,,Minciuni adevărate“: Pinocchio și-a dat din nou în petic.  Planul electoral ,,Ocolitoarea Făgărașului“ și ,,practicile de tip cartel“, demontate de constructorul Strabag și presiunea publică. Timp de două luni Ocolitoarea a stat închisă, deși lucrările erau finalizate. ,,Vom atrage fonduri europene, guvernamentale pentru Ocolitoare“ a promis edilul PSD. ,,Nu am primit niciun leu pentru lucrările executate“ declara în iunie reprezentantul Strabag

0
1255

În ultimele trei decenii, la Făgăraș n-a existat vreo campanie electorală fără să se promită  Ocolitoarea. Și făgărășenii au crezut și au tot așteptat să circule pe șoseaua de centură. Cea mai amăgitoare promisiune a fost însă a primarului actual, PSD. A venit Sucaciu de la Drăguș, (PDL, independent și apoi PSD) cu prima lui promisiune, în campania electorală din 2016, care le-a întrecut pe toate afișate până atunci. ,,În 3 săptămâni circulăm pe centura Făgărașului“. Cele 3 săptămâni s-au transformat însă în 9 ani. Și, dacă ne uităm pe termenul avansat de acesta la proiectul Ocolitoarei mai adăugam încă vreo 3 ani. Cât să mai aibă siguranța pentru al patrulea mandat. Dar începutul Ocolitoarei, în teorie, a fost la  ing. Nicolae Ciocan, dar pentru el prioritare erau însă proiectele de stopare a trecerii apei peste munți via București și reînființarea fostului județ Făgăraș. Pentru următorii primari însă rămăsese Ocolitoarea cea mai bună promisiune pentru a câștiga votul electoratului. Ovidiu Simen (PNȚ-CD), Ioan Bărbuți (Partidul Ecologist, independent, PSD), Horațiu Judele (independent)- singurul care a demonstrat că-și respectă promisiunile electorale, dar din păcate s-a îmbolnăvit, mandatul său fiind de doar 6 luni, Sorin Mânduc (PNL). Niciunul dintre ei  n-a  realizat investiția. Nici pentru primarul ,,Pinocchio“ nu este un ,,plus“ pentru că meritul este al firmei constructoare, Strabag. Aceasta  a tăiat elanul edilului PSD, dându-i ,,planul“ peste cap și a încheiat lucrările mult mai repede. Strabag a realizat proiectul în doar 3 luni, iar lucrările efective au durat de la 21 noiembrie 2023 până la  31 mai 2025. Trebuie să știm că edilul PSD  a început licitațiile pentru Ocolitoare încă din 2017, dar documentațiile întocmite greșit de ,,specialiștii“ lui au dus la tărăgănarea investiției vreme de încă 8 ani.

Primarul furios pe Strabag

Profesionalismul firmei Strabag n-a rămas nesancționat de edilul Făgărașului. Deși lucrările la Ocolitoare au fost finalizate la 31 mai 2025, primarul a refuzat să recepționeze lucrările. Presiunea publică a dus însă la deschiderea circulației pe șoseaua de centură la sfârșitul lunii iulie a.c. După două luni de la finalizarea lucrărilor.   Primarul ,,Pinocchio“ a găsit și explicații pe care  le-a rostogolit prin presa obediență și pe facebook: relocarea  rețelei de gaz, conducte, etc. Numai că Strabag a tranșat subiectul într-un comunicat de presă.

  • ,,Varianta de ocolire Făgăraş este o investiţie de infrastructură vitală pentru regiune, reducând presiunea traficului în centrul oraşului şi îmbunătăţind semnificativ siguranţa rutieră. Finalizarea proiectului cu luni înainte de termen este o dovadă a profesionalismului şi angajamentului echipei şi partenerilor noştri”, a declarat Richard Steinacher, Technical Business Unit manager, Strabag România.

Firma Strabag a prezentat și complexitatea investiției, proiectată și executată, specificând și faptul că rețelele de utilități (liniile de gaz, apă, electricitate şi telecomunicaţii) au fost relocate.

