O delegație oficială din care a făcut parte și preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea, a participat s-a aflat, în perioada 20-23 februarie,   în Suedia, la invitaţia conducerii firmei Saab Digital Air Traffic Solutions, cea care furnizează soluţia de turn remote pentru Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav. Oficialii români au vizitat  centrul de dirijare a traficului aerian situat în localitatea Sundsval, de unde sunt operate de la distanţă patru aeroporturi din Suedia, cu ajutorul aceleiaşi tehnologii care va fi implementată şi la Braşov. Din delegaţie au făcut parte şi membrii „echipei de controlori zero” de la DSNAR Arad, cei care vor coordona de la Arad aterizarea/decolarea primelor aeronave la Aeroportul Braşov. Ei au avut ocazia să se familiarizeze cu sistemul şi au discutat cu omologii lor din Suedia asupra particularităţilor privind utilizarea soluţiei de remote tower.

  • În prima zi a vizitei am avut ocazia să cunosc persoanele responsabile din partea Saab cu implementarea soluţiei la Braşov. Partenerii suedezi au apreciat faptul că la aceeaşi masă au fost prezenţi beneficiarul, furnizorul de servicii de navigaţie, autoritatea de reglementare, precum şi antreprenorul care va executa lucrările. Am discutat aspecte legate de analize de risc şi siguranţă, dar şi despre procesul de certificare a serviciilor de dirijare şi a echipamentelor necesare. Am avut o discuţie utilă şi cu managerul de la Scandinavian Mountains Airport, un aeroport nou, aflat la aproximativ 400 km de Sundsval, amplasat într-o zonă de munte, unde este folosită tot metoda de dirijare de la distanţă”, a precizat preşedintele CJ Braşov, Adrian-Ioan Veştea.

La sediul companiei Saab

Delegaţia română a avut întâlniri la sediul principal al companiei Saab, unde preşedintele CJ a prezentat stadiul investiţiilor realizate la Aeroportul Braşov.  Specialiştii suedezi au adus în atenţie aspecte privind implementarea soluţiei pentru funcţionarea turnului remote la Braşov, precum şi detalii despre echipamentele meteo şi posibilitatea furnizării automate a datelor meteo de aerodrom prin autometar.  Delegația a vizitat  sediul LFV – furnizorul de servicii de navigaţie din Suedia, de unde se asigură dirijarea în mod remote a patru aeroporturi, dintre care cel mai îndepartat este situat la peste 1200 km de capitala Suediei.

  •   „Am urmărit controlorii de trafic la lucru în fata pupitrelor, dirijând traficul pe aeroporturi aflate la distanţă, în zone de munte, acoperite de zăpadă. Am avut ocazia să vedem cum arată şi cum funcţionează sistemul de dirijare la distanţă, am pus întrebări, am purtat discuţii, toate acestea pentru a înţelege provocările prin care au trecut cei care au gândit şi au certificat acest sistem complex, dar sigur pentru aeronavele dirijate. Am primit o mulţime de informaţii menite să ne ajute şi să ne familiarizeze cu sistemul ce va fi implementat la Braşov. Concluzia unanimă a fost că soluţia de remote tower este una de top, o soluţie care va reprezenta viitorul în acest domeniu”, a susţinut preşedintele CJ Adrian-Ioan Veştea.

Din delegație au mai făcut parte  Marius-Adrian Cojoc – directorul general al Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA R.A, Nicolae Stoica – directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile Române, Florin Virgil Manta – directorul Direcţiei Serviciilor de Navigaţie Aeriană Regională Arad, Alexandru Anghel – directorul executiv al Direcţiei Implementare Aeroport din cadrul Consiliului Judeţean Braşov, Cristian-Ionuţ Costea – directorul general al UTI Construction and Facility Management SA, precum şi managerii de proiect din cadrul asocierii UTI SA – BOG’ART SRL care implementează contractul privind „Asigurarea serviciilor de navigație aeriană la Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav / Realizarea infrastructurii fizice şi dotarea acesteia cu echipamente specifice”.

  •    „Era necesar să vedem cum operează un astfel de turn virtual, care este tehnologia din spate, cum se face instalarea și cum sunt asigurate toate condițiile de siguranță. Un turn virtual prin toate tehnologiile de monitorizare video, prin senzori și prin celelalte echipamente de supraveghere, prin transmisia în timp real asigură un grad de siguranță suplimentar, controlorii având o vedere 360 grade asupra pistei. Suntem într-un calendar foarte strâns de operaționalizare a turnului de control virtual pentru Aeroportul Brașov, însă prin cooperarea între toate organismele la nivel național, ROMATSA, AACR şi Consiliul Județean Brașov și prin experiența și profesionalismul companiilor care se ocupă cu instalarea echipamentelor și a sistemului de dirijare, am convingerea că vom reuși” a spus directorul ROMATSA.
  •  ,, Este cea mai avansată tehnologie în controlul traficului aerian, utilizată şi de aeroporturi din Marea Britanie, Olanda, Germania, Belgia şi SUA. Anul acesta, deschiderea Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav pune România pe lista țărilor care dețin aeroporturi cu turnuri de control virtuale” a spus Nicolae Stoica, directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile Române.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here