Cu încă un credit a fost îndatorat Municipiul Făgăraș. N-au trecut nici patru luni de la ultimul împrumut și primarul PSD al Făgărașului contractează un altul. De data aceasta îndatorează municipiul cu 10 milioane de lei, cu ajutorul mașinii de vot pe care și-a creat-o în Consiliul Local Făgăraș. 11 consilieri locali au pus umărul pentru a-l scoate pe primar din încurcătura implementării proiectelor europene pe care, în realitate, le-a bulversat.  Consilierii locali  Ovidiu Popa-independent, de la USR Paicu Cristina și Crăciun Monica, de la PSD Știrbu Cosmin (viceprimar), Butunoiu Nicolae, de la Partida Romilor Biza Radu și Colibași Mihai, de la FDGR Steigel Norbert și Șuteu Magdalena, de la Pro România Clonț Vlentin și Aldea Iuliana sunt cei care aprobă pe bandă proiectele pe care primarul le vrea adoptate. În plenul CL Făgăraș convocat vineri, 10 noiembrie a.c., unul dintre cele trei proiecte de hotărâre aflate pe ordinea de zi s-a aflat și accesarea acestui împrumut din Trezoreia statului. Așa cum s-a stipulat  în documentele ce au însoțit proiectul cu pricina, cele 10 milioane ar acoperi cheltuielile neeligibile și cota de cofinanțare din proiectele finanțate din fonduri europene. Ce n-a spus edilul făgărășenilor, uzând de obișnuita-i manipulare, e faptul că aceste cheltuieli neeligibile au intervenit pe parcursul derulării investițiilor, iar autoritatea de supraveghere a cheltuirii banilor europeni din cadrul MLPAT a penalizat Municipiul Făgăraș întrucât a încălcat legislația. Așa se arată în Notele de Fundamentare transmise de Autoritate, corecțiile la facturile de decont emise de Primăria Făgăraș ajungând și la 100%. Cu alte cuvinte aceste cheltuieli neeligibile au apărut din vina Primăriei Făgăraș, prin  primar, care a încălcat legislația prin procedurile aplicate.

Ședință regizată

Urmărind ședința de  îndată de vineri, 10 noiembrie, începând cu ora 10.30,  transmisă online, te-ai putut considera în fața unei piese de teatru bine regizată, dar cu actori de foarte slabă calitate. Și făgărășenii care au urmărit ședința au putut lesne constata că totul s-a redus la manipularea cetățenilor, când de  fapt  rezultatul votului a fost stabilit înainte. Consilierii din opoziție, respectiv cei 4 consilieri locali PNL, Cupu Lucian, Florin Dobria, Adina Dobrea și Gavrilă Dan, Johannes Klein de la FDGR, Corina Polmolea și Cristian Ludu de la PSD  nu au participat la plen.  Președinte de ședință a fost Ovidiu Popa. S-a întrecut acest consilier în osanale ridicate primarului, precum erau comuniștii pe vremuri la adresa ,,iubitului conducător“. ,,Mulțumim primarului pentru…“, ,,S-au atras 100 milioane de euro, putem veni și noi cu 2 milioane, mi se pare puțin“. ,,Trebuie să terminăm  lucrările începute…“. Aici apare și interesul personal al lui Ovidiu Popa.

Și pentru a fi auzite osanalele de toată lumea și mai ales de primar, Ovidiu Popa a repetat obsesiv aceleași declarații. Și-a îndreptat apoi atenția spre colega lui de la USR, Cristina Paicu, pe care a lăudat-o și i-a mulțumit pentru prestație. De parcă nu se știa că Paicu a sărit în barca mașinii de vot și ridică mâna fără să conteze nimic. ,,Mulțumesc, Cristina, ai înțeles ce important este acest împrumut“.  Și a continuat acest Ovidiu Popa cu prestația până și primarul a zis ,,să trecem la vot“. Dar nu-și făcuse numărul usr-ista Paicu Cristina care încerca să demonstreze că a studiat documentația aferentă proiectului de hotărâre, cerând lămuriri asupra unor cheltuieli. Numai că aceasta nu s-a oprit asupra ce era important legat de  cheltuielile neeligibile invocate de primar. Acestea au fost trecute intenționat cu vederea, rezumându-se la o declarație politică. ,,Să ne prezentați documentele și să organizați o conferință de presă, să învățați transparența“ s-a adresat Paicu primarului.

