Scade procentul indemnizației pentru concediile medicale, se extind categoriile de contribuabili ce plătesc contribuție la sănătate, inclusiv persoanele aflate în concediul pentru creșterea copiilor, se abrogă unele scutiri sau cote reduse de TVA pentru unele livrări de bunuri sau servicii și vom vedea noi scumpiri ale unor produse ca urmare a creșterii accizelor, arată Hotnews.ro.
Scade procentul indemnizației pentru concediile medicale, se extind categoriile de contribuabili ce plătesc contribuție la sănătate
Legea nr. 141/2025 aduce modificări atât în legislația privind asigurările sociale de sănătate din Codul Fiscal, cât și din OUG nr. 158/2005 privind concediile medicale.
Reducerea procentului privind indemnizația pentru concediu medical este, astfel:
- prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
- prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 şi 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
- prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de peste 15 zile de incapacitate temporară de muncă.
Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă pentru bolile cardiovasculare se determină prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul.
Se abrogă calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate pentru persoanele persecutate politic, veteranii și văduvele de război, persoanele deportate luptătorii anti-comuniști, etc..
Persoanele cu afecțiuni oncologice își păstrează calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate. De asemenea, femeile însărcinate și lăuzele își păstrează calitatea de persoană asigurată în sistemul public de sănătate.
Se abrogă dreptul soțului/soției sau a părinților fără venituri aflați în întreținere să fie persoane asigurate în sistemul public de sănătate doar pe baza relației de rudenie cu persoana asigurată.
Persoanele ce obțin venituri din pensii au calitate de contribuabili la sistemul de asigurări sociale de sănătate și plătesc contribuția la asigurările sociale de sănătate pentru suma ce excede unui plafon lunar de 3.000 lei.
Se va plăti contribuție la asigurările sociale de sănătate pentru veniturile obținute sub forma: Indemnizației de șomaj; Indemnizației pe durata creșterii copilului cu vârsta de până la 2 ani; Ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familie.
Persoanele fizice ce au calitate de salariat sau obțin venituri din pensii nu datorează contribuția la asigurările sociale de sănătate pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală.
Se introduce o procedură distinctă de asigurare prin opțiune pentru persoanele aflate în întreținere. Astfel, soțul, soția sau părinții persoanei asigurate pot opta pentru plata contribuției la asigurările sociale de sănătate prin intermediul persoanei asigurate.
Baza de calcul a contribuției la sănătate va fi de șase salarii minime brute garantate în plată. Ca procedură, se va depune declarație unică de asigurare, iar, probabil, formularul va fi modificat.
Opțiunea se exercită oricând în interiorul anului calendaristic, iar contribuția la sănătate se plătește astfel:
- 25% la momentul depunerii declarației de asigurare;
- 75% până în data de 25 mai din anul următor.
Abrogarea unor scutiri sau unor cote reduse de TVA pentru unele livrări de bunuri sau servicii începând cu data de 1 august 2025
Legea nr. 141/2025 aduce și abrogarea aplicărilor unor scutiri sau unor cote reduse de TVA pentru unele livrări de bunuri sau servicii începând cu data de 1 august 2025, astfel:
Livrarea de panouri fotovoltaice, panouri solare sau pompe de căldură se va factura cu cota de TVA de 21%.
Se abrogă scutirea de TVA, cu drept de rambursare, pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de care beneficiază entitățile non-profit ce dețin și exploatează spitale proprii.
Se abrogă scutirea de TVA pentru livrarea de echipamente medicale, dispozitive, accesorii și echipamente de protecție medicală și materiale consumabile acordată prin rambursare de TVA când beneficiarii sunt entități non-profit ce exploatează spitale proprii.
Notă: procedura scutirii de TVA a presupus facturarea cu TVA de către furnizori cu acordarea către entitățile non-profit a dreptului la solicitarea de rambursare a TVA plătită furnizorului. Prezenta lege abrogă procedura rambursării de TVA.
De reținut: există măsuri tranzitorii pe care le vor urma entitățile non-profit pentru achizițiile realizate până la data de 1 august 2025. Aceste entități își păstrează dreptul la rambursarea TVA cu condiția depunerii unei cereri depuse până cel mai târziu până în data de 31 octombrie 2025.
Foarte important: legiuitorul a decis să păstreze scutire de TVA pentru livrarea de proteze și accesorii acestora, inclusiv livrarea de proteze dentare, respectiv scutirea de TVA pentru livrarea de produse ortopedice.
