Biserica fortificată din Felmer va găzdui sâmbătă, 27 august a.c., o seară de spectacol muzical și film organizat de Asociația Renascendis.  Evenimentul este organizat în cadrul Festivalului de Film și Istorii Râșnov, în beneficiul bisericii evanghelice fortificate Felmer, unul dintre cele mai vechi monumente din Țara Făgărașului, aflat în prezent într-o avansată stare de degradare. Intrarea la spectacolul-concert, la proiecția de film și la expoziții este liberă. Încurajăm donațiile pentru restaurarea monumentului, aflat în stare avansată de degradare.

PROGRAMUL SERII:

  •  ORELE 17:00-20:00

Cină la ceaun în curtea bisericii fortificate. Rezervări la contact@renascendis.org. Tarif: 50 lei/ meniu/ persoană.

  •  Spectacol-concert „Istorisirile Reginei Maria (intrare liberă) 

 Participă:

  • Irina-Margareta Nistor – lectură
  • Claudia Codreanu – mezzosoprană, lectură
  • Inna Oncescu – pian
  • Octavian Păun – lectură
  • Radu Rădescu – concept, visuals, percuție, ilustrație sonoră, lectură
  • Muzică originală: Felicia Donceanu
  • Compoziții de: Paul Constantinescu

Spectacolul-colaj pornește de la selecția unora dintre cele mai frumoase scrieri pentru copii ale Reginei Maria a României, completate cu pasaje din „Însemnări zilnice”. Spectacolul spune – în cuvinte, muzică și imagini – povestea celor şase copii ai Reginei Maria, prin intermediul poveştilor pe care suverana le-a scris la îndemnul fiicelor sale mai mari, principesele Elisabeta şi Maria, ilustrate sonor, dar și vizual, prin grafica originală a volumului de povești și prin fotografii de epocă ale familiei regale, restaurate și colorizate digital de ColoRoștariu. Cartea „Poveştile Reginei Maria a României” a fost tipărită pentru prima dată în 1921, în două volume, la editura Cartea Românească și reeditată în 2011 la editura Curtea Veche Publishing. Două dintre aceste încântătoare poveşti cu miez şi tâlc, „Ciobanul şi Domniţa” şi „Baba Alba”, au inspirat-o pe compozitoarea Felicia Donceanu (1931-2022) să scrie, special pentru spectacol, patru cântece pe versuri extrase din aceste poveşti, interpretate de Claudia Codreanu şi Inna Oncescu. Spectacolul este însoţit și de alte două cântece pentru copii, compuse de Paul Constantinescu, flancând întreaga narațiune, care spre final îi reunește pe toți participanții, alături de „vocea filmelor”, Irina-Margareta Nistor. Amintirile despre perioada de pruncie a copiilor Reginei se amestecă dulce-amar cu fragmente din memoriile sale despre propria copilărie petrecută în Anglia, cu mărturiile dureroase din timpul războiului şi cu emoţionantele sale meditaţii filozofice şi spirituale. Este o propunere de spectacol care sperăm să-i reunească deopotrivă pe iubitorii mici şi mari de basme, istorie regală și muzică.

Proiecție de film: „Chuck Norris vs. Communism” (2015), regia: Ilinca Călugăreanu  

  • Prezintă: Irina-Margareta Nistor

 

Începând cu ora 20.00 va rula filmul „Chuck Norris vs. Communism” (2015), regia: Ilinca Călugăreanu.   Documentarul vorbește despre fenomenul underground al importul ilegal de filme americane de acțiune pe casete VHS, în România socialistă din perioada sfârșitului anilor ‘80. Această inițiativă a contribuit, potrivit părerii realizatorilor documentarului, dar și a publicului larg, la prăbușirea comunismului și la sfârșitul epocii lui Nicolae Ceaușescu. Documentarul reconstituie întâmplări reale și prezintă interviuri cu cetățeni români, martori ai fenomenului, dar și cu Irina-Margareta Nistor, celebra voce a filmelor de pe casetele video, cea care a dublat producțiile cinematografice în limba română.

 Adrian Horobeț: ,,Fotografia este o părere personală, cu care mă identific estetic, dar și ludic“

Titlul expoziției „Day for Night”vine de la efectul de „noapte americană”, folosit pentru prima dată în cinematografia americană. Regizorul și actorul de teatru nonverbal, Adrian Horobeț, face fotografii ca pentru pregătirea pentru o filmare, asemeni fotografiilor de platou sau de moodboard.