Totul era însă pregătit și degrab a venit funcționarul public cu tabelele care au fost proiectate în sala de ședință. Nimic însă de corecțiile Autorităților aplicate facturilor emise de Primăria Făgăraș spre decontare și de ilegalitățile săvârșite.

 

După ce s-a bifat și acest punct din regia ședinței, primarul s-a dezlănțuit în explicații. ,,Nu este un împrumut, nu va afecta bugetul local. Nu avem bani să plătim lucrările. Recuperăm banii din fonduri europene …“. O înșiruire de propoziții fără noimă și fără susținere în realitate. Nimic mai fals, cele 10 milioane de lei vor fi rambursate cu dobânzi din banii făgărășenilor, fiind un credit la fel ca și cele anterioare. Cel de 5 milioane de euro din 2019 (25 milioane de lei pentru Ocolitoare, imprumut folosit la lucrări finanțate déjà, Cetate, str. D-na Stanca și secția Pediatrie), cel de 8 milioane de lei pentru proiectele europene contractat în iulie 2023.  Nu a fost solicitat  de consilierii locali prezenți nici măcar modul în care s-a cheltuit ultimul credit (facturi, etc). Un alt actor al regiei de ședință a fost directorul economic, Ludu Daniel, care cu un zâmbet afișat pe față, a completat scenariul cu datoria publică a Municipiului, explicând că aceasta va scădea sub 7%, cândva. Nouă consilieri locali din cei 11 (prezență fizică și online) au fost doar de décor, unii dintre ei ,,omorându-și“ timpul accesând telefoanele personale.  Și când s-a crezut de cuviință că sunt suficiente prestațiile, s-a trecut la vot.  ,,În unanimitate“ a anunțat președintele de ședință, Ovidiu Popa, iar primarul completându-l ,,a trecut“.

 Justificări în cârdășie

Surprinzătoare a fost  justificarea folosirii creditului de către primar. Erau aceleași obiective pe care le-a invocat și la contractarea creditului din luna iulie 2023, cel de 8 milioane de lei. Și atunci mașina de vot a primarului a votat la comandă fără să ceară explicații.

  •   Lucrările de restaurare la Cetatea Făgărașului, 3.500.000 lei
  •   Coridoarele de mobilitate: pietonizarea zonei centrale (cheltuieli neeligibile 2.349.967 lei),  mobilitatea pentru zona industrială (88.675 lei), mobilitatea în zona centrală (946.067 lei), anveloparea blocurilor (2.256.711 lei), modernizarea Școlii Generale nr. 7 și  a unor străzi (858.580 lei).

Grupuri de interese

O analiză a activităţii Executivului şi a Legislativului scoate în evidenţă involuţia oraşului  din ultimii ani. Cu siguranţă susținătorii celor menţionaţi ar demonta  fiecare critică spunând că s-au realizat multe în municipiu, iar actualul edil este un superman care aduce în urbe bunăstarea. Iar în nimicnicia lor ar ataca în modul cel mai josnic pe oricine le critică favoritul din fruntea urbei. De bună seamă că nu o fac fără interes, fiecare are un folos material sau de altă natură din această activitate degradantă, aceea de ,,lingăi“ ai primarului cum ar spune făgărăşenii. Care sunt interesele? Lucrări pe bani publici, angajări în sistemul public unde lefurile sunt generoase, iar pretenţiile sunt puţine, funcţii de conducere, achiziţii de imobile sau terenuri, lucrări plătite din banii publici realizate în interesul lor, chirii, favoruri în afaceri, etc. Pentru astfel de interese funcționează mașina de vot din Legislativ și deopotrivă prestația susținătorilor edilului în mediul online și nu numai.  Dar toate acestea sunt înfăptuite pe spatele făgărășenilor și a dărilor pe care aceștia le plătesc.

