Este o tradiţie ca vara să îţi programezi concediul, când poţi să te relaxezi, să uiţi de probleme şi de atribuţiile locului de muncă. Şi medicii recomandă concediul, măcar odată pe an. Nu toată lumea poate însă să petreacă  un concediu bine meritat. Sunt probleme de sănătate, de familie, dar de cele mai multe ori un obstacol important sunt banii. Foarte mulţi făgărăşeni nu-şi permit un concediu într-o staţiune din ţară sau din afara graniţelor. La fel de mulţi fac economii pe parcursul unui an sau mai mulţi pentru a aduna o sumă importanţă de bani care să le permită să petreacă o săptămână de concediu într-un loc la care visează. Sunt şi făgărăşeni care n-au fost niciodată în concediu, dar nici nu speră să ajungă într-o zonă turistică.  Cei mai mulţi făgărăşeni îşi doresc să vadă Ierusalinul, iar pe locul 2 în preferinţele lor sunt staţiunile de pe litoralul românesc, urmând locuri din Italia, acolo unde sunt stabiliţi unii membri din familiile făgărăşenilor. Sunt râvnite, de asemenea, insulele exotice, Dubai-ul sau staţiunile din Turcia şi Grecia.  În astfel de locuri îşi permit să petreacă un concediu foarte puţini făgărăşeni. Monitorul de Făgăraş vine în ajutorul făgărăşenilor prezentând câteva destinaţii preferate de făgărăşeni şi costurile pentru un concediu. Cele mai ieftine staţiuni, dar şi cele mai puţin amenajate  sunt cele din sudul litoralului românesc, iar cea mai căutată şi mai scumpă este Mamaia. Pentru a petrece un concediu pe litoralul românesc, o familie trebuie să scoată din buzunar pentru un sejur de 5 zile cel puţin o sumă cuprinsă între 2000 lei şi 10.000 lei. O noapte de cazare pe litoralul românesc este cuprinsă între 200 lei şi 2000 lei în funcţie de staţiune şi nivelul de clasificare al hotelului. Pentru masă, făgărăşenii  trebuie să dispună de minim 100 lei/zi. Cele mai mici tarife de cazare sunt în caping-uri amenajate în Mamaia, Neptun, Jupiter şi Venus. O variantă ieftină pentru a petrece concediul pe litoral este rulota. Cea mai ieftină destinaţie de vară rămâne Grecia, unde  un sejur de 7 zile se ridică la minim  350 euro, însemnând cazare. Pentru că mulţi făgărăşeni îşi doresc un concediu în Ţara sfântă, trebuie să ştie că o astfel de excursie costă de la 600 euro în sus. Monitorul de Făgăraş a stat de vorbă cu făgărăşenii şi au aflat unde îşi doresc să petreacă un sejur în această vară. În rubrica ,,Vocile Ţării Făgăraşului”, redăm o parte din opiniile făgărăşenilor.

Maria Marin, 70 ani, Făgăraş

• ,,Ultimul concediu al meu a fost pe vremea lui Ceauşescu. Atunci, eram tineri şi în fiecare vară mergeam la mare, la Constanţa. De când am ieşit la pensie nu ne-am mai permis să plecăm în concediu.  Pensia este mică şi ne descurcăm greu. Mi-am propus în această vară să merg în Ierusalim, sper să fiu sănătoasă să ajung în ,,Ţara sfântă’’. Este destinaţia la care mă gândesc. Am o prietenă care a fost în excursie în Ierusalim şi a rămas impresionată de ce a văzut şi ce a simţit. De câteva luni strâng bani şi poate în acest an, reuşesc să-mi îndeplinesc dorinţa’’

Corina Cristea, 68 ani, Făgăraş

• ,,De când am ieşit la pensie nu am mai fost în concediu. Când eram tineri în fiecare vară mergeam la Constanţa, dar acum nu ne permitem acest lux. Vara am grijă de nepoţei şi nu putem pleca. Mi-ar place să merg o săptămână în excursie la Ierusalim, dar nu ştiu când voi ajunge’’

Ramona Cazan, 38 ani, Făgăraş

• ,,În această vară destinaţia de vacanţă este Germania, localitatea Coburg,  acolo unde lucrează soţul. Vom sta câteva luni, dar nu vom rămâne definitiv pentru că  nu vreau să ne stabilim în Germania. Peste câteva zile plecăm în Germania şi abia aştept să-mi văd soţul. De fapt, destinaţia preferată de vacanţă este  Constanţa, dar în ultimii patru ani, concediile le-am petrecut peste hotare. Din păcate nici în acest an nu vom ajunge la Constanţa , dar la anul,  cu siguranţă. Cel puţin aşa ne-am propus’’

