată o scurtă slujbă religioasă în memoria eroilor satului. Doi copii îmbrăcaţi în frumosul port popular au aşezat la monument două steaguri tricolore. Parada a continuat de la ,,Stroe" pînă în ,,Dăbia" la Muzeul satului. În faţa alaiului au pornit călăreţii cu caii împodobiţi care au purtat un frumos steag de nuntă împodobit de Livia Logrea după vechiul obicei de nuntă. Steagul a fost depus la finalul paradei la muzeu. Costumele populare specifice fiecărei vîrste au colorat uliţele fiind admirate de sătenii rămaşi la porţile împodobite cu ţoale, cîrpe, chindee, mese ţesute în război şi cu mesele scoase simbolic în faţa caselor. ,,O astfel de sărbătoare n-a mai fost în satul nostru. Toată lumea s-a îmbrăcat în portul popular, iar de la fiecare casă au fost expuse ţesături în semn de respect pentru Fiii satului. Organizarea a fost deosebită şi le mulţumim celor care s-au implicat. Aşteptăm următoarea ediţie cu nerăbdare pentru că a fost deosebit astăzi" au spus sătenii. ,,A fost special. N-am trăit aşa emoţii de cînd am plecat din sat. Cînd voi ajunge în SUA îmi voi invita prietenii şi le voi pune filmul despre Rucăr să vadă ce comori am eu în satul natal" a spus Ioan Logrea, profesor de balet în SUA. La casa parohială veche, parohul Silviu Goga a ţinut să organizeze un muzeu al satului. Visul său a fost transformat în realitate cu acest prilej, cînd obiectivul a fost inaugurat. A fost susţinut de primar, de Lucia Baki, Angela Nicoară, Livia Grapă, Lucia Noian, Olivia Logrea, care s-au implicat zi de zi pînă a fost expus şi ultimul obiect vechi colecţionat din sat. Doina Logrea a donat obiecte de valoare făcînd parte dintr-o veche familie de rucăreni. Muzeul are trei încăperi, camera cultelor, tinda, ,,casa dinainte" şi prispa. Vizitînd muzeul se face un arc peste timp mergînd pînă la 1743, an la care este datată o carte bisericească scrisă în alfabet chirilic, dar şi la 1850-1900 prin cele trei armuroaie, chindeele ţesute, lăzile de zestre, chivotele bisericeşti sau alte cărţi religioase. Au fost adunate peste 150 de obiecte vechi din casele rucărenilor care pot fi vizitate şi admirate. Duminică a fost înregistrat un număr record de vizitatori care şi-au lăsat impresiile în ,,Cartea de însemnări" amplasată în ,,Casa dinainte". ,,Muzeul va fi completat cu alte obiecte din sat şi va fi pus într-un circut turistic. Mi-am dorit să avem un muzeu al satului, iar cu sprijinul sătenilor s-a reuşit" a spus pr. Silviu Goga. Pe terenul de sport de la marginea satului sărbătoarea a continuat cu muzică şi voie bună. Serbarea cîmpenească a fost deschisă de primarul Florin Ioani pe scena amplasată aici. Au evoluat artişti ai locului, dar şi din alte zone. Au cîntat Rodica Geamănu. Ioan Leluţiu, Mariana Şandru, Sorin Bârsan, Ionuţ Langa, Traian Ilea şi Valeria Codorean, iar ansamblurile de dansuri din Făgăraş şi Rupea au prezentat dansuri populare din toate zonele ţării. Gazda scenei a fost Diana Gribincea, director al Casei de Cultură Făgăraş, dar şi orchestra acestei instituţii. Un spectacol deosebit a fost susţinut de lipiţanii de la Herghelia Sâmbăta de Jos sub coordonarea directorului Cosmin Drăgan. Rucărenii şi invitaţii lor s-au distrat pînă tîrziu în noapte asigurîndu-se însă că ediţia a II-a a sărbătorii satului va fi organizată cît mai curînd. Rucărul este înscris în analele istoriei încă de pe vremea Daciei cucerite de romani. Dovezi ale acestei ipoteze sînt movilele de pe locurile numite ,,Sub Mal" sau la ,,Glimee". O atestare documentară despre vechimea satului Rucăr datează de la 1200 pe cînd pecinegii au dat năvală în localităţile din lunca Oltului şi s-au stabilit aici. Pe la 1480 însă, după cum scrie Dumitrescu-Jipa în volumul ,,Sibiul şi ţinutul", satul Rucăr făcea parte din domeniile Scaunului Sibiului, apoi ale Comunităţii Saşilor a celor ,,Şapte judeţe" din Sibiu. Şi domnitorul Constantin Brâncoveanu