Problema mitei în spitale a fost dezbătută în fel și chip. Nu sunt puțini cei care s-au văzut nevoiți să pună un plic în buzunarul halatului unui medic sau unei asistente, uneori nevoiți, alteori pentru a fi siguri că primesc îngrijirea sau intervenția potrivită. În trecut, gestul era explicat prin salariile de mizerie pe care le primeau angajații din sănătate. Majorarea salariilor acestora a diminuat cu siguranță fenomenul, dar nu l-a stopat. Când și când mai apar știri despre un medic reținut în urma unui flagrant obișnuit pentru că a luat șpagă. Par să fie incidente tot mai izolate, dar o analiză recentă ne arată că fenomenul este departe de a fi eradicat, și nu sunt tocmai puțini cei care solicită șpagă uitând de motivul pentru care se află în acea poziție.

Spitalul Municipal Făgraș se află pe locul 6 în topul spitalelor din județul Brașov în care se practică șpaga pentru medici sau asistenții medicali sau infirmiere.  Pe site-ul Graphs.ro există date colectate în Mecanismul de Feedback al Pacientului al statului, privind fiecare spital din România. Evident, le regăsim și pe cele din Brașov. Aceste date arată strict părerile, impresiile și sesizările pacienților privind curățenia din spitalele la care au fost, modul de comunicare al personalului medical, interesul angajaților, inclusiv dacă li s-au cerut bani sau „atenții” pentru serviciile medicale.
Așadar, aceste date nu fac parte dintr-o anchetă a autorităților, ci Mecanismul de Feedback este pus la dispoziția pacientului pentru a-și putea împărtăși experiența și posibilele nereguli dintr-un spital la care a apelat.
În chestionarul adresat pacienților există întrebarea „Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente?”, iar în anul 2023 (lunile ianuarie-martie), potrivit rezultatelor din Mecanismul de Feedback al Pacientului, doar într-un singur spital din Municipiul Brașov nu au fost raportate cazuri în care bolnavilor sau aparținătorilor lor li s-a cerut mită. Este vorba despre Spitalul Clinic de Psihiatrie și Neurologie Brașov. Lui i se alătură, fără vreun caz raportat prin SMS sau Web, spitalele din Zărnești, Rupea și Victoria.

Topul răspunsurilor pozitive la întrebarea „Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?”

  • Pentru perioada ianuarie-februarie-martie 2023 topul este condus de Spitalul Județean de Urgență cu 9 răspunsuri de Da (4+2+3) în cele trei luni.
  • Spitalul de Urgență pentru Copii urmează la mică distanță cu 7 răspunsuri pozitive (3+2+2).
  • Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie se clasează pe locul trei cu 6 răspunsuri de Da (2+1+3).
  • Maternitatea urmează cu 5 răspunsuri de Da (2+1+2),
  •  Spitalul CFR este la egalitate cu Maternitatea cu 5 răspunsuri de Da (1+1+3).
  • Spitalul din Făgăraș se află pe locul 6 cu 4 răspunsuri de Da (3+0+1).
  • Clasamentul este încheiat de Spitalul din Codlea, care nu a raportat nicio situație în luna ianuarie.

Raportările pacienților privind mita în spitale: Rezultatele Mecanismului de Feedback al Pacientului la Spitalul Clinic de Psihiatrie și Neurologie Brașov sunt următoarele:
• luna ianuarie: 8 pacienți au răspuns la chestionar – toți au răspuns cu „nu”.
• luna februarie: 9 pacienți au răspuns la chestionar – toți au răspuns cu „nu”.
• luna martie: 13 pacienți au răspuns la chestionar – toți au răspuns cu „nu”.

La celelalte spitale din municipiu (cu excepția cazului menționat mai sus), pacienții au raportat cel puțin un caz/lună în care li s-a cerut mită de la personalul medical. Unele dintre aceste spitale au un volum mult mai mare de pacienți – chiar sute de pacienți au răspuns la chestionar, comparativ cu zeci (în cazul celor care nu au înregistrat nicio sesizare).
Mai multe detalii privind situația spitalelor din punct de vedere al mitei, dar nu numai, atât în Brașov, cât și la nivel național, puteți găsi pe graphs.ro.
Interesant este faptul că luna ianuarie a acestui an a constituit practic vârful perioadei în care s-au cerut bani, fiind practic dublul numărului solicitărilor din lunile cu cele mai multe solicitări înregistrate.
La celelalte spitale din municipiu, pacienții au raportat cel puțin un caz/lună în care li s-a cerut mită de la personalul medical. Deși un număr mai mic de pacienți au răspuns la chestionar în comparație cu celelalte spitale, problemele privind mita din spitalele din Brașov sunt îngrijorătoare și trebuie luate în serios.
Este important ca autoritățile să ia măsuri pentru a combate această practică ilegală și de a asigura pacienților accesul la servicii medicale de calitate fără a fi nevoiți să ofere mită sau atenții. De asemenea, este esențial să se asigure transparența și responsabilitatea în sistemul medical, astfel încât pacienții să aibă încredere în calitatea serviciilor și în integritatea personalului medical.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here