FOTO: alba24.ro

Persoanele care vor să obțină documente necesare pentru pensionare sunt nevoite să plătească sume nejustificat de mari pentru obținerea acestor acte. Documentele din arhivă prin care se poate dovedi vechimea în muncă pot fi eliberate numai de firme autorizate. Condiționarea aceasta a fost criticată inclusiv la Curtea Constituțională.

Potrivit avocatnet.ro la Parlament a fost depusă o propunere legislativă prin care se dorește limitarea acestor tarife și care ar putea fi adoptată chiar toamna asta. Priectul de lege a primit raport favorabil la finalul lunii trecute, înainte ca parlamentarii să intre în vacanță.

În realitate, dacă prevederile legii ar fi fost respectate la timpul potrivit, cei care se plâng de tarifele mari nu ar fi trebuit nici să stea să caute arhivatorii, nici să achite contravaloarea serviciilor cerute de ei pentru a-și obține dreptul la pensie așa cum li se cuvine.

Cum se face dovada vechimii în muncă și a stagiului de cotizare pentru pensie

Dovada vechimii în muncă, potrivit art. 159 alin (1) din Legea 263/2010, se face cu carnetul de muncă, carnetul de asigurări sociale sau cu alte acte prevăzute de lege pentru perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001, inclusiv pentru vechimea în muncă acordată pentru perioadele realizate în grupa I, a II-a, în baza legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv pentru perioadele realizate în condiții speciale și condiții deosebite de muncă.

Pentru perioada cuprinsă între 1 aprilie 2001 și momentul intrării în vigoare a Legii 263/2010, conform art. 159 alin (2), dovada stagiului de cotizare, realizat în sistemul public de pensii, se face cu adeverința eliberată de casele teritoriale de pensii pe baza declarațiilor privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, a declarației individuale de asigurare, a declarației nominale de asigurare sau a contractului de asigurare socială, după caz.

Alin (11) al art. 159 din Legea 263/2010 prevede și situațiile excepționale, determinate de distrugerea, degradarea sau pierderea carnetului de muncă, declarate în condițiile legii, când angajatorii au încetat activitatea și/sau dacă arhiva acestora nu mai poate fi identificată, caz în care perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001 poate fi valorificată pe baza informațiilor, respectiv datelor preluate din carnetele de muncă, existente în arhiva electronică, dacă informațiile introduse în baza de date, în cadrul activității de preluare din carnetele de muncă, sunt identice cu cele din carnetele de muncă scanate. Arhiva electronică cuprinde atât datele preluate din carnetele de muncă, cât și carnetele de muncă scanate.

Această situație se referă la situațiile intervenite ulterior creării arhivei electronice.

Practic, potrivit dispozițiilor HG 1768/2005, casele teritoriale de pensii au intrat în posesia carnetelor de muncă și a altor documente complementare necesare dovedirii stagiului de cotizare și au preluat aceste date.

Experții de la avocatnet.ro precizează că dacă dispozițiile legale ar fi fost respectate întocmai, în sensul că instituțiile s-ar fi asigurat că toți cei care aveau obligația de a preda aceste documente și-au îndeplinit obligația, iar în caz contrar s-ar fi intervenit, inclusiv prin aplicarea sancțiunilor prevăzute de art. 11 alin (1) din HG 1768/2005, salariații sau foștii salariați nu s-ar fi aflat în situația în care sunt obligați să identifice deținătorii arhivei și să achite contravaloarea acestor servicii.

În același timp, Legea 263/2010 prevede: „Cererile în legătură cu eliberarea actelor prevăzute de lege, prin care se face dovada vechimii în muncă, a timpului util la pensie pentru agricultori și a stagiului de cotizare, necesare stabilirii drepturilor de pensie, sunt scutite de orice fel de taxe și comisioane”, iar art. 29 alin (3) din Legea 16/1996, cel care condiționează eliberarea documentelor din arhivă de plata unor tarife în cazul operatorilor economici autorizați, a fost atacat la Curtea Constituțională, excepția fiind respinsă prin Decizia 24/2018.

Limitele maxime la tarifele pentru eliberarea actelor pentru pensionare

Potrivit Avizului din 2014 emis de Arhivele Naționale, acesta fiind ultimul identificat la data redactării articolului, limitele maxime ale tarifelor sunt:

Eliberare document original, proprietatea solicitantului, existent în arhivă (cărți de muncă, acte de stare civilă, certificate, diplome, acte de școlarizare, etc.) – 30 de lei

Eliberare certificate sporuri:

  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 1-5 ani – 125 de lei
  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 6-10 ani – 175 de lei
  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de peste 10 ani – 225 de lei

Eliberare certificate grupă de muncă:

  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 1-5 ani – 80 lei
  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 6-10 ani – 120 lei
  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de peste 10 ani – 160 de lei

Eliberare certificate venituri (reconstituire carte muncă):

  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 1-5 ani – 140 lei
  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 6-10 ani – 230 lei
  • pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de peste 10 ani – 300 lei

Activitatea de cercetare pentru eliberarea de copii și extrase de pe documentele deținute, altele decât certificate – 8 lei/pagină

Activitatea de eliberare copii, extrase de pe documente (xerografiere sau imprimare), altele decât certificatele – 2 lei/pagină

Suplimentar, potrivit informațiilor prezentate pe paginile web ale operatorilor economici autorizați prestatori de servicii arhivistice, pot fi solicitate și alte tarife pentru transmiterea prin poștă/curier a documentelor sau chiar taxe de urgență.