plăteşte 1440 de florini, la 1700, pentru a cumpăra un sat din Ţara Oltului, alegînd Rucărul, dar după moartea lui satul revine lui Petru Apati, primul domn de pămînt care se afla la Rucăr. În Conscripţia din 1721 este descris satul Rucăr: ,,Este sat valah situat pe Olt, a cărui jumătate teritorial administrativă aparţinea de comitatul Alba şi jumătate de bunurile celor ,,Şapte juzi". Partea celor Şapte juzi depăşeşte numărul locuitorilor aparţinînd comitatului. Locuiesc în case construite din lemn, pe sesii cu grădini de pomi. Ambele părţi de sat au jude aparte, de asemenea şi păstorii turmelor" stă scris în document unde se mai specifică faptul că satul era deficitar în păşuni şi fîneţe, iar rucărenii s-au îndatorat la saşi cărora le-au plătit arende în produse şi în bani. La 1784 contele Ştefan Uyvarossy deţinea la Rucăr o moşie şi o pădure, curtea lui fiind pe locul fostei grădini a lui Drogodan, azi a lui Cornel al Savului. S-a şi păstrat pînă azi denumirea ,,La Varodi". Şi alţi domni de pămînt deţineau proprietăţi la Rucăr dintre care enumerăm: Petru Apaty, Apaty Fernez, Komaromi Şamdor, Boer Simion, Gravuly Matei, Apaty Laslo. Vechea vatră a satului era pe dealul Rucărului în urmă cu două secole. De atunci se păstrează majoritatea denumirilor folosite şi astăzi de rucăreni şi identificate pe hărţile întocmite la 1873. Amintim doar cîteva dintre ele. Tradiţiile satului Rucăr vin din negura timpului, iar rucărenii le-au păstrat şi transmis din generaţie în generaţie. Obiceiurile se întind în timp pe toată durata unui an, de la instalarea iernii pînă la Sfîntul Andrei vestitor al iernii următoare. Rucărenii sărbătoreau prin ,,Armindeni" venirea primăverii, iar bucuria revederii soarelui pe cer şi a verdelui pe cîmpuri îi scoteau din case la răspîntie de uliţe unde într-un ritual precreştin dansau în jurul armindenului împodobit. Sărbătoreau sfîrşitul secerişului cînd împleteau o cunună din cele mai frumoase spice pe care le aşezau în formă de cruce, simbol al creştinătăţii. Cununa o purtau spre casă tinerii sau copiii care erau stopiţi cu apă pe la porţile pe unde treceau ca apoi să fie păstrată în casa dinainte, lîngă icoană. Se cînta ,,Dealul Mohului, umbra snopului", versurle vorbind despre o rivalitate între ,,sora soarelui" şi ,,sora vîntului". Iar cînd viile dădeau în pîrg, rucărenii urcau rîuri rîuri spre dealurile acoperite cu viţă de vie, la ,,Cerneală" sau la ,,Dăbeni" sau în ,,Ele Bătrîne" pentru a-şi umple buţile cu struguri. Animaţia satului se muta preţ de săptămîni pe deal pînă la sfîrşitul culesului cînd sărbătoreau ,,Ziua recoltei". Din hotar în hotar, satul oferea toate cele necesare traiului excelînd în cultura verzei, viei, prunelor şi a grînelor. După Sfîntul Nicolae se deschidea cea mai frumoasă şi veselă parte a anului cînd obiceiurile erau de neoprit. În fiecare casă se auzeau frumoasele colinde ale Crăciunului si vocile irozilor. Şezătorile se organizau în mai toate casele pînă gerul era înghiţit complet de căldura soarelui. Ionii din sat erau ,,împuşcaţi" în zorii Sfîntului Ion şi zăuriţi. Ţinutele zilnice erau atunci înlocuite cu frumoasele costume populare renumite prin tesaturile si alesaturile traditionale. Portul popular al satului Rucăr este unic. La femei se evidenţiază prin vărgătura în nuante de violet sau mieru în alternanţă cu alb, albastru şi negru. Nobleţea ţinutei este dată de brăcinile cu ciucuri în aceleaşi tonuri ca şi şurţele. Ciucurii cu diferite dimensiuni erau purtaţi cu mîndrie de fetiţe şi de tinere, femeile mai în vîrstă prelungindu-şi brăcinile cu fire alese din ţesătură. Portul bărbătesc este simplu şi sobru, în alb şi negru: cioareci sau şolovari în funcţie de anotimp, cămaşă cu coadă încreţită, pieptar, pantofi sau cizme cu tureag, şerpar, pălărie sau căciulă de culoare neagră. (Lucia BAKI)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |