Interese electorale vs. investiţiile din comuna  Mândra

Interesele politice  sunt tot mai vizibile în Legislativul de la Mândra.  În şedinţa extraordinară desfăşurată săptămâna trecută,  proiectul de hotărâre ce prevedea  aprobarea unui credit pentru realizarea  de rigole şi podeţe pe DC 67 ce leagă localităţile Ileni şi Râuşor până la limita cu  Berivoiul a fost respins de şase din cei 11 aleşi locali. Investiţia ar fi o completare a  proiectului  finanţat prin AFIR (fonduri europene) privind reabilitarea DC 67,  de 7,5 km,  în valoare de 1,2 milioane de euro.   ,,Reablitarea acestui drum  este realizată printr-un proiect european, dar  prevede doar sistemul rutier, nu şi podeţele şi rigolele. Pentru a moderniza complet DC 67 am venit în faţa legislativului cu acest proiect de hotărâre. Am propus să accesăm un credit, în condiţii legale, în valoare de  3,9 milioane de lei pentru a realiza în acelaşi timp cu asfaltarea şi rigolele şi podeţele. Astfel am fi încheiat lucrarea. Au fost multe discuţii fără rost, dar nu s-a vrut. Creditul ar fi pe o perioadă de 10 ani, iar beneficiarii ar fi sătenii. Nu  avem altă sursă de finanţare pentru acest drum, iar bugetul local permite rambursarea creditului.  Voi mai reveni în CL Mândra cu acest proiect pentru că trebuie să finalizăm acest drum” a explicat Şerban Ioan Taflan, primarul comunei Mândra.

10 proiecte europene în comuna Mândra

Edilul de la Mândra  spune că de când este la primărie   a învins  birocraţia  şi a reuşit să acceseze cel puţin 10 proiecte de investiţii de anvergură, în infrastructură şi de utilităţi, însemnând multe milioane de euro, comparativ cu alte primării din Ţara Făgăraşului. ,,Pentru implementarea unui proiect european  sau guvernamental este nevoie de timp din cauza birocraţiei.  Dacă aceste  investiţii care sunt în derulare în satele comunei Mândra se vor finaliza,  reţele de apă şi canal,  satele comunei vor fi unele moderne, cu adevărat europene” a adăugat primarul Taflan.

Proiect pentru Râuşor şi Ileni

Investiţia  ,,Sistem integrat de alimentare cu  apă şi canalizare în satele Râuşor şi Ileni” a început undeva în anul 2011. Proiectul realizat de Primăria Mândra a fost declarat eligibil în 2011, dar abia în anul 2014 a fost semnat contractul de finanţare  de către Guvernul de la acea vreme. Este vorba despre valoarea  de 4.632.961,32 lei plus TVA (6.166.294, 20 lei). După alţi 2,5  ani, proiectul a fost împărţit în două din cauza unor avize impuse de legislaţie greu de obţinut. Este vorba despre avizul CFR, fiind necesară subtraversarea liniei ferate, şi avizul Hidroelectrica pentru sursa de apă şi staţia de epurare. Astfel în etapa I a respectivului proiect au fost cuprinse aducţiunea de apă pentru cele două sate şi reţelele stradale până la linia ferată în cauză. Ca sursă de apă s-a ales varianta ,,Frontului Hârseni”, un puţ ce aparţine fostului combinat chimic de la Făgăraş, care a fost închiriat.  Licitaţia organizată  a desemnat ca executant o firmă din Satu Mare, SC Centrul de Proiectare Judeţean SRL, care  realiza proiectarea şi execuţia. Autorizaţia de construcţie aferentă etapei I a fost eliberată de CJ Braşov la 20 octombrie 2016, iar ordinul de începere a lucrărilor pentru întregul proiect s-a semnat la 11 august 2017.

Şantier la Râuşor din toamna anului 2018

În intravilanul satului  Râuşor s-au început lucrările în toamna anului 2018, constând în realizarea stradalului pentru reţelele de apă şi canalizare. Din caza unui blocaj financiar, independent de primăria de la Mândra,  au fost stopate  lucrările la data de 10 mai 2019.   ,, Concret, firma efectuează lucrările, după care, prin facturile emise  se face decontarea de către minister. Aici s-a blocat lucrarea.  Din luna mai până în toamnă  nu s-a mai lucrat deşi mai aveam doar 400 metri de conducte de îngropat în intravilanul satului Râuşor.  Termenul de execuţie pentru această investiţie este de 24 de luni” a explicat  primarul comunei Mândra, Şerban Ioan Taflan.

Alt proiect pentru racorduri şi branşamente

Aşa cum explică edilul de la Mândra pentru investiţia  de la Râuşor şi Ileni   s-a  depus  un alt proiect   PNDL 2.  Prin acest nou proiect se prevedea  realizarea de  branşamente şi racorduri pentru Râuşor şi Ileni,  iar pentru Mândra şi Toderiţa reţea de canalizare. Proiectul  are  valoarea de 13.123.922 lei inclusiv TVA, iar contractul de finanţare a fost semnat la 6 decembrie 2018.  S-a început lucrarea în satele Râuşor şi Ileni, iar canalul urmând  să fie racordat la staţia de epurare  a Făgăraşului.  ,,Pentru satele Mândra şi Toderiţa, reţele de apă vor fi realizate de operatorul regional, Apa Canal Sibiu SA, care va derula un proiect de amploare finanţat prin programul european POIM de peste 69 milioane de euro” a explicat Şerban Ioan Taflan. Faţă de alte localităţi făgărăşene,  la Ileni şi Râuşor,  vor fi realizate branşamentele şi racordurile până în poarta omului. ,,Vom aduce la fiecare casă, până în poartă, branşamentele.  Vă dau un exemplu, la Hălmeag  fiecare familie plăteşte racordarea la conducta stradală plus lucrarea din interiorul gospodăriei. La noi ducem conducta până la poarta omului, iar la refacerea carosabilului vom realiza  rigole betonate şi podeţe la fiecare casă. Trebuie însă să avem răbdare pentru că la final lumea va fi mulţumită” a adăugat primarul.

Proiecte derulate de Primăria Mândra la Râuşor şi Ileni

  •   Prin programul AFIR a fost  finanţat proiectul privind reabilitarea DC 67, DN1-Râuşor-Ileni-graniţa cu Berivoiul, de 7,5 km,  în valoare de 1,2 milioane de euro, cu termern de execuţie până în iunie 2020.  Este vorba despre o reasfaltare pentru că acest drum a mai fost reabilitat în anul 2003, inclusiv în intravilanul satului Râuşor,  prin fonduri obţinute prin programul RICOP. Nu au fost incluse rigolele şi podeţele.
  •   A fost finalizat drumul de exploataţie agricolă  ce leagă satele Ileni, Râuşor, Mândra până la Şercaia. Este vorba despre 10,5 km de drum care a fost asfaltat şi la care au fost realizate podeţe şi rigole. Proiectul a fost în valoare de un milion de euro finanţat prin AFIR, lucrarea executându-se în 2017.
  •   Şi la Ileni s-au schimbat reţeaua de iluminat public şi reţeaua electrică, tot subteran, valoarea investiţiei fiind de 582.433 lei.
  •   La Ileni s-a schimbat reţeaua de gaz metan.
  • La Râuşor  reţeaua de gaz metan are o vechime de 25 de ani, iar printr-un proiect în valoare de  1.013.504 lei  vechile conducte  din oţel  au fost  înlocuite cu polietilenă.
  •   Străzile din satul Râuşor vor fi reabilitate după finalizarea  investiţiilor la reţele de apă şi canalizare. ,,Lucrăm la elaborarea studiului de fezabilitate şi la obţinerea finanţării lucrărilor” a spus primarul Şerban Ioan Taflan.  (Lucia BAKI)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here