•   Sunt de părere făgărăşenii care consideră că fapta este un atac la viaţa cetăţenilor care au nevoie de ajutor, iar  operatorii serviciului sunt blocaţi cu apeluri false

Serviciul de Urgenţă primeşte anual peste 15 milioane de apeluri, două treimi din acestea fiind glume proaste, reclamaţii privind serviciile companiei de cablu sau întrebări despre ora exactă, potrivit unei statistici din anul 2016.  În anul 2018, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgenţă au răspuns la 12.735.836 apeluri.Mai mult de jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2018 nu reprezintă urgenţe de competenţa Serviciului 112, ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri injurioase.57% dintre urgenţele anunţate la 112 în anul 2018 au reprezentat cazuri medicale. Cele mai recente date STS,  din februarie 2019, arată că dintre apelurile la 112, doar 45% sunt urgenţe reale, iar 55% sunt non-urgente. Cum media unui apel este de aproximativ 100 de secunde, rezultă că operatorii 112 au pierdut, în această perioadă, în jur de 305.000 de ore răspunzând apelurilor abuzive,  a stabilit  Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS).  La 5 milioane de apeluri abuzive, Poliţia a identificat şi amendat doar 11.243 de apelanţi falşi.  Raed Arafat, şeful DSU,  spunea la începutul lunii august 2019, când scandalul de la Caracal era în plin,  că una  dintre problemele identificate este problema cartelelor prepay, pentru că 45% din apeluri sunt apeluri false sau abuzive la 112 şi sunt făcute de pe telefoane fără număr. ,,Fără număr înseamnă că nu poţi să iei nicio măsură. Înseamnă că îţi blochează tot 112. La Bihor, o persoană a sunat de mai multe ori şi zicea că se sinucide, că se spânzură şi a dat diferite indicii şi spunea să-l localizam. Şi-a bătut joc de ei, de pe o cartelă fără număr. Plus, faptul că dacă am cunoaşte a cui este cartela poate să ne ajute în localizarea persoanei” a explicat Arafat. Ministrul interimar al Internelor a anunţat că pregăteşte mutarea serviciului 112 de la STS, la instituţia pe care o conduce. Dar Mihai Fifor nu a explicat cum ar putea rezolva această mutare problemele de fond ale sistemului de urgenţă. Pe de altă parte, în şedinţa de Guvern din data de 27 august 2019, premierul a anunţat un pachet legislativ legat de numărul de urgenţă 112. ,,Creăm cadrul legal pentru implementarea rapidă a sistemului AML (Advanced Mobile Localisation/ Localizare Mobilă Avansată) a celor care apelează Serviciul unic 112. Tot pentru o mai bună localizare, este necesară identificarea apelantului prin asocierea numărului de telefon cu datele celui care apelează”, a declarat Viorica Dăncilă. Premierul a anunţat că pachetul legislativ prevede şi sancţiuni mai mari pentru cei care apelează 112 doar în glumă. „Astfel de atitudini generează costuri inutile şi pun în pericol vieţile celor care chiar au nevoie. Vom majora cuantumul amenzilor care apelează fals echipajele de intervenţie de 5 ori, de la 1.000 de lei, la 5.000 de lei”, a anunţat premierul. Până la această anunţată majorare,  cuantumul  amenzilor  era între 500 şi 1.000 de lei. 112 este numărul unic pentru apeluri de urgenţă disponibil gratuit la nivelul întregii ţări, ce poate fi apelat din toate reţelele de telefonie fixă sau mobilă. Cetăţenii aflaţi în situaţii de urgenţă pot suna la 112, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita asistenţa serviciilor specializate de intervenţie (ambulanţă, SMURD, poliţie, pompieri, jandarmi). Există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgenţă, câte unul în fiecare judeţ.  Făgărăşenii au încredere în serviciul 112 şi condamnă persoanele care îl  apelează fără să aibă un motiv real. Unii făgărăşeni consideră că sancţiunile pentru apelurile false trebuie să fie înăsprite cu amenzi de minim 10.000 lei. Monitorul de Făgăraş a stat de vorbă cu cititorii, iar opiniile lor sunt titrate în rubrica ,,Vocile Ţării Făgăraşului”.

 

Elena Rainu, 78 ani, Făgăraş

  • ,,Apelurile false de urgenţă 112 s-au înmulţit şi sunt rezultatul  lipsei de educaţie. Întreaga societate românească este la un nivel atât de scăzut educaţional şi moral încât unii indivizi se pretează să creeze confuzii, dezordine , haos şi cheltuieli inutile. Această situaţie nu mă miră, unele persoane se amuză formând la 122. Pe de altă parte operatorii de la 112 nu sunt serioşi şi profesionişti pentru că  uneori nu iau în considerare apelurile reale. Pentru a stopa aceste apeluri false la 112 autorităţiile trebuie să aplice măsuri severe. Aceste apeluri pot costa viaţa unor oameni aflaţi cu adevărat în pericol. Din păcate nimeni nu răspunde în faţa acestor situaţii. Degeaba există  sancţiuni, dacă nu se aplică”.

