•  Jumătate pe scaune şi jumătate în picioare, aşa circulă făgărăşenii în microbuzul firmei care asigură transportul public local
  •   SC AXI Tour Izi a concesionat serviciul de transport din Făgăraş pentru 6 ani, dar nu respectă prevederile contractuale
  •  Scumpirea biletelor de călătorie anunţată la Primăria Făgăraş de patronul AXI prin e-mail     
  •  Costul biletelor şi al abonamentellor   se dublează din 2019
  •  Firma AXI este la deconturi înainte, iar la confort face zece paşi înapoi

Microbuzul firmei care asigură transportul public local în  Făgăraş seamănă cu o cutie de sardele. Făgărăşenii care folosesc acest gen de transport sînt nevoiţi să circule şi în picoare  pentru a ajunge la destinaţie. Şi asta pentru că firma care a concesionat serviciile de transport, SC AXI Tour Izi SRL, nu mai respectă prevederile contractului şi în loc să pună în circulaţie un autobuz cu peste 50 de locuri foloseşte un microbuz cu 19 locuri. Săptămîna trecută respectivul microbuz  era arhiplin, numărul de persoane  acceptate în  maşină fiind  dublu   faţă de  locurile existente.  Întreaga săptămînă la orele de vîrf, 12.00, 14.00,  microbuzul n-a făcut faţă călătorilor, unii rămînînd în staţie întrucît n-au mai încăput în maşină chiar dacă au fost acceptaţi să călătorească şi în picioare. ,,Microbuzul are 19 locuri, dar intră şi 40 de persoane, dar  în picoare. Ce să le fac, să-i las în staţie?” spunea şoferul Adrian  Lungu.  Şoferul firmei nu mai prididea  să taie bilete  în fiecare zi din săptămîna trecută. Cei mai mulţi dintre beneficiarii trasnportului public local sînt elevii şi localnicii din cartierul Combinat care urcă din staţia de lîngă Cetate. Joi, 17 ianuarie 2019, şoferul microbuzului era hotărît să renunţe la locul lui de muncă dacă situaţia nu se va reglementa, dar în ziua următoare a revenit asupra deciziei. Şi asta pentru că, aşa cum spune Andrei Filip, inspectorul din cadrul Primăriei Făgăraş care răspunde de trasnportul public, marţi, 22 ianuraie 2019, ora 14.00, reprezentantul firmei AXI Tour Izi SRL este convocat în şedinţă la sediul primăriei pentru a se analiza situaţia şi a se găsi soluţii.

Majorarea preţurilor anunţată prin e-mail

Deşi condiţiile în care sînt transportaţi călătorii în municipiu sînt necorespunzătoare, o bătaie de joc aşa cum spun făgărăşenii, administratorul firmei AXI Tour Izi SRL, a anunţat Primăria Făgăraş printr-un  e-mail că va majora preţul biletelor începînd cu luna ianuarie 2019.   Sorin Stoian vrea să dubleze tarifele la biletele de călătorie şi la abonamentele lunare. Dacă în prezent un bilet de călătorie costă 2 lei/persoană, AXI vrea să-l majoreze la 5 lei/persoană. Un abonament lunar costă 65 lei/persoană, iar prin majorarea cerută de Stoian ajunge la 125 lei/lună.

 