  • ,,Varianta de ocolire Făgăraș care are o lungime totală de 5,9 km şi o lăţime a carosabilului de 7 m plus lărgiri suplimentare, include trei sensuri giratorii moderne şi două poduri noi care traversează un afluent al râului Olt şi pârâul Berivoi. Ambele poduri au fost construite folosind cadre din beton armat cu deschideri unice de 21,5 m şi, respectiv, 30 m. Pentru a asigura cel mai înalt nivel de siguranţă, pe poduri şi pe întregul traseu au fost instalaţi stâlpi de iluminat cu LED de 8 m înălţime. Toate cele trei sensuri giratorii au fost proiectate în conformitate cu standardul românesc AND 600 şi sunt situate la ieşirea din DN1, la intersecţia cu DJ104D şi la punctul de reintrare în DN1. Sensurile giratorii au fost construite cu insule centrale identice pentru o percepţie clară a drumului, dispunând de zone amenajate cu gazon, pavaj contrastant şi inele interioare montabile pe camion. De-a lungul variantei de ocolire, au fost instalate 970 m de bariere de reducere a zgomotului pentru a proteja zonele rezidenţiale din apropierea noului traseu. Lucrările tehnice pentru proiect au fost ample şi au inclus operaţiuni de excavare şi terasament, aşternerea mai multor straturi de balast şi asfalt proiectate pentru trafic foarte intens, construcţia a 13 canale de scurgere şi a două canale de scurgere din beton armat, precum şi peste un kilometru de ziduri de sprijin din beton armat. Sistemul de drenaj a fost, de asemenea, complet refăcut, cu peste 13 km de şanţuri şi canale trapezoidale care duc la camere de cădere a canalelor de scurgere, asigurând colectarea eficientă a apelor de suprafaţă. Au fost instalate marcaje rutiere, semnalizare rutieră verticală şi orizontală şi iluminat complet cu LED-uri pentru a oferi siguranţă maximă tuturor utilizatorilor drumului, explică reprezentanţii companiei. Pentru a menţine accesul rezidenţilor locali, drumurile secundare au fost reconstruite şi reconectate la noua variantă de ocolire. În plus, au fost instalate bariere de zgomot în zonele urbane sensibile şi toate reţelele de utilităţi afectate, inclusiv liniile de gaz, apă, electricitate şi telecomunicaţii, au fost protejate sau relocate“ se arată în comunicatul Strabag.

Cine este Strabag SE

Strabag SE este un grup tehnologic european pentru servicii de construcţii, lider în inovaţie şi putere financiară. Activităţile sale acoperă toate domeniile industriei construcţiilor şi întregul lanţ valoric al construcţiilor. Strabag AG activează pe piaţa românească din 1991, stabilindu-şi sediul central în Bucureşti în 1994. În prezent, Grupul are filiale în toate regiunile importante ale României şi activează în toate sectoarele de construcţii, în special în segmentele de infrastructură de transport, construcţii de clădiri şi inginerie civilă, precum şi în proiecte de construcţii de mediu.

,,Mafia constructorilor“ demontată de CNSC și instanță

Primarul PSD al Făgărașului intenționa să introducă șoseaua de centură în așa zisa ,,mafie a constructorilor“,   fiind acuzat că agreează ,,practicile de tip cartel“ ale unor constructori. Dar aceste dedesubturi nu se vedeau în  imaginile  date de  sistemul de drone achiziționat de Primăria Făgăraș. Nu erau cuprise nici în dclarațiile manipulatoare ale edilului, care invocă transparența decizională la orice pas, dar fără să o respecte.  Numai că   documentele oficiale emise de autoritățile publice în domeniul licitațiilor, construcțiilor, achizițiilor publice și de instanțe sunt prezentate  fără perdeaua manipulării.  Pentru investiția ,,Șoseaua de centură a Făgărașului“ comisia de licitație instituită de primarul municipiului, PSD,  a agreat  firma care  era cunoscută prin aplicarea de ,,practici de tip cartel“. A spus-o  Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) care  a înlăturat din ,,joc“  SC Diferit AG SRL, firma agreată de primar. Primăria Făgăraș nu s-a lăsat și a uzat de orice metodă pentru a respinge firma Strabag și a rămâne câștigătoare firma Diferit AG.  Prin manevra nereușită a primarului Făgărașului, PSD, au fost tărăgănate lucrările la Ocolitoare cu încă 3 ani. Asta după ce o altă serie de licitații pentru aceeași investiție a amânat proiectul din 2017 până în 2021, tot din vina primarului și a ,,specialiștilor“ desemnați de el.  Povestea a ajuns, în 2023, la Curtea de Apel Brașov, Dosar nr. 203/64/2023,  care a considerat nefondată orice contestație.  ,,Respinge   excepțiile invocate de Primăria Făgăraș. De asemenea, respinge ca nefondată contestația formulată de Diferit AG SRL, în contradictoriu cu Primăria Făgăraș. Admite cererea de intervenție înaintată de Strabag SRL“. Astfel, Primăria Făgăraș a fost  obligată de instanță să semneze contractul cu SC Strabag SRL, oferta fiind de 47 milioane de lei și nu de 61 milioane de lei cât a avut Diferit AG SRL, firma preferată de Primăria Făgăraș. Acum rămâne problema achitării lucrărilor efectuate de firma Strabag. Și asta  întrucât primarul n-a atras fonduri europene așa cum a promis, a contractat un credit, dar banii i-a folosit la alte lucrări, iar fondurile ,,Anghel Saligny“, 16.000 000 lei, nu acoperă facturile Strabag. (Lucia BAKI)

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here