Roselli Anica, 70 ani, Făgăraş

  • ,,Persoanele inconştiente sună fără motiv la  serviciul de urgenţă 112 şi nu realizează gravitatea  faptei.  În Italia, nu există număr unic de urgenţă, fiecare instituţie are un număr de telefon pentru urgenţe, ambulanţa, garda financiară, poliţia şi pompierii. Este cea mai bună soluţie, nu se mai pierde timp cu operatorul care cere multe detalii. Soluţia cea mai bună este ca fiecare instituţie să aibă un număr de telefon unde poate fi apelară  în caz de urgenţă”.

Ana Maria Tudor, 35 ani, Făgăraş

  • ,,Apelurile false la serviciul de urgenţă 112 s-au înmulţit, aproape zilnic se mediatizează acestă situaţie. Autorităţiile se mobilizează în funcţie de evenimentul declarat şi când ajung la faţa locului îşi dau seama că a fost un apel fals. Mă gândesc dacă în momentul respectiv are loc un accident rutier cu multe victime ce se întîmplă? Amenda pentru apelurile false este mică ţinând cont de gravitatea faptei”.

Suciu Emil, 71 ani, Făgăraş

  • ,,După părerea mea legislaţia este prea blândă, amenda pentru apelul fals ar trebui să fie de 10 mii lei. Aceste apeluri false trebuie să dispară. Serviciul de urgenţă 112 trebuie perfecţionat, iar  persoanele care apelează un evenimente fals să fie sancţionate cu 10 mii lei”.

Pandrea Nicoleta, 31 ani, Sebeş

  • ,,Nu înţeleg persoanele care apelează fals serviciul unic de urgenţă 112.  Este cumplit ce se întâmplă. Numărul unic 112 trebuie folosit doar în caz de urgenţă. Din cauza acestor apeluri false, unii oameni mor pentru că ambulanţa nu ajunge la timp la cazurile reale”.

Horaţiu Guta, 40 de ani, Făgăraş

  • ,,Cea mai mare prostie este să dai apeluri false la numărul unic de urgenţă 112. În aceste cazuri se agită nişte instituţii degeaba şi fac cheltuieli inutile. Fiecare persoană ar trebui să fie responsabilă pentru ceea ce face, să aibă bun simţ şi înainte de a  suna ar trebui să se gândească că ambulanţa care se deplasează degeaba ar putea transporta un bolnav”.

Comşulea Dorin, 63 ani, Făgăraş

  • ,,Am o părere foarte proastă despre autorii apelurilor false. Amenda este mică şi trebuie să crească. Aceşti indivizi îşi bat joc de un sistem întreg. Un apel fals poate duce la decesul unei persoane. Cred că aceste persoane sunt bolnave psihic sau sunt copii care nu realizează ceea ce fac”.

Elena Teleaşă, 72 ani, Făgăraş

  • ,,Persoanele care apelează  numărul unic de urgenţă 112 în glumă sunt persoane bolnave. Nu te poţi joca cu acest număr de urgenţe. Am auzit că amenzile pentru persoanele care apelează fals echipajele de intervenţie au crescut de 5 ori, de la 1.000 lei, la 5.000 lei. Eu aş propune ca aceste persoane să fie arestate”.

Lucia Sinea, 67 ani, Făgăraş

  • ,,În astfel de cazuri amenzile trebuie să fie de cel puţin 10 mii lei. Numărul de urgenţe 112 trebuie folosit doar în caz de urgenţă. Am sunat şi eu odată la 112 şi echipajele au ajuns imediat la locul solicitării. Îmi pare rău că sunt persoane care apelează fără rost 112”.

Verginica Chilci, 65 ani, Făgăraş

  • ,,Nu trebuie să ne jucăm cu  numărul unic de urgenţă.  Amenzile sunt mari, dar persoanele care fac glume nu sunt prinse sau nu au venituri şi nu plătesc amenda. Este trist ce se întâmplă”.

Florea Viorel, 74 ani, Făgăraş

  • ,,Astfel de atitudini generează costuri şi pun în pericol viaţa celor care cu adevărat au nevoie de ajutor.  Persoanele respective trebuie sancţionate astfel încât să nu mai repete fapta. Cred că apelurile false  sunt date de beţivi,  drogaţi sau bolnavi psihic”.

Ileana Tălvâc, 56 ani, Făgăraş

  • ,,Doar persoanele care au nevoie de ajutor trebuie să solicite numărul unic 112. Cei care fac glume cu astfel de apeluri sunt doar persoane bolnave psihic şi în aceste cazuri nu se pot aplica nici sancţiuni. Trist este faptul că numărul acestor  apeluri creşte în loc să scadă, deşi sancţiunile au crescut de 5 ori”.

Costenar Gheorghe, 71 ani, Făgăraş

  • ,,Am fost pompier peste 30 de ani, dar în perioada cât am lucrat, nu am auzit să se înregistreze apeluri false. Totul pleacă de la lipsa de educaţie, cum să suni la 112 fără motiv? Aceste apeluri false încurcă activitatea unor instituţii, iar unele persoane pot deceda din cauza unor persoane inconştiente”.

Boeriu Eugenia, 78 ani, Vad

  • ,,Persoanele care apelează fals serviciul unic de urgenţă 112 trebuie pedepsite aspru. Autorii acestor apeluri trebuie arestaţi şi sunt convinsă că dispar apelurile false”.

Andreea Maria, 36 ani, Făgăraş

  • ,,Persoanele care sunt din cea mai joasă clasă socială apelează fals numărul de urgenţă 112. Acest apel de urgenţă ar trebui să nu fie gratuit ca să aibă acces toate persoanele”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here