Adriana Tobias, 49 ani, Făgăraş

• ,,În această vară vom merge în concediu în Italia şi vom  sta o lună de zile. În data de 10 iulie a.c., vom decola spre Roma. O săptămână ne-am propus să mergem la  Ladispoli, o săptămână  în staţiunea termală de la Fiuggi, una dintre cele mai populare staţiuni din centrul Italiei datorită apei cu proprietăţi terapeutice şi apoi câteva zile vom sta şi la mare în Terracina. Ultimele zile din concediu le vom petrece alături de copiii şi nepoţii care sunt în Italia. De câţiva ani,  concediile le-am petrecut în Italia, dar ne este dor să mergem la mare, la noi în ţară. Din 2000 nu am mai fost pe litoralul românesc’’

Mădălina Cozac, 30 ani, Făgăraş

• ,,Concediul  îl vom petrece  la Ocna Sibiului, unde am mai fost şi  în ultimii ani. Este aproape de casă şi nu cheltuim mulţi bani. Însă, destinaţia de vacanţă la care visez este Dubai-ul.  Acolo merg turiştii din toată lumea, dar noi nu ne permitem.  M-am uitat pe internet şi am văzut obiectivele turistice din Dubai şi am rămas impresionată de frumuseţiile locului’’

Viorica , 60 ani, Făgăraş

• ,,Soţul are  probleme de sănătate  şi în acest an nu vom pleca în concediu. Mi-ar place să merg câteva zile în Moldova să vizitez mănăstirile. Singura zonă din ţară unde nu am fost este Moldova’’

Pîrvu Ioan, 44 ani, Făgăraş

• ,,În acest an nu voi pleca în concediu, tatăl meu are probleme de sănătate şi nu îl pot lăsa singur. Mi-ar place să merg în  Spania,  acolo locuieşte fratele meu. În urmă cu cîţiva ani am  fost în Spania şi mi-a plăcut’’

Nicoleta T., 51 ani, Făgăraş

• ,,Nu am fost  în concediu de cîţiva ani, nu ne permitem acest lux.  Salariile sunt mici, iar costurile din această perioadă sunt usturătoare. Cu un salar minim pe economie nu poţi merge în concediu’’

Valerica Socea, 66 ani, Făgăraş

• ,,Din cauza problemelor de sănătate nu plecăm în concediu, ultimul concediu l-am petrecut la Felix în urmă cu câţiva ani. Destinaţia ideală pentru o vacanţă este Ierusalimul. Visul meu este să ajung în ,,Ţara sfântă’’. Cineva îmi spunea să te duci până mai poţi, apoi ai vrea să mergi, dar nu mai poţi. Am cunoştinţe care au fost în excursie la  Ierusalim şi mi-au povestit cât de frumos  a fost. Sper să mă ajute Dumnezeu să vizitez ,,Ţara sfântă’’.

Marin Nicolae, 66 ani, Făgăraş

• ,,În acestă vară stăm acasă, dar de regulă concediile le-am petrecut peste ocean în Canada, Montreal. Şi în România sunt destinaţii  frumoase de vacanţă, litoralul românesc este superb, dar noi avem probleme cu tensiunea şi nu mai putem sta la soare’’

Hăban Leon, 71 ani, Făgăraş

• ,,De trei ani sunt o persoană cu handicap, din cauza circulaţiei proaste  am rămas fără un picior şi din acest motiv nu merg în concediu. Însă ultimul concediu l-am avut în urmă cu  10 ani la Sângeorz Băi, unde am stat 18 zile. De cîţiva ani mi-am luat gândul de la vacanţă’’

Toma Iosif, 72 ani, Făgăraş

• ,,Nu am fost în concediu niciodată, nu ne-am permis şi nu am avut timp de concediu. Soţia a văzut Marea Neagră pe vremea cînd era elevă şi a făcut practică la Constanţa. Când avem timp facem drumeţii pe munte, de regulă la Cabana Urlea. Acolo e aer curat şi cu această ocazie facem mişcare şi culegem ciuperci de pădure. Nu ne place aglomeraţia şi din acest motiv preferăm muntele. Din cauza gospodăriei nu putem pleca mai multe zile pentru că nu avem cu cine lăsa animalele’’

Maria, 57 ani, Făgăraş

• ,,În ultimii ani am muncit pe litoral şi nu am avut timp de concediu, dar în această vară voi pleca câteva zile în concediu la Marea Neagră. Îmi doresc acest lucru pentru că m-am săturat de muncă şi vreau să mă relaxez’’

Bertea Alina, 33 ani, Făgăraş

• ,,Mai avem câteva zile şi plecăm la Costineşti. Am închiriat o pensiune împreună cu nişte prieteni de familie şi abia aştept să plecăm. În Costineşti am mai fost şi ne-a plăcut.  Tenerife este o destinaţie de vacanţă  la care visez. Sora mea a fost  în concediu în Tenerife şi mi-a povestit despre plajele superbe’’

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here