Cel de-al doilea proiect finanțat prin programul Erasmus + al Uniunii Europene a fost finalizat cu succes de către Școala Gimnazială ,,Ovid Densusianu” din Făgăraș. Proiectul, cu numele ,,Școala Viitorului- Școala Empatiei, față de semeni și față de mediu” s-a desfășurat în perioada 01.10.2023- 31.03.2025, în valoare totală de 57.120 euro. Obiectivele au fost digitalizarea actului didactic, promovarea incluziunii, a empatiei și a responsabilității ecologice în cadrul comunității școlare.
24 de cadre didactice au beneficiat de proiect
24 de cadre didactice din cadrul școlii au participat la cursuri internaționale axate pe metode de predare inovative, creative și colaborative, dezvoltare digitală, educație incluzivă și educație ecologică.
- ,,Cooperarea cu partenerii de cursuri europeni a fost o sursă inepuizabilă de inspirație. Atât profesorii, cât și elevii și-au îmbogățit perspectiva asupra rolului școlii în societate. Rezultatele ne confirmă că educația empatică și digitală este fundamentul unei generații responsabile și creative. Coordonarea proiectului a oferit școlii noastre o viziune strategică asupra dezvoltării instituționale, bazată pe formarea continuă a cadrelor didactice. Cursurile au fost alese în funcție de nevoile reale identificate în școală, punând accent pe competențele digitale, metodele inovatoare și dimensiunea socio-emoțională a educației față de semeni și față de mediu. Consider că proiectul a contribuit nu doar la îmbunătățirea calității procesului educațional, ci și la consolidarea echipei școlii ca o comunitate profesională, orientată spre progres și deschidere europeană. Am redescoperit împreună puterea educației de a uni oameni, de a construi punți între culturi și de a transforma fiecare zi de școală într-o experiență cu sens și cu impact pe termen lung atât social cât și ecologic” a spus Iuliana Aldea, directoarea Școlii Gimnaziale ,,Ovid Densusianu”, manager de proiect.
Lecții de viață și de implicare civică
- ,,Am observat cum schimbările mici în atitudinea zilnică a elevilor, de pildă un simplu gest de sprijin, un cuvânt încurajator, s-au transformat într-o cultură a incluziunii și a respectului reciproc. Elevii au fost implicați activ în campanii de mediu și acțiuni civice, iar acest lucru le-a întărit sentimentul de apartenență și responsabilitate față de comunitate. Fiecare mobilitate a fost o scânteie care a aprins inițiativa, curajul și creativitatea profesorilor noștri. Acest proiect ne-a îmbunătățit nu numai metodele, ci ne-a schimbat și mentalitatea, iar aceasta este, poate, cea mai valoroasă reușită” a spus prof. înv. primar Ariadna Păișiu, responsabil de proiect.
Educație interculturală și diversitate în sala de clasă la Tenerife
,,Am participat cu entuziasm la cursul ’’Educație interculturală și diversitate in sala de clasă’’, desfășurat între 18-24 august 2024, la Tenerife, în Spania, împreună cu alte trei colege de catedră: prof. Cristina Sandu, Georgeta Banu și Gabriela Nicula. Sunt la a doua experiență cu Erasmus plus și o recomand colegilor care nu au mai participat! Aceste cursuri ne deschid noi perspective cu privire la sistemele de învățământ din alte țări, la practicile lor, iar interacțiunile cu alți colegi ne oferă exemple de bună practică. Tema cursului este mereu actuală, sau mai bine zis, din ce in ce mai actuala! Migrația, războaiele, economia capitalismul in faza finala, discriminarea etnica si religioasa, încălzirea globală, etc, determina mișcări masive de populație. Discriminarea în școli se face adesea pe criterii etnice, religioase, dar și de status financiar, aparențe fizice, gen sau dizabilități. Clasele cu efective mari și diverse, părinți neimplicați sau prea implicați, sunt, de asemenea probleme cu care ne confruntăm ca și cadre didactice. Discuțiile de la curs, precum si activitățile, formale si informale, s-au concentrat in jurul conceptelor de identitate și diversitate. Unde este identitatea mea culturală? În urma vizionării unui TED talk, am constatat că uneori nu este atât de ușor să definim acest concept, unii oameni fiind născuți in țări care nu mai există, sau cu părinți venind din diferite culturi. Dimensiunile identității culturale sunt complexe in ziua de azi! Ne-am ajutat de padlet,jeopardy și storytelling pentru a explora mai mult acest subiect. Apoi am explorat conceptul de identitate sub forma de ceapa/aisberg/copac, subliniind aspectele vizibile și invizibile ale personalității noastre. Am dezbătut problemele școlilor noastre legate de subiectul cursului(interculturalitate si diversitate)- despre migranți, etnii, dizabilități, părinți etc Am lucrat deseori în echipe, explorând identitatea noastră dar și a colegilor din alte țări. Am observat asemănările, dar și deosebirile dintre noi, precum și percepțiile uneori diamentral opuse cu privire la o anumita situație. De ce este diversitatea la clasă importantă? Am încercat sa găsim răspunsuri la această întrebare, precum și soluții cu privire la modul cum putem manageria o clasa de elevi neomogenă din mai multe puncte de vedere. Ne-am dezvoltat încrederea și comunicarea in echipă, printr-un joc indoor, care presupunea desenul fără a vedea modelul, redarea fiind făcută în urma descrierilor verbale. Prin activități informale outdoor, ne-am cunoscut mai bine colegii, am practicat ascultarea și încrederea, am creat obiecte din materiale naturale si am cântat in cor! Activitățile creative (muzică, dans,joc, colaj, desen) au constituit unelte importante în a crea o atmosferă destinsă și în a oferi ocazia oricui de a se exprima si de a se integra, indiferent de nivelul lingvistic. Diversitatea la clasă ne arată noi perspective, aduce provocări și crește nivelul toleranței și empatiei în viitorii cetățeni ai lumii, fără deosebire de religie, rasă, dizabilitate sau status. Consider că România mai are foarte mult de învățat la capitolul integrare, mai ales in ceea ce privește persoanele cu dizabilități, atât fizice, cât si mentale. De asemenea, cred că avem nevoie să depășim anumite stereotipuri, legate de etniile conlocuitoare, atât la nivel personal, cât și la nivel sistemic. Putem integra activități eficiente și ludice în același timp, pentru a-i ajuta pe elevi să se deschidă mai mult, prin intermediul artelor, astfel încât elevul să fie atras de școală și să vadă valoare în educație! Acest curs a avut ca și scop sprijinirea profesorilor in a-si dezvolta conștientizarea culturală și de a le oferi mijloace și metode noi pe care să le uziteze în cadrul unui grup etnic și multicultural divers. Competențele vizate au fost următoarele:
- Înțelegerea și confruntarea mecanismelor care stau la baza stereotipurilor și prejudecăților personale
- Îmbunătățirea conștientizării culturale si a competentelor interculturale
- Explorarea și valorizarea diferitelor puncte de vedere prin exerciții de simulare și storytelling
- Învățarea unor noi abordări educaționale care pot fi aplicate in clase neomogene cultural
- Aprofundarea rolului de profesor in procesul de integrare a unui copil imigrant/străin
- Exemple de bună practică și discuții despre provocări cu facilitatorul de curs, dar și cu ceilalți profesori participanți” a spus Georgia Gulea, profesor de educație muzicală- specialitatea nai.
(Ștefan BOTORAN)