  • Fac fotografii cu orice aparat am la mine, de la profesional la telefon. Le fac repede, atunci când îmi apare o imagine în cale. Fiecare moment poate fi prins sub orice formă, depinde unde te plasezi. Nu cred că formatul sau destinația pozei contează. Acea imagine cere doar să fii la fel de viu ca ea. Ca și în teatru sau film, acel cadru este o părere personală, cu care mă identific estetic, dar și ludic. Filtrul intim se mulează instant. De ce pun camera într-un anume loc, de ce recadrez sau modific culoarea este o întrebare fără răspuns. Bucuria de a spune o mică poveste în imagine este atât de mare, încât ochiul și mâna se duc fix acolo unde arde acel moment. Când avem 6 ani, am desenat un monstru pe perete, lângă pernă. Întrebat de ce am facut-o, am răspuns: ca să îi fie frică țânțarului de el și să plece. Acea utilitate a artei, și nu doar una estetică, mă urmarește instinctiv. La 10 ani, făceam fotografii în cimitirul de vizavi de unde locuiam. Acolo am descoperit pe cruci primele poze interbelice. Poze ovale, cu chipuri ca din altă lume. Ideea este că în urma pozelor mele, care erau cu copii care se joacă printre cruci, părinții m-au dus la un celebru spital de boli mentale din București. Am scăpat fără tratament. Pozele au dispărut. Când fac fotografii prietenilor, le spun, în glumă, hai să facem poze, căci cu ele rămânem.” spune Adrian Horobeț.

Expoziție de fotografie „Evreii lui Sárdi”

Expoziția prezintă o selecție de portrete ale membrilor comunității evreiești din Cluj realizate în perioada 1935-1944 în atelierul fotografic „Foto Sárdi”, deținut de fotograful Sárdi Elemér (1907-1981). Imaginile sunt reproduceri după clișeele fotografice (originale) pe sticlă și celuloid recuperate de Asociația Renascendis prin intermediul platformei Arhiva de Fotografie, pe care o gestionează, din arhiva atelierului „Foto Sárdi”, care a funcționat la Cluj în perioada 1935-1956. Imaginile reproduse în expoziție – portrete individuale, grupuri de prieteni, portrete de familie sau portrete de cununie – sunt, în multe din cazuri, singura mărturie vizuală rămasă în urma deportărilor. Documentele fotografice din arhiva „Foto Sárdi” ne oferă șansa de a pune chipuri în listele și pe fișele de victime ale Holocaustului, de a restitui fotografii de familie supraviețuitorilor aflați încă în viață și de a face cunoscută povestea acestora.

 Expoziție de fotografie: „FotoPovești din Făgăraș”

Fotografii cu Făgărașul de altădată, provenind din fondurile Arhivei de Fotografie, vorbesc despre schimbările radicale intervenite în topografia orașului în ultimii 60 de ani. Descoperim în imagini locuri, clădiri și comunități dispărute din Făgărașul multietnic de la începutul secolului XX.

Biserica evanghelică Felmer, printre cele mai vechi monumente din zona Făgărașului

Biserica evanghelică fortificată din Felmer este unul dintre cele mai vechi monumente din Ţara Făgăraşului. Prima fază de construcţie datează încă din sec. al XIII-lea, biserica fiind apoi modificată şi extinsă în secolele XV şi XVIII. La fel ca multe biserici fortificate sătești din Transilvania, părăsite după exodul masiv al saşilor de după 1990, a intrat într-o fază avansată de degradare. Din anul 2013, Asociaţia Renascendis a preluat în administrare ansamblul bisericii fortificate rurale din Felmer şi a pus bazele unui parteneriat cu Biserica Evanghelică C.A. Făgăraş pentru promovarea şi conservarea patrimoniului cultural săsesc din Ţara Făgăraşului. Multe piese din mobilierul bisericii datează din secolul al XVIII-lea și sunt pictate pe sub stratul actual de vopsea. Orga din 1780 a fost salvată prin mutarea ei în biserica evanghelică din Făgăraș, în 1993. Strana preotului, datând din 1766, poartă o frumoasă inscripție de înzestrare. Pe peretele nordic al corului a fost descoperit recent tabernacolul medieval cu ancadrament gotic din lemn, unicul păstrat în Transilvania.

Despre Asociația Renascendis:

Renascendis este un ONG care implementează și promovează un concept inedit sustenabil de management al patrimoniului cultural, centrat pe nevoile comunităților și pe sprijinirea tinerilor în eforturilor lor de specializare profesională în diferite ramuri ale domeniului patrimoniului cultural. Din 2013, asociația a preluat în administrare ansamblul bisericii fortificate evanghelice din Felmer (jud. Brașov), monument istoric aflat în stare de avansată de degradare, și a pus bazele unui parteneriat cu Biserica Evanghelică C.A. Făgăraș pentru promovarea și conservarea patrimoniului cultural săsesc din Țara Făgărașului. Asociația organizează programe și ateliere de educație non-formală prin patrimoniu, iar din 2018, gestionează platforma Arhiva de Fotografie dedicată salvării, conservării, digitalizării și valorificării patrimoniului fotografic vechi din România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here