Cazul crimelor de la Caracal arată neputinţa unui sistem. La Caracal, în România anului 2019, doi copii se presupune că au fost omorâţi, unul dintre ei după ce şi-a anunţat răpirea de 3 ori la Serviciul de urgenţă 112. Dar sistemul modernizat cu milioane de euro nu a găsit-o la timp.  Cu toate acestea, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale  (STS), care  administrează şi gestionează acest serviciu,  anunţă că în cazul Caracal nu au fost inadvertenţe, sincope sau defecţiuni tehnice şi dacă există o problemă este legată doar de comunicarea întârziată. ,,În urma verificărilor interne, dorim să vă reconfirmăm că au fost respectate prevederile privind operarea şi că nu au fost inadvertenţe, sincope sau defecţiuni tehnice ale echipamentelor sau serviciilor lor în ceea ce priveşte modul de tratare a apelurilor 112″, se arată în comunicatul STS. Şi  şeful Poliţiei Caracal, Nicolae Mirea, a declarat că, din punctul său de vedere, poliţiştii au acţionat „perfect” şi nu are ce să îşi reproşeze. Cum era normal, şefii acestor instituţii au rămas fără funcţii.  Nu doar în cazul Caracal  sistemul de urgenţă a fost ineficient, ci situaţii similare au mai fost înregistrate de-a lungul timpului. Să ne reamintim de echipajul de salvare  prăbuşit în Munţii Apuseni în 2014, când studenta Aura Ion a murit. Nici atunci STS nu a identificat locul apelului 112.  Dacă urmărim site-ul STS, pagina  dedicată serviciului 112  are ca motto: ,,Salvează viaţa, proprietatea şi mediul”. ,,112 este numărul unic pentru apeluri de urgenţă disponibil gratuit la nivelul întregii ţări, ce poate fi apelat din toate reţelele de telefonie fixă sau mobilă. Cetăţenii aflaţi în situaţii de urgenţă pot suna la 112, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita asistenţa serviciilor specializate de intervenţie (ambulanţă, SMURD, poliţie, pompieri, jandarmi). Există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgenţă, câte unul în fiecare judeţ. Centrul 112 Bucureşti-Ilfov recepţionează apelurile atât din Bucureşti, cât şi din judeţul Ilfov” explică STS.

 Serviciul a fost lansat la nivel naţional în anul 2005 în urma unei investiţii de 40 de milioane de euro şi a avut ca furnizor principal compania suedeză  Ericson, care a livrat aplicaţia software şi echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor şi agenţiile dispecer.  Convorbirile din sistemul 112 sunt înregistrate şi se păstrează 10 ani. ,,Aflarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase” scrie STS pe site. Doar că în cazul ,,Caracal” nu s-a aplicat.  Mai mult, STS a lansat în februarie 2019    aplicaţia de urgenţă „Apel 112” pentru telefoane mobile care permite transmiterea coordonatelor GPS la momentul iniţierii apelului către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Şi acest apel şi-a demonstrat ineficienţa. Un voluntar  a apelat autorităţile pentru a cere ajutor folosind această aplicaţie.    Dar  locaţia în care se afla nu a putut fi identificată rapid, caz în care bărbatul a fost nevoit să repete povestea de 3 ori, după ce a fost sunat pe rând de operatorul de la 112, Poliţie şi Ambulanţă şi după ce dăduse de tot atâtea ori coordonatele. Era vorba despre un  accident ce  se petrecuse pe 1 august 2019 pe un drum  foarte circulat care face legătura între Călăraşi şi Slobozia, mai précis pe drumul judeţean Drajna – Slobozia, la 2 km de Drajna. Bogdan Nedelcu, directorul general al Teamnet International, grup fondat de Sebastian Ghiţă, care a modernizat sistemul de urgenţă al STS,  a precizat,   pentru HotNews.ro, că i  permite recepţionarea datelor GPS.  De atunci, STS nu a extins sistemul  la nivel naţional. O altă soluţie disponibilă de mulţi ani în alte ţări UE este AML (Advance Mobile Location), care funcţionează pe smartphone-uri cu Android şi iOS, dar nu necesită instalarea vreunei aplicaţii. Soluţia AML identifică imediat când tu suni la 112, îţi activează automat GPS-ul, dacă este închis, şi trimite prin SMS sau date locaţia ta către serviciul de urgenţă.  După ce cazul Caracal a ajuns mediatizat la nivel internaţional,Asociaţia europeană a numărului 112 (EENA) a reacţionat, atenţionând că ,,timp de mulţi ani (2015), a insistat la autorităţile române să îmbunătăţească informaţiile despre locaţie, dar până acum nu s-a făcut nimic. Serviciile române care gestionează 112 au fost reticente în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită a locaţiei numită Advanced Mobile Location (AML) şi care a salvat  viaţa a nenumăraţi cetăţeni din întreaga Europă”. Pe de altă parte,  apelarea abuzivă a numărului 112 sau alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei.   Dacă în România nu se poate, în alte ţări 112 se foloseşte cu eficienţă şi chiar salvează vieţi. Un caz asemănător cu cel din Caracal s-a produs în Ohio, Statele Unite, în urmă cu trei ani. În acel caz, femeia răpită a fost salvată după ce dispecerul de la 112 a stat la telefon cu victima 20 de minute şi îndrumat-o pe aceasta ce trebuie să facă pas cu pas până la sosirea poliţiei. Astfel femeia a fost salvată şi bărbatul arestat.  Monitorul de Făgăraş a stat de vorbă cu cititorii despre calitatea serviciului de urgenţă 112. Majoritatea făgărăşenilor critică  acest serviciu şi declară că nu au încredere în operatorii de la celălalt capăt alfirului, care  pun prea multe întrebări, irosind  secunde preţioase  din salvarea vieţii. O parte dintre opiniile făgărăşenilor legate de acest subiect sunt redate în rubrica  ,,Vocile Ţării Făgăraşului”.
Dorian 34 ani, Făgăraş