Trecem în revistă și alte livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care legiuitorul nu mai păstrează o cotă redusă de TVA și, implicit, prin efectul legii, acestea se vor factura cu cota de TVA de 21% începând cu data de 1 august 2025. Acestea sunt:
- Livrarea de medicamente de uz veterinar;
- Serviciile de instalare sau reparare a panourilor fotovoltaice, a pompelor de căldură și a panourilor solare;
- Serviciile constând în accesul la evenimentele sportive;
- Serviciul privind accesul la bâlciuri, parcuri recreative, săli de sport, târguri, expoziții și cinematografe.
Orice altă livrare de bunuri sau servicii pentru care legiuitorul nu mai face referire în mod expres și nici nu le regăsim la cele scutite de TVA intră în sfera de aplicare a cotei de TVA de 21%.
Din punctul de vedere al TVA, legiuitorul nu mai aduce alte modificări structurale, ci doar aceste modificări privind majorarea cotelor de TVA, respectiv abrogarea unor scutiri de TVA.
Măsuri în domeniul TVA pentru livrarea de locuințe sociale
Legea nr. 141/2025 abrogă cu data de 1 august 2025 livrarea către o persoană fizică a unei locuințe sociale cu cota de TVA redusă. Ne referim la acele locuințe sociale vândute unei persoane fizice când acestea îndeplineau condițiile de a fi locuibile ca atare, suprafața utilă este mai mică de 120 mp și valoarea prețului, exclusiv TVA, este mai mică de 600.000 lei.
După data de 1 august 2025 vânzarea oricărei locuințe către persoane fizice ce îndeplinesc condiția de a fi noi, din perspectiva TVA, se vor factura cu cota de TVA de 21%.
Legiuitorul aduce o măsură tranzitorie cu posibilitatea aplicării cotei reduse de TVA de 9% până la data de 31 iulie 2026 pentru acele livrări de locuințe sociale pentru care sunt semnate promisiuni de plată/antecontracte aflate în desfășurare până la data de 1 august 2025.
Pentru a se putea aplica această măsură tranzitorie trebuie îndeplinite mai multe condiții, astfel:
- Este semnat un contract între părți cel mai târziu până în data de 31 iulie 2025 privind achiziția unei locuințe sociale de către una sau mai multe persoane fizice;
- Cumpărătorul a plătit vânzătorului un avans de minim 20% din valoarea locuinței achitat cel mai târziu până la data de 31 iulie 2025;
- Cumpărătorul nu a mai achiziționat o locuință socială cu cota de TVA redusă ulterior datei de 1 ianuarie 2023, situație ce rezultă din analiza registrului privind achizițiile de locuințe sociale cu cota redusă de TVA ținut de autoritatea fiscală. Notarul public, în fața căruia se semnează documentele, are obligația să verifice această situație în registru;
- Persoana fizică are dreptul să cumpere o singură locuință socială cu cota redusă de TVA.
Notă: față de legislația anterioară existentă în perioada anilor 2023-2024 se clarifică procentul minim al avansului pe care trebuie să îl plătească persoana fizică de minim 20% din prețul contractului, exclusiv TVA.
Având în vedere că avansul este supus TVA, suma de plată este de 20% din preț la care se adaugă TVA în procent de 9%.
Amintim faptul că ulterior datei de 1 august 2025 noțiunea fiscală de locuință socială pentru care se aplică cota de TVA redusă de 11% reprezintă:
- livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari;
- livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap.
Notă: probabil vor mai exista norme metodologice de aplicare a acestor ultime clădiri considerate locuințe sociale din perspectiva TVA.
Scumpiri ale unor produse ca urmare a creșterii accizelor
Începând cu 1 august 2025 identificăm și o creștere a valorii accizelor. Vom parcurge principalele zece produse accizabile pentru care identificăm creșteri de acciză, astfel:
- Berea produsă de marii producători – creștere acciză la valoarea de 5,30 lei de la 4,82 lei pentru fiecare grad Plato;
- Bere produsă de mici producători – creștere la 2,92 lei de la 2,65 lei pentru fiecare grad Plato;
- Se introduce pentru prima dată în România acciza asupra vinului liniștit, valoarea este de 10 lei pentru un hectolitru de produs. Nu se detaliază dacă acciza va fi plătită doar de operatorii economici sau va fi plătită și de către gospodăriile populației ce dețin butuci de vie;
- Vinuri spumoase – creștere la 76,19 lei de la 69,26 lei pentru fiecare hectolitru de produs;
- Alcool etilic – creștere la 5.316,81 lei de la 4.833,46 lei pentru fiecare hectolitru de alcool pur;
- Benzină fără plumb – creștere la 2.781,64 lei față de 2.528,76 lei pentru 1.000 de litri;
- Motorină – creștere la 2.549,35 lei față de 2.317,59 lei pentru 1.000 de litri;
- Țigarete – creștere la 703,47 lei de la 672,92 lei pentru 1.000 de țigarete. Aceasta este acciza totală minimă (această acciză este compusă din acciza specifică la care se adaugă acciza ad-valorem în procent de 10% din prețul de vânzare cu amănuntul stabilit de fiecare operator economic);
- Energie electrică utilizată în scop necomercial – reducere de acciză de la 7,24 lei la 4,74 lei pentru un MWh;
- Gaz natural – reducere de acciză la 1,52 lei de la 2,32 lei pentru fiecare GJ.
Având în vedere această creștere de acciză, legiuitorul a stabilit ca pe durata anului 2026 să nu actualizeze cu rata inflației accizele pentru combustibili (benzină și motorină). Acest lucru înseamnă că în anul următor, conform actualei legislații, la data de 1 aprilie 2026 vor exista creșteri de acciză cu rata inflației.
În mod punctual, acciza specifică la țigarete este păstrată la nivelul de 576,36 lei pentru 1.000 de țigarete pe durata 1 august 2025 – 31 martie 2026. suplimentar se va adăuga și acciza ad-valorem de 10% din prețul de vânzare cu amănuntul.
La nivelul impozitului pe venitul persoanei fizice sunt mai multe modificări structurale
Amintim:
- Se majorează impozitul pe venitul din dividende pentru dividendele distribuite ulterior datei de 1 ianuarie 2026. Legiuitorul a precizat faptul că pentru dividendele distribuite în anul 2025 în baza situațiilor financiare interimare nu se va recalcula impozitul pe dividend când se vor regulariza dividendele distribuibile conform situațiilor financiare anuale;
- Când o persoană fizică valorifică deșeuri din patrimoniul personal ce sunt de categoria metale feroase și neferoase sau aliaje ale acestora, trebuie să se rețină impozitul pe venitul din alte surse. Operatorul economic la care sunt predate aceste deșeuri metalice va reține impozitul pe venitul din alte surse în procentul de 10%, îl va declara și îl va plăti la bugetul de stat. Pentru valorificarea tuturor celorlalte categorii de deșeuri din patrimoniul personal, veniturile realizate de persoana fizică sunt considerate venituri neimpozabile;
- Se introduce o derogare la procedura impozitării dobânzii aferente obligațiunilor emise de persoane juridice rezidente în România. Impozitul nu se mai reține la sursă. Impozitul este tot în procent de 10%, dar se declară de contribuabilul persoană fizică prin declarația unică;
- La determinarea impozitului pe venitul din pensii, contribuția la asigurările sociale de sănătate, atunci când se datorează, devine o sumă neimpozabilă/deductibilă pe lângă venitul neimpozabil de 3.000 lei;
- Veniturile din jocuri de noroc se impozitează progresiv, prin stopaj la sursă, conform tabelului de mai jos:

OG nr. 11/2025 modifică Codul de procedură fiscală îmbunătățind legislația în domeniul acordului de preț în avans
După cum se cunoaște, tranzacțiile între contribuabilii afiliați trebuie să respecte principiul prețurilor de piață – prețuri de transfer. În acest sens, autoritățile fiscale pot solicita dosarul prețurilor de transfer, desigur, în condițiile legii.
Ca măsură de protecție fiscală, un contribuabil poate să solicite un acord de preț în avans obținut chiar de la autoritatea fiscală, opozabil echipelor de inspecție, prin care se justifică utilizarea prețurilor de piață între contribuabilii afiliați.
OG nr. 11/2025 îmbunătățește legislația privind un acord de preț în avans, respectiv îmbunătățește legislația din perspectiva colaborării amiabile între autoritățile fiscale din România și autorități fiscale din alte state cu care România a semnat convenții de evitare a dublei impuneri sau alte acorduri fiscale.
Extindem analiza cu modificările aduse acordului de preț în avans:
- Un operator economic ce a solicitat și obținut un acord de preț în avans pentru perioada curentă sau perioada viitoare poate solicita extinderea acordului de preț în avans și pentru tranzacții realizate în perioada anterioară;
- Dacă se solicită extinderea unui acord de preț în avans pentru perioada anterioară, aceasta poate fi de până la 5 ani fiscali încheiați anterior celui în care s-a depus cererea;
- Dacă există o inspecție în desfășurare și se solicită extinderea unui acord de preț în avans, se poate suspenda inspecția fiscală.
Ordonanța mai stabilește că prin ordin al președintelui ANAF se va aproba o nouă procedură privind emiterea/modificarea/extinderea acordurilor de preț în avans.
Din punctul de vedere al colaborării între autoritatea fiscală din România cu autoritățile fiscale din alte state, se îmbunătățește și devine mai ușor aplicabilă procedura de soluționare a diferendelor fiscale. (Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Bența)















