Medicul Horațiu Ioani a înființat o platformă online care pune în legătură directă medicii și pacienții. Medicul Horaţiu Ioani, cu origini în Ţara Făgăraşului,  vorbeşte despre acest nou proiect denumit  Medicentrum.

 ,,În noaptea de Revelion, am priit un mesaj pe  edicentrum de la o maă internată cu fetiţa ei de 1,6 ani într-un spital ic, dintr-un orîşel de munte. Veniseră, din străinătate, acasă, de sărbători. Nu se ştia un diagnostic, fetiţa avea ceva la ficat, nişte  analize foarte proaste, dar nu o văzuse niciun medic specialist pentru că, în orăşelul de munte, nu aveau. Am citit mesaulpe 1 ianuarie. Toată ziua, asta a făcut. Schimbat mesaje cu mama, dat telefoane, căutat medicunii nici măcar n-aveau semnal în prima zi din noul an” a declarat fondatorul platformei, neurochirurgul Horațiu Ioani.

Medicentrum e o punte directă între medic și pacient. Adică, nu mai ai nevoie să dai telefoane, să întrebi prin vecini ce medic e bun, să aștepți după programare sau să stai pe la uși la stat, să îți consumi o zi de concediu, să pierzi timp în trafic, să dai banii pe transport.  Pentru medici, Medicentrum e un Whatsapp structurat și pe bani. Adică, în loc să dea consultații gratuite pe Facebook și Whatsapp unde – se știe – mulți primesc poze cu diverse analize sau întrebări fără niciun context clinic, în timpul lor liber, pot răspunde acestor solicitări în mod organizat și plătit. Oricât de bine intenționat ar fi un medic, nu poate ține minte istoricul fiecărui pacient, ca să interpreteze și să dea un răspuns corect în timp ce-și achită laptele și pâinea la magazin.

Cum funcționează?

Medicentrum poate funcționa ca a doua opinie sau ca primă evaluare la un medic. Pacienții care solicită o evaluare completează un formular, unde răspund la niște întrebări care se pun în mod obișnuit la orice consultație în cabinet sau pe holurile spitalelor: lucruri legate de istoric, simptome, etc. Apoi încarcă documentele medicale existente, imagistică, și selectează medicul și specialitatea căreia se adresează. Medicul primește notificare, studiază dosarul, obligatoriu sună pacientul, după care formulează cocluziile într-un raport pe care-l trimite pe e-mail. ,,După ce am înființat Neurocentrum (o platformă similară, însă doar pentru pacienții neuro-oncologici), am început să fiu tot mai solicitat de către pacienți cu alte probleme decât cele neurochirurgicale. Mi-a scris cineva că are hemoroizi. Altcineva dorea o recomandare pentru un dermatolog bun, că nu cunoaște, dar are încredere în mine. Și tot așa. Am ajuns să pun în legătură oameni care aveau nevoie de ajutor cu oameni care puteau să îi ajute. Atunci am realizat că, pentru asta e nevoie de un sistem. Unul care să nu depindă de mine personal, care să funcționeze și când eu sunt în concediu sau am telefonul pe mut. Că oamenii se îmbolnăvesc când se îmbolnăvesc, problemele lor nu așteaptă să-mi deschid telefonul eu. Și asta am făcut. I-am adunat pe toți într-un loc unde pot să vorbească direct între ei” a mai precizat dr. Ioani.

R.: Presupune vreun cost din partea pacienților? Dar a medicilor care se înscriu în platformă?

,,Desigur. Este o muncă enormă în spatele unei astfel de platforme. Sunt cei care au scris codul pentru sistem, cei care s-au ocupat de design, consultanți în web security, GDPR,  sunt multe lucruri pe care nu le-aș fi știut sau putut face singur. Eu mă