La Instituția Avocatul Poporului, Biroul Teritorial Brașov, a fost analizată situația unei mame a cărei cerere de acordare a concediului și a indemnizației pentru creșterea copilului a fost respinsă de Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Brașov, deși persoana în cauză depusese documente din care reieșea că a lucrat în România și în Austria, realizând venituri din salarii, pentru o perioadă mai mare de 12 luni anterioare datei nașterii copilului. Femeia a avut ultima perioadă de activitate, înainte de nașterea copilului, în Austria, iar la data solicitării dreptului de concediu și indemnizației pentru creșterea copilului în România, aceasta nu se supunea legislației din România, în baza activității (nu era salariată în România), ci se supunea legislației din România doar în baza dreptului de reședință (locuia în România), însă reședința în România nu îi conferă dreptul de a beneficia de acest concediu și de indemnizația prevăzută de lege în România.
- ,,Avocatul Poporului a constatat că, în această speță, sunt aplicabile atât prevederile legislației naționale în vigoare (Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010), cât și cele ale Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și ale Regulamentului nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului nr. 883/2004. Potrivit prevederilor regulamentelor europene, instituția care primește cererea de prestații familiale stabilește competența primară sau secundară în acordarea drepturilor, pe baza informațiilor privind locul de activitate al părinților și de reședință al membrilor de familie. Or, în situația expusă, am putut doar presupune că s-a stabilit statul prioritar competent – Austria, însă cererea petentei nu a urmat cursul prevăzut de art. 68 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004. În cazul acestei mame, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Brașov s-a limitat în a emite decizia de respingere a acordării dreptului la indemnizație creștere copil, fără a înainta cererea statului competent. Petenta este dezavantajată după ce și-a exercitat libertatea de circulație plecând să lucreze în Austria, întrucât la întoarcerea în România nu a mai avut un loc de muncă, astfel că este în situația de nu avea dreptul la concediu și la indemnizație pentru creșterea copilului, fapt ce este susceptibil să constituie o restricție privind libera circulație a lucrătorilor, interzisă de articolul 45 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene. Ca urmare a problemelor identificate, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 155 din 4 octombrie 2024, prin care a solicitat conducerii Ministerului Muncii și Solidarității Sociale reanalizarea cererii petentei, în sensul înaintării solicitării de acordare a concediului și a indemnizației pentru creșterea copilului către statul membru competent, Austria. Prin adresa înregistrată cu nr. 34780 din 7 noiembrie 2024, Ministerului Muncii ne-a informat că Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Brașov a dus la îndeplinire Recomandarea Avocatului Poporului, iar în data de 5 noiembrie 2024, prin intermediul platformei EESSI-JINA, a fost transmis formularul H065 privind transferul cererii/dosarului petentei. Au trecut mai mult de 2 ani de la data nașterii copilului, autoritățile luând măsuri pentru soluționarea situației petentei doar ca urmare a intervenției Avocatului Poporului“ explică Cornelia Cor, consilier Biroul Teritorial Brașov.