  • ,,Am solicitat ajutor prin apel unic 112 de mai multe ori pentru copii. De fiecare dată durata de aşteptare a fost mare. La ultimul apel, ambulanţa a ajuns după 45 de minute.  Operatorul de la 112 a pus multe întrebări şi apoi a spus să aşteptăm că va veni ambulanţa. Dacă aveam maşină nu mai apelam acest serviciu de urgenţă 112. De fiecare dată  am fost dezamăgit. Acest sistem de urgenţă trebuie îmbunătăţit, timpul de aşteptare să fie mai scurt. Vreau să vă spun că am lucrat în Germania pe un şantier şi am apelat serviciul de urgenţă 112 pentru un coleg de muncă care a leşinat. Am vorbit cu operatorul, dar nu am ştiut să-i dau detalii despre locul unde ne aflam, însă cu ajutorul GPS am fost localizaţi imediat. După 10 – 15 minute de la apel medicul şi asistenta au ajuns la faţa locului. Ne-am şocat când i-am văzut”.

Lazăr Florin, 51 ani, Făgăraş

  • ,,Nu am solicitat niciodată  ajutor prin apel  de urgenţă 112, dar  ştiu că apelurile sunt gratuite.  Sper să nu am nevoie să sun la 112. Am auzit de la alte persoane că au solicitat ajutor în cazul unor persoane bolnave şi ambulanţa a ajuns la caz după 30 de minute de la primul apel”.

Gabriel Tobiaş, 52 ani, Făgăraş

  • ,,Nu am avut o situaţie de urgenţă în care să apelez la serviciul 112. Dar am fost martorul unui eveniment rutier. Rudele victimei a sunat la 112 şi după 45 de minute a ajuns salvarea. Asistentul de pe salvare a spus că a fost plecat la o altă solicitare, din acest motiv au întârziat. Dacă victima avea leziuni grave deceda în 45 de minute.  Personal nu sunt mulţumit de acest serviciu”.

Ioana, 23 ani, Făgăraş

  • ,,Nu am apela niciodată la 112, deşi  aveam nevoie de ajutorul medicilor. Ne-am deplasat cu maşina proprie la spital de unde am fost transportată cu ambulanţa la Braşov. Nu am apelat la acest serviciu pentru că durata de aşteptare este mare. Cunosc câteva cazuri şi din acest motiv  nu mai am încredere în sistemul de urgenţă 112”.

Doina, 55 ani, Făgăraş

  • ,,Nu sunt mulţumită de serviciul unic de urgenţă 112.  Salvarea nu ajunge la timp. Nu înţeleg de ce operatorul de la 112 redirecţionează apelul la alte instituţii? Se pierd minute în şir pentru anumite detalii.  În această perioadă am văzut la TV cât de bine funcţionează acest sistem naţional de urgenţă”.

Bompă Dorel, 49 ani, Făgăraş

  • ,,Am sunat la 112 pentru că cinci persoane necunoscute au năvălit în apartamentul vecinului. Acesta s-a speriat şi eu am sunat la 112.  Operatorul de serviciu mi-a pus multe întrebări, apoi apelul a fost redirecţionat către poliţie. După un timp, oamenii legii au ajuns la faţa locului. Am fost dezamăgit  pentru că durata convorbirii a fost interminabilă, deşi eu le-am comunicat ce am ştiut”.

Dumitru, 61 ani, Făgăraş

  • ,,Am asistat la un eveniment în care o persoană a căzut pe trecerea de pietoni  lângă Casa de Cultură, iar unii trecători au sunat la 112. În 10 minute, mai multe persoane au cerut ajutor prin apel unic 112. Ambulanţa a ajuns după 15 minute de la prima solicitare. Nu am o părere prea bună despre acest sistem de urgenţă 112. Operatorii sună din nou şi pun alte întrebări. Personal nu am apelat niciodată la 112, dar am văzut că timpul de aşteptare este mare. Când un om are nevoie de ajutor atunci contează fiecare minut. Se poate întâmpla o nenorocire, nu înţeleg de ce  poartă denumirea de sistem de urgenţă dacă se întârzie atât de mult”.

Niţu Dumitru, 64 ani, Făgăraş

  • ,,Am o părere proastă despre acest serviciu naţional de urgenţă 112. Am urmărit cazul de la Caracal şi mi-am dat seama  cât de incapabili sunt miliţienii. Am lucrat în pază şi m-am convins cât de utili sunt oamenii legii.  Trist este atunci când cazurile de urgenţă nu se i-au în serios. Nu am încredere în acest sistem de urgenţă 112”.

 

P.D., 62 ani, Făgăraş

  • ,,Fiica mea a sunat la  serviciul de urgenţă 112 pentru că fiul meu a făcut scandal, la faţa locului imediat au venit poliţiştii care l-au liniştit pe băiat”.

 

Creangă Ionel, 60 de ani, Făgăraş

  • ,,Serviciul unic de urgenţă 112 este cea mai proastă instituţie din România.  Acest serviciu este nefucţional, angajaţii sunt plătiţi degeaba pentru că nu îşi fac datoria la locul de muncă.  Nu am încredere în acest sistem. Am apelat şi eu odată la 112  pentru că am avut probleme şi m-au dezamăgit”.

 

Elena P., 29 ani, Făgăraş

  • ,,Am plecat în Spania în urmă cu mulţi ani şi acum ne-am întors în ţară, însă nu pot comenta acest subiect pentru că nu am apelat niciodată sistemul unic de urgenţă 112”.

 

Ursu Ioan, 57 ani, Făgăraş

  • ,,Am fost agent de pază şi  am solicitat ajutor prin apel unic 112 din dispecerat, în câteva minute poliţiştii ajungeau la solicitare. Din câte ştiu multe apeluri sunt false. Nu de mult, un localnic a solicitat ajutor prin apel 112 pentru  un incendiu, dar de fapt a fost un apel fals. Individul a fost amendat pentru fapta lui”.

 

Roxana Suciu, 44 ani, Făgăraş

  • ,,Nu mai am încredere în acest acest sistem de urgenţă 112. O persoană a căzut pe stradă şi am solicitat ajutor prin apel 112. Operatorul mi-a pus mai multe întrebări despre victimă: câţi ani are, dacă este conştient, ce dureri acuză şi multe alte întrebări. Am răspuns la unele întrebări, dar cred că nu au niciun rost. În aceste cazuri personalul medical trebuie să ajungă cât mai repede lângă victimă să acorde primul ajutor”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here