Proiectantul A3 Ploiești – Brașov nu a emis nicio factură de la începutul anului 2024 pentru viitoarea autostradă din Valea Prahovei, potrivit datelor Companiei de Drumuri. Mai mult, bugetul alocat acestui proiect a fost redus, iar contractul de revizuire a studiului de fezabilitate riscă să fie reziliat.
Consitrans nu a emis anul acesta nicio factură privind contractul de „COMPLETARE/REVIZUIRE SF SI ELABORARE PT PENTRU AUTOSTRADA BUCURESTI – BRASOV, TRONSON PLOIESTI – BRASOV”, semnat în februarie 2021 cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Datele oficiale arată că din 2021 și până în septembrie anul trecut au fost emise facturi de circa 7,2 milioane de lei din valoarea de 42 de milioane de lei a contractului, fără rezerve.
Anul acesta nu a fost emisă încă nicio factură, deși CNAIR alocase mai bine de 40 de milioane de lei pentru Autostrada București – Brașov. Din cauza necheltuirii banilor, suma alocată proiectului a fost redusă.
„În momentul acesta, proiectul se află în transfer la CNIR (cu tot cu buget – n.r.). Dacă lucrează mai mult decât banii prevăzuți, CNIR poate cere suplimentarea sumei”, ne-au spus reprezentanții CNAIR.
La rândul lor, reprezentanții Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) ne-au transmis stadiul transferului proiectului Ploiești – Brașov de la CNAIR.
„Noi am făcut toate diligențele pentru semnare. Așteptăm proiectantul (Consitrans – n.r.) să semneze adiționalul”, au explicat reprezentanții CNIR.
Misterul lipsei facturilor
Surse apropiate proiectantului au explicat pentru ECONOMICA.NET de ce nu a fost emisă nicio factură anul acesta. „Contractul prevede anumite termene de facturare”, au spus sursele, indicând etape precum finalizare AMC (Analiza Multicriterială), studiu arheologic, studiu geotehnic și studiu de fezabilitate per total.
Deși proiectantul Consitrans ar fi predat documentația în vederea lansării la licitație a secțiunii Cristian – Codlea, nu poate factura doar o parte din serviciile prestate.
Mai mult, acesta s-ar afla în imposibilitatea de a mai continua contractul, din cauza unei modificări substanțiale, despre care spune că nu îi poate fi imputată.
Blocajul major de pe Autostrada Ploiești – Brașov
Mai exact, blocajul ar fi generat de faptul că la licitație s-a ofertat executarea a 33.000 metri liniari de foraj, dar după stabilirea traseului cu 21 de kilometri de tunel, se impune executarea a 120.000 ml de foraj.
Dacă în varianta inițială, costurile cu studiul geotehnic reprezentau aproape jumătate din valoarea contractului, respectiv 19 milioane de lei, în varianta modificată, ar tinde spre 80 de milioane de lei, potrivit surselor menționate.
Consitrans ar fi trimis solicitări ambilor beneficiari, CNAIR și CNIR, pentru identificarea unor soluții de ieșire din acest blocaj.
Pe lângă varianta rezilierii, ar mai fi varianta scoaterii din contractul cu Consitrans a studiului geotehnic pe secțiunea Ploiești – Râșnov.
Amintim că în august, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu estima că în cinci – șase ani se va putea circula pe autostrada din Valea Prahovei. Întrebat câți ani va avea, când va merge de la Comarnic la Brașov pe autostradă, el a răspuns: „anul ăsta fac 51. Sper ca până în 56 – 57 de ani să apuc!”
Autostrada Ploiești – Brașov este un proiect complicat, potrivit directorului general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Gabriel Budescu. Pentru acest proiect, va trebui creată o echipă dedicată în cadrul CNIR, mai spunea în iunie șeful noii companii de autostrăzi.
„Autostrada Ploiești – Brașov este un proiect complicat. Studiile geotehnice sunt pe două sectoare și urmează să înceapă pe zona de munte”, se arăta pe pagina de Facebook a CNIR.
Potrivit celor mai recente estimări, costul construirii autostrăzii prin Valea Prahovei este undeva la 5,6 miliarde de euro. „Acum sunt niște estimări. Vom avea prețul bătut în cuie la finalul studiului de fezabilitate. Este prematur să mă pronunț acum. Va trebuie organizată licitație, sunt celebrele contestații care pot apărea sau nu”, mai declara directorul general al CNIR cu privire la una dintre cele mai așteptate autostrăzi din România.
Rămâne de văzut dacă și cum va fi deblocat proiectul autostrăzii prin Valea Prahovei sau dacă va fi „îngropat” prin sertare.