Neconformități plătite scump de făgărășeni

Deși au trecut 5 ani de la semnarea contractelor de finanțare pentru aceste proiecte (2019), lucrările au început abia în luna iunie 2023. Cinci ani s-a stat degeaba. Dar nu chiar degeaba întrucât Primăria Făgăraș a plătit  servicii de consultanță unor firme agreate, dar din bugetul local și nu din fondurile europene.  Menționăm aici obișnuita explicație a primarului ,,plătim de la bugetul local și recuperăm din fonduri europene“. (SIC!)  O explicație dată și în cazul obiectivelor expropriate și plătite de la bugetul local în 2019  cu 520.000 euro unor făgărășeni. Un obiectiv expropriat se află și în prezent în instanță, abatorul de pe str. Libertății, cel demolat déjà.  Ceea ce nu spune primarul este faptul că atunci când s-a încercat recuperarea unor sume de bani  din fonduri europene, Ministerul Lucrărilor Publice a respins cererile de rambursare depuse de Primăria Făgăraș din cauza neregulilor identificare în cheltuirea banilor.  Autoritatea a aplicat corecții și de 100% din facturile emise de primărie, adică nu s-a încasat nimic, respectivele cheltuieli devenind neeligibile pentru fondurile europene, ele rămânând găuri pentru bugetul local.

