Învăţămînt la pămînt |
În scurt timp va începe un nou an şcolar, marcat de aceeaşi incertitudine şi derivă care a caracterizat învăţămîntul în ultimii ani. Cel mai dur este pentru tinerii şcolari care sînt prinşi între o avalanşă de informaţii de la televizor şi internet şi programa învechită şi sterilă. În sistemul trecut, unde informaţia era puţină, programa putea să capete un titlu de lege şi era de necontestat. Acum, şcolarul învaţă vinerea la Istorie despre Alexandru Macedon şi apoi sîmbătă se uita la Alexander, unde accentul se pune pe homosexualitatea personajului istoric şi pe faptul că îl cam influenţa mama vrăjitoare. La teză încurcă ce i s-a predat cu ce a văzut şi se nasc astfel, ,,perle“ savuroase. Nici profesorii nu se mai simt în largul lor din punct de vedere al materiei. După o seară pe ,,Discovery“ le vine greu să îi mai entuziasmeze pe elevi cu faptul că România are ceva cale ferată electrificată. La vîrf, lucrurile sînt şi mai sumbre şi neserioase. Orice ministru al învăţămîntului simte un fel de inspiraţie supranaturală odată numit în funcţie şi vrea să revoluţioneze sistemul. Chiar şi unui om care vrea să fie informat îi este greu să spună la repezală cîţi ani mai are învăţămîntul obligatoriu sau cînd se dă treaptă. Tot la vîrf, preşedintele Traian Băsescu a şocat o ţară întreagă cînd a bagatelizat învăţămîntul. Cel care ne conduce spunea că ,,am convingerea că despre păpădie sau salată, orice copil dacă intră pe Google află cum e cu păpădia şi salata, daca vrea să ştie despre istoria antică, Herodot… intră pe Google. Hai să revenim pe o programă adecvată“. Şi din punct de vedere financiar învăţămîntul a rămas o veşnică gaură neagră în care se pompează bani, dar profesorii sînt pe drept nemulţumiţi de salarii şi grevele se ţin lanţ. Investiţiile în renovarea şcolilor s-au dovedit în multe cazuri tardive şi multe din clădirile moderne vor fi trecute în conservare din lipsă de elevi. În unele cazuri şi din lipsă de profesori, pentru că nimeni nu mai e dispus să bată drumul pînă într-un sat uitat de lume în care sînt şase şcolari de diferite vîrste. Nici sistemul universitar nu o duce mai bine. Pe lîngă fraude şi scandaluri, facultăţile produc absolvenţi mediocrii ce nu alimentează de fapt intelectualitatea ci, în majoritatea cazurilor, AJOFM-urile sau chioşcurile de la colţul străzii. Şi asta după ce vreme de patru ani studenţii şi-au plătit cursurile din buzunarul propriu şi au cotizat ,,suplimetar“ pe la examene. Cu un asemenea sistem de învăţămînt, putred pe la toate încheieturile, procesul de ,,manelizare“ a ţării şi de regres cultural nu mai miră pe nimeni.
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |