dav
  •   Scandalul facturilor neplătite pune în pericol activitatea   societăţilor Viromet şi Purolite
  •   Victoria, în curând  oraşul şomerilor din cauza neînţelegerilor dintre cele două societăţi

Victoria nu este departe de a fi catalogat ca oraşul şomerilor. Asta după ce a fost sub lupa instituţiilor de Mediu din cauza poluării de care  societatea Purolite  a fost răspunzătoare ani la rând.  Principalii angajatori din oraş, Viromet şi Purolite, nu pot să negocieze în termeni realişti un contrat semnat în urmă cu 15 ani şi care se vrea a fi de actualitate şi astăzi. Vor avea de suferit vreo 350 de salariaţi ai Viromet-ului şi tot cam pe atâţia de la Purolite . Oamenii trăiesc  cu teama că-şi vor pierede locurile de muncă dacă nu va continua implemetarea acestui contract în linii rezonabile şi economice. Luni, 16 martie, o parte dintre angajaţii de la Viromet au oprit lucrul pentru că  nu şi-au primit salariile şi au cerut angajatorului să respecte contractul colectiv de muncă. De bună credinţă, conducerea de la Viromet a contractat un împrumut, spune patronul Ioan Niculae,  din care, până cel târziu joi, 21 martie, angajaţii vor avea salariile la zi, atît cele restante, dar şi cele curente.

Scrisoarea  ,,de suflet” ascunde refuzul plăţii serviciilor

Această soluţie găsită de conducerea Viromet este doar de moment întrucât problemele reale se regăsesc în ograda Purolite, unul dintre beneficiarii serviciilor Viromet, aşa cum susţin reprezentanţii acestuia. Într-o economie de piaţă, orice serviciu trebuie plătit pentru a beneficia de el, dar în condiţii legale.   Purolite nu şi-a achitat facturile pentru epurarea apelor uzate în  termenii  şi condiţiile stabilite invocând respectarea unui contract semnat în 2005. Cel puţin aşa spune directorul general de la Viromet, Nicolae Jianu. A  spus-o şi ANAF care a cerut  în urmă cu 2 luni Purolite să achite facturile în conturi reale. Purolite însă se adresează angajaţilor Viromet prin interediul unei scrisori deschise în loc să stea la masa negocierilor. ,,Pentru cei care nu primesc salariul întreg, Purolite va plăti ori salariul complet ori suma rămasă neplătită de către Viromet. Suntem solidari pentru voi şi pentru familiile voastre şi solidari cu situaţia voastră” scrie în scrisoarea deschisă către angajaţii Viromet  semnată  ,,Purolite România”.

Contractul care dă bătăi de cap

În urmă cu 15 ani  Viromet SA era acţionar la Purolite SA. În 21 mai 2005, s-a încheiat un contract între cele două SA-uri în baza căruia prima epura apele uzate ale Purolite SA, contracost. De atunci, piaţa economiei româneşti s-a schimbat din toate punctele de vedere, legislaţie, preţuri la materii prime, materiale, utilităţi, servicii, moneda naţională şi dolarul au avut fel şi fel de fluctuaţii.  Purolite s-a transformat din SA în SRL, deci altă formă juridică. Dar contractul a rămas neschimbat. Pe de o parte, poate,  contractul a dat stabilitate  situaţiei, dar în altă ordine de idei a devenit neeconomic pentru firma prestatoare de servicii, Viromet.

Cui aparţine staţia de epurare?

Pornind de la această relaţie contractuală, Purolite România  inserează în ,,Scrisoarea deschisă  către angajaţii Viromet” remisă redacţiei prin e-mail: ,,În ceea ce priveşte orice echipament de la fabrica de ape reziduale ce are nevoie de mentenanţă, reparaţii, înlocuire sau curăţare, Purolite se va ocupa de aceste reparaţii  pe termen scurt, până când se va finaliza criza internă. Acest lucru presupune şi aducerea unor furnizori externi pentru a ajuta şi găsi cele mai bune soluţii…”. Obiectiv,  ne întrebăm cine este proprietarul staţiei de epurare, Purolite sau Viromet?  O atare abordare  ne duce cu gândul că Purolite deţine staţia  şi nu Viromet-ul. Doar statutul de proprietar al unui activ  poate să-i dea acestuia dreptul să contracteze  orice tip de lucrări, fie ele reparaţii sau  mentenanţă. Întrebat directorul Nicolae Jianu de la Viromet cui aparţine staţia de epurare, răspunsul a fost Viromet.  Contractul dintre cele două societăţi nu înseamnă substituirea rolului de proprietar între părţile contractante.

 

Ping pong cu un contract cu vechime  

În  ianuarie 2019, Viromet a cerut societăţii Purolite renegocierea contractului şi stabilirea de comun acord a noi elemente, principalul fiind preţul.   ,,Toate pornesc de la acest contract semnat la 21 mai 2005  între Viromet şi Purolite care la acea vreme erau SA-uri, contract prin care Viromet epura apele uzate ale Purolite.  Contractul  încheiat pentru 15 ani de zile, cred că unicat cu o aşa perioadă lungă,  an de an a devenit nefavorabil  Viromet-ului, legislaţia a evoluat, dar contractul a rămas acelaşi. Societatea Purolite a devenit între timp SRL, dar contractul a rămas  acelaşi. În acest răsimp s-au construit bataluri pentru depunerea şlamului rezultat din epurarea apelor uzate provenite doar de la  Purolite. Apele de la Viromet nu au nevoie de o astfel de procedură.  Batalurile au fost construite pe terenul Viromet cu participarea ambelor societăţi.  Viromet  a început să închidă batalurile aşa cum impune legislaţia de Mediu, contractând  o terţă firmă căreia i-au fost plătite serviciile.    Închiderea batalului a însemnat proiect, costuri suportate de Viromet.  Legislaţia  de Mediu ne impune ca timp de 30 de ani să monitorizăm aceste bataluri, iar pe de altă parte acest teren este considerat 30 ani ca infestat” explică directorul general Nicolae Jianu.

 Viromet: ,,Au refuzat negocierea”

,,Constatând că   facem epurarea cu costuri   mult mai mari decât încasăm, începând cu data de 1 ianuarie  2019 am notificat Purolite-ul că începând cu această dată să folosim tarife reale care să acopere costurile   de materiale,  utilităţi, deci costul real de epurare.  Li s-a părut foarte mare costul real. Atunci am solicitat o întâlnire între cele două societăţi, întâlnire care a avut  loc pe 14 februarie 2019 la sediul Viromet încheiată cu o minută  semnată de ambele părţi.  Am discutat ce conţine noul preţ, li s-a dat o listă cu elementele ce duc la stabilirea noului preţ, dar fără  valori, acestea urmând să fie cuprinse şi analizate de specialiştii celor două societăţi  în cadrul unei  negocieri ulterioare.  Lista cu aceste elemenete şi devizul aferent închiderii batalului nici măcar nu au fost luate de reprezentanţii Purolite.  Le-am spus că vom emite facturile cu noile preţuri, iar avocatul lor a spus că oricum vor plăti la preţul vechi. Atunci am solicitat ca în cel mult o săptămână să fixăm o nouă întâlnire, dar nu mai mult de finalul lunii martie, date fiind problemele financiare pe care le are Viromet. Purolite a propus atunci 18 martie 2019. Era un termen dezavantajos  pentru că  Viromet  era în pericol să nu mai  continue procesul de epurare  al apelor  Le-am  solicitat şi alte întâlniri, dar le-au refuzat cerând  fundamentare a preţului” a explicat directorul Nicolae Jianu. În aceeaşi scrisoare, reprezentanţii Purolite se referă la o creştere a tarifelor cu 120% faţă de anul 2018. În replică, directorul de la Viromet spune că nu s-au negociat tarifele noi întrucât Purolite a refuzat.

La un pas de blocarea activităţii

,, În decembrie ne-am trezit că toate societăţile cu care eram în relaţii contractuale  sunt terţ poprit. Purolite trebuia  să ne plătească serviciile de epurare   ape reziduale, dar, fiind terţ-poprit,  a plătit  aceşti bani într-un cont greşit la ANAF în numele  Viromet. Nu am ştiut, dar ANAF ne-a transmis că nu este plătit în numele Viromet. I-a  anunţat şi pe ei, moment în care şi-au retras banii, acei  bani pe care trebuia să-i pătească Viromet-ului pentru a-şi putea cumpăra materiale şi pentru a plăti angajaţii.  După 2 zile, am reuşit  împreună cu ANAF să ridicăm somaţiile de  terţ-poprit la toţi clienţii,  inclusiv Purolite. Am reluat activităţile, iar Purolite plăteşte  acea sumă  abia  în data de  26 februarie a.c., dar tot la ANAF cu toate că nu mai aveau statut de terţ poprit.  Prin urmare, Viromet  intrând  într-o situaţie mai grea, nu mai putea plăti salarii, nu mai putea cumpăra materii prme. De atunci am început să-i notificăm, să ne întâlnim, iar oamenii au oprit lucru pentru neplata salariilor. La 16 martie ne-am dus noi la ei, am  discutat 5 ore şi am încheiat o minută a întâlnirii.  Viromet a participat şi cu reprezentanţii acţionarilor. Discuţia principală a lor a fost  fundamentarea preţului, dar le-am spus că aceasta se va face între speciliştii lor şi ai noştri, va fi o negiciere între ei.  Deşi au spus că banii nu sunt o problemă, nu au plătit facturile.   Atunci am împărţit suma în două facturi, dar n-au fost de acord nici aşa. Ei au  propus o factură pe februarie şi alta de avans pe martie,  dar   la preţul din 2018, deci nu mai avea sens negocierea.  Ne-am trezit însă cu facturile returnate şi neplătite.  Când  angajaţii au protestat luni,  supriza noastră a fost să ne trezim  cu o sumă de bani  în cont de la Purolite, sumă care oricum nu acoperă cheltuielile pentru serviciile prestate pentru Purolite.  Pe de altă parte, în urma protestului Viromet a pierdut contractele cu furnizorii ” a încheiat directorul general de la Viromet.   Avocatul Purolite a convenit să remită redacţiei o explicaţie asupra relaţiei contractuale dintre Viromet şi Purolite. (Lucia BAKI)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here