  •   Proiectul ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona centrală a municipiului Făgăraș, SMIS 119359“ are valoarea de 45.737.226,73 lei din care valoarea eligibilă este 42.978.766,13 lei, cofinanțarea de la bugetul local fiind de 859.575,32 lei.  Când a venit vremea ca Primăria Făgăraș să ceară rambursarea banilor în baza facturilor emise pentru lucrările efectuate, Ministerul a refuzat plata.  Aceste solicitări au ajuns  pe masa instanțelor de judecată până la cel mai înalt nivel. Pe rolul Tribunalului București era Dosarul civil nr. 30637/3/2021 prin care Primăria Făgăraș se judecă cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Direcția Generală POR, care a considerat că cererea de rambursare depusă de Primăria Făgăraș  ,,este nelegală, cheltuielile efectuate nerespectând legislația. MDLPA a emis astfel Nota de neconformitate nr. 164509.8/04.03.2021 precum și  Nota de informare din data de 18.03.2021 care certifică faptul că sumele solicitate de Primăria Făgăraș sunt neeligibile. Astfel că  AM POR a aplicat o reducere procentuală de 100% la sumele solicitate la plata prin Cererea de rambursare nr.2 apreciind că există neconformități față de prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice.  Pentru pregătirea proiectului Primăria Făgăraș a  achiziţionat  direct serviciile de consultanţă (asistenta de specialitate in vederea realizării procedurilor de achiziţie publică), în valoare de 119.000 lei. Conform datelor din planul achiziţiilor din cererea de finanţare, valoarea contractată de 119.000 lei fără TVA, prin achiziţie directă, cumulată cu cea a serviciilor de consultanţă în managementul proiectului, în valoare de 318.873,08 lei fără TVA, încalcă prevederile din  Legea 98/2016, în vigoare la data realizării achiziţiei.  În loc să deruleze o procedură competitivă, reclamanta (Primăria Făgăraș) a divizat nelegal atribuirea contractelor de achiziţie publică în mai multe achiziţii directe“ preciza instanța. Și nu este singura situație.
  •   Și rambursarea cerută pentru ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona industrială a municipiului Făgăraș, SMIS 119358“  a ajuns în instanță.   Implementarea proiectului trebuia să înceapă, conform documentației,  la data de 19 octombrie 2019 și să fie finalizat la data de 30 iunie 2022.  ,,Este vorba despre  achiziţii servicii de asistenţă de specialitate în vederea realizării procedurilor de achiziţie publică – zona industrială. În urma verificării documentației depuse în vederea rambursării cheltuielilor, pentru contractul de achiziție publică nr. 28558/05.10.2017 – obiect contract servicii proiectare DALI, valoare contract 39.984 lei (cu TVA), pentru acest contract s-a aplicat reducerea procentuală din suma solicitată la plată de către beneficiar în procent de 100%. Autoritatea contractantă (n.r. Primăria Făgăraș) nu are dreptul de a diviza contractul în mai multe contracte distincte de o valoare mai mică cu scopul de a evita aplicarea procedurilor reglementate de lege“. MDLPA a respins contestația  UAT Municipiul Făgăraș  prin Decizia nr. 182/24.03.2020.  Pe rolul Tribunalului București a ajuns și această speță.
  •  În instanță au ajuns și  deconturile depuse pentru proiectul ,,Modernizarea și pietonizarea zonei centrale Făgăraș, SMIS 119360“, care trebuie încheiat la  31 decembrie 2023.   Cererea de rambursare nr. 1 cu valoarea de 1.631.762,31 lei a fost respinsă de MSLPA, Direcția POR,  prin Decizia nr. 375/02.09.2020,  care se referă la Nota de neconformitate nr. 18829/23.06.2020, privind reducerea procentuală de 100% aplicată contractului de achiziţie nr. 28560/05.10.2017 încheiat cu operatorul S.C. Fip Consulting S.R.L precum şi a actului adiţional nr. 1/16.11.2017 la acest contract.  ,,UAT Municipiul Făgăraş a achiziţionat în mod incorect, prin achiziţie directă, serviciile care fac obiectul contractului 28560/05.10.2017, fără a se raporta la valoarea estimată cumulată a serviciilor care sunt similare. Astfel, s-au considerat servicii similare, serviciile proiectare SF, DALI, pentru obţinerea finanţării, prevăzute a fi achiziţionate: -Poz. 64 – Documentaţii tehnice mobilitate urbană – valoare estimată de 128.570 lei, valoare care cuprinde inclusiv valoarea contractului nr. 28560/05,10.2017 şi poz. 71 – Documentaţie tehnică D-na Stanca Crinului – valoare estimată 58.800“. Primăria  a formulat contestaţie (nr. 107931/06.08.2020) care a fost respinsă prin Decizia nr. 375/02.09.2020, ca neîntemeiată. Procesul continuă.
  •    Precum aceste trei proiecte de mobilitate urbană (,,orașul de 15 minute“), Ministerul a refuzat la plată și facturile emise în cadrul proiectelor derulate la Cetatea Făgărașului, la Spital sau la anveloparea blocurilor. De exemplu, la proiectul ,,Accesul populației la serviciile medicale de la Spital“ facturile în valoare de 195.765 lei emise de Primăria Făgăraș au avut corecții de 100%. Tot pentru  Spital, (proiectul referitor la sistemul informatic), a fost respinsă factura de decont în valoare de 130.000 lei. În cazul proiectului privind restaurarea Cetății, au fost considerate ilegale facturile emise de Primăria Făgăraș pentru serviciile de consultanță, din suma de 517.650 lei aplicând o penalitate de 25%. Aceleași nereguli au fost identificate și în cazul achizițiilor realizate de Primăria Făgăraș la proiectul de modernizare a Școlii Gimnaziale nr. 7, constatându-se ,,divizarea artificială a contractelor“. De exemplu cererea de rambursare nr. 5 cu valoarea de 157.422 lei a fost respinsă în totalitate. Aceste proceduri defectuase practicate de Primăria Făgărș reprezintă, conform Ministerului, cheltuieli neeligibile, acele neconformități care vor fi suportate din bugetul local, adică din împrumuturi. Cu alte cuvinte greșelile primarului sunt plătite de făgărășeni. (Lucia BAKI)

 

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here