Făgărăşenii critică serviciile firmei de transport

  •   ,,De la începutul săptămînii, 14 ianuarie 2019, circulăm în condiţii inumane. Microbuzul are  19 locuri, dar noi sîntem cu mult peste acest număr. În luna decembrie s-a defectat sistemul de încălzire de la autobuz şi îngheţa parbrizul. Şoferul nu avea cum să circule, nu avea vizibilitate şi ne punea în pericol. Sîntem revoltaţi pentru că de 4 ani circulăm în condiţii mizerabile. Au fost 7 luni în care nu a existat transport local” a spus Viorica Pop.
  •  ,,Am fost astăzi (n.r.joi, 17 ianuarie) la primarul Făgăraşului şi i–am explicat situaţia. A promis  că va găsi o soluţie, dar vom vedea. Şi noi sîntem cetăţeni ai Făgăraşului şi plătim taxe şi impozite locale la fel ca şi cei care locuiesc central.  Toate serviciile, spital, medicii  de familie, farmacii, sînt în oraş, iar noi nu avem cu ce să ne deplasăm. Dacă nu avem maşină  şi bani de taxi pentru că sîntem pensionari, trebuie să apelăm la transportul public care nu este bine organizat” a spus Violeta Tănase.
  •  ,, În perioada în care transportul era făcut cu firma Codreanu lucrurile erau normale, exista transport public şi sîmbăta şi circulam în condiţii omeneşti. De cînd este firma AXI este bătaie de joc. Sîmbăta şi duminica nu este transport public, ultima cursă fiind vineri la 17.00”  a spus Cristina Halău.
  •   ,,Cele mai aglomerate  curse sînt la 12.00 şi la 14.00 cînd microbuzul este arhiplin. Sînt persoanele care au pachetele de mîncare de la cantina de ajutor social, sînt elevii de la şcoli cu ghiozdanele în spate, iar alţii cară lemne pentru încălzire. În aceste condiţii circulăm noi. Stăm în picioare pe întreg traseul din centru pînă în Combinat” a spus Aurelia Vijoli.

Şoferul ameninţă firma angajatoare cu demisia

Şoferul firmei AXI Tour Izi SRl,  Adrian Lungu, închide ochii la prevederile legale şi încarcă microbuzul peste capacitatea normală. Sînt curse în care   microbuzul transportă peste 35 de persoane, 19 pe scuane şi restul în picioare. O spune chiar Adrian Lungu care  se declară revoltat de  situaţia creată.   ,,În astfel de condiţii sînt nevoit să-mi desfăşor activitatea. Microbuzul are 19 locuri, dar la orele de vîrf sînt şi 40 de călători. Elevii trebuie să ajungă acasă, pensionarii pleacă din centru spre casele lor, sînt mulţi călători. Cum să nu-i iau în microbuz, să-i las să îngheţe în staţie? Această situaţie este din luna decembrie cînd s-a defectat sistemul de încălzire al autobuzului. A fost dus în service  şi încă nu a fost reparat. Cer mereu detalii de la firma din Bucureşti şi Braşov, dar încă nu s-a rezolvat problema. Sînt hotărît să renunţ la acest loc de muncă pentru că nu mai pot lucra în aceste condiţii” a spus Adrian Lungu, şoferul dela AXI Trans.

Un singur traseu

Transportul local este asigurat de firma AXI Tours Izi SRL  în baza contractului nr. 20670 semnat cu  Primăria Făgăraş  în data de 27 august 2014 care are valabilitate 6 ani.  La semnarea contractului firma şi-a luat angajamentul să respecte regulamentul privind transportul public local adoptat de Municipalitate, asta însemnînd două autobuze şi un microbuz pentru cele 3 trasee stabilite pentru oraş. ,,La puţin timp după semnarea contractului s-a revenit asupra traseelor şi s-a stabilit să fie folosit un singur traseu care este valabil şi astăzi, iar pentru transport să fie pusă o singură maşină cu peste 50 de locuri” a spus Andrei Filip de la compartimentul transport public din cadrul Primăriri Făgăraş. Traseul stabilit de Municipalitate este: Kaufland – T. Vladimirescu -Tăbăcari- M. Viteazu- B-dul Unirii- M. Eminescu- Teiului – 13 Decembrie – Uniunii- Negoiu- Ion Creangă- Mircea Eliade- Ciocanului- Şoseaua Combinatului- Trandafirilor- Ghioceilor- D-na Stanca- B-dul Unirii- Tăbăcari- T- Vladimirescu- Kaufland. Acest traseu trebuie urmat timp de o oră cu singurul  mijloc de transport, microbuzul cu 19 locuri. Programul zilnic pentru transportul public începe la ora 6.00 şi se încheie cu ultima cursă de la ora 17.00, iar sîmbăta şi duminica nu există transport public local.  ,,La începutul lunii decembrie 2018 s-a defectat autobuzul care avea 55 de locuri. A fost dus la reparat la Braşov  şi încă nu a fost înlocuit cu alt mijloc de transport de capacitate mare. Se foloseşte un microbuz cu 19 locuri. În data de 10 ianuarie 2019 am discutat cu administratorul firmei AXI, Sorin Stoian,  căruia i–am cerut să rezolve problema de la Făgăraş. A promis că începînd cu data de 14 ianuarie lucrurile vor intra în normal. Nu s-a întîmplat însă şi în plus nu mai răspunde la telefon” a spus Andrei Filip joi, 17 ianuarie 2019.