Cum se poate cumpăra vechimea în muncă

Procedura prin care se pot cumpăra anii de pensie s-a simplificat. Persoanelor care nu au suficientă vechime pot să încheie cu casele de pensii un contract de asigurare socială de până la 6 ani consecutivi.

Românii care nu se pot bucura de pensie, deoarece au goluri pe cartea de muncă își pot cumpăra 6 ani vechime.

Termenul în care se poate cumpăra vechimea în muncă a fost prelungit de autorități, astfel încât cei care mai au nevoie de câțiva ani vechime în muncă pentru a ieși la pensie să poată plăti pentru aceștia.

Cât costă 6 ani de vechime în muncă

Pentru acești 6 ani se vor achita aproape 46.000 de lei. Autoritățile nu au impus însă un plafon maxim, așa ca sunt și persoane care s-au angajat să vireze sume mai mari, în speranța că vor avea o pensie buna.

Persoanele care vor să acopere perioadele în care nu au cotizat la sistemul de pensii de stat pot face acest lucru până la finalul lunii august 2023.

Secretarul de stat în Ministerul Muncii, Doina Pârcălabu, a explicat la Antena 3 situațiile în care poate fi cumpărată vechimea în muncă: ”Nu avem o bază limitată în ceea ce privește suma pentru care să se calculeze și să se plătească contribuțiile.

Dacă discutăm de această posibilitate de încheiere a unui contract de asigurare care poate fi suplimentar față de veniturile salariale care sunt obligatorii în ceea ce privește includerea acestora în baza de calcul a contribuțiilor, atunci discutăm într-adevăr în funcție de potențialul pe care îl are fiecare persoană.

Din păcate însă se recurge la această situație mai ales în cazurile persoanelor care nu au stagiul minim de cotizare și doresc să își completeze acel număr de 15 ani cât este reglementat în prezent de lege pentru a obține o pensie.

Persoanele pot cumpăra vechime în muncă pentru a-și mări baza de calcul pentru pensie

Puține sunt cazurile în care persoanele își încheie un contract de asigurare suplimentar pentru a-și mări baza de calcul și în mod direct pentru a-și suplimenta punctajul obținut.

Ați văzut că sumele care sunt calculate pentru un număr de șase ani, sunt calculate pentru salariul minim pe economie. Pentru că dacă discutăm de un minim obligatoriu este acest salariu minim pe economie pentru care să se calculeze contribuțiile.

Ați văzut că suma este una consistentă. De aceea nu foarte multe persoane își pot permite să achite aceste sume mai ales în situația celor care, așa cum spuneam, sunt în așteptarea pensiei și vor să atingă acest obiectiv.

Mai sunt și situații în care unele persoane fie și-au pierdut locul de munca, fie din anumite motive au încetat calitatea de asigurat și atunci vin să își realizeze stagiul complet de cotizare utilizând această formulă de asigurare individuală.

Legislația privind contractul individual de asigurare a fost modificată de-a lungul timpului în sensul că fie perioada pentru care se putea plăti această contribuție era cea din ultimii cinci ani, iată că acum discutăm de șase ani dar în această situație trebuie precizat că nu se poate încheia contract individual de asigurare în vederea obținerii pensiei anticipate sau a pensiei de invaliditate”, a explicat secretarul de stat, Doina Pârcălabu, la Antena 3.

Vechime în muncă: Contractul cu Casa de Pensii și documentele necesare

Contractul de asigurare socială  se încheie între persoana interesată sau, după caz, mandatarul acesteia, desemnat prin procură specială şi casa teritorială de pensii competentă, în funcţie de domiciliul sau reşedinţa persoanei interesate ori, după caz, a mandatarului.

Documentele necesare pentru încheierea contractului de asigurare sunt, după caz:

  • actul de identitate al persoanei care urmează să beneficieze de asigurare, respectiv al mandatarului, în original și copie;
  • declaraţia pe propria-răspundere ;
  • procura specială autentificată în condițiile legii şi care trebuie să conţină, în mod expres, datele de identificare ale mandantului şi ale mandatarului, respectiv cel puţin: numele, prenumele, data naşterii, adresa şi CNP.

Obiectul procurii îl constituie împuternicirea mandatarului de a încheia contractul de asigurare socială prevăzut de OUG nr. 163/2020, în numele persoanei care va beneficia de asigurare şi de a achita contribuţia de asigurări sociale, datorată de persoana asigurată.

Venitul asigurat la care se achită contribuţia de asigurări sociale, înscris în contractul de asigurare socială, este ales de persoana care încheie contractul.

Acesta nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data încheierii contractului de asigurare socială.

În situația în care, pe perioada aplicării OUG 163/2020, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată sau cota contribuției de asigurări sociale se modifică, contractele de asigurare aflate în derulare nu vor fi afectate.

Cum se face plata contribuției pentru cumpărare vechime

Suma cu titlu de contribuţie de asigurări sociale datorată în baza contractului de asigurare socială poate fi plătită în una sau mai multe tranşe lunare, fără a depăşi data de 31.08.2023.

Plata contribuției se poate face prin orice mijloace de plată prevăzute de lege, inclusiv în numerar, la casieria casei teritoriale de pensii, în contul deschis la Trezoreria Statului pe seama casei teritoriale de pensii.

Contractul de asigurare socială încheiat în condiţiile OUG nr. 163/2020 îşi încetează aplicabilitatea la data la care contribuţia de asigurări sociale contractată este achitată în întregime.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here