 

Scutiri la costul biletelor suportate de la bugetul local

Prmăria Făgăraş subvenţionează transportul public local pentru anumite categorii sociale, banii fiind viraţi în contul firmei de transport AXI periodic în baza numărului de bilete de călătorie eliberate. S-a stabilit între părţi un mod de decontare a banilor aferenţi subvenţiilor, astfel că în medie pe an, de la bugetul local pleacă în contul firmei peste 40.000 de lei. ,,Cosmin Poparad, reprezentantul firmei AXI Tour Izi SRL aduce facturile pentru decont.  În contul anului trecut au fost decontate trei facturi, dar au fost aduse încă trei facturi   fără justificările de sume. Acum trebuie să numărăm toate biletele emise pentru a stabili sumele reale” a spus Olga Fusărău de la SPAS Făgăraş care se ocupă de deconturile firmei AXI.

Categoriile depersoane care beneficiază de scutiri sînt: 

  •   Persoanele cu handicap care circulă gratuit.  Sînt 58 persoane, iar în luna decembrie 2018 au solicitat  bilete doar  11 persoane.
  •  Pensionarii cu pensii între 600 şi 800 de lei/lună. Beneficiază de o reducere de 75% din costul biletului, ei plătind doar 25%.  Sînt 28 persoane incluse în această categorie, dar  în luna decembrie 2018 au fost eliberate bilete pentru 13 beneficiari.
  •   Pensionari cu pensii cuprinse între 800 şi 1000 lei/lună. Aceşti pensionari plătesc jumătate din costul unui bilet.  În luna decembrie au folosit bilete doar  8 pensionari din această categorie.
  •   Foştii deţinuţi politici beneficiază gratuit de transportul public. Deşi sînt  înregistrate 10 persoane,   în luna decemrie doar 4 dintre ele au solicitat bilete subvenţionate.

,,Subvenţiile pentru transportul public local sînt suportate, o parte  de la bugetul local, iar o parte de firma de transport. În cazul persoanelor cu handicap   care beneficiază de gratuităţi, costul biletelor de călătorie este  suportat 75% de primărie şi 25% de firma de transport.  În cazul foştilor deţinuţi politici, proporţia este de 70% şi 30%. Pentru pensionarii cu pensii mai mici de 1000 lei doar Primăria Făgăraş suportă  75% din costul biletelor, bani viraţi în contul firmei, restul de 25% este suportat de fiecare pensionar” a explicat  Olga Fusărău de la SPAS.  În cursul anului 2018, AXI a emis către Prtimăria Făgăraş  6 facturi, trei dintre ele fiind justificate,   celelalte, nu.   ,,Primele facturi în valoare de 8.100 lei, 6.800 lei şi 6.700 lei au fost plătite fiind corelate cu numărul biletelor vîndute. Firma a mai emis încă trei facturi a cîte 8.000 lei fiecare fără justificarea ataşată. Noi am numărat biletele vîndute şi nu coincid cu sumele facturate. Prin urmare cele trei facturi nu au fost decontate” a spus Olga Fusărău. (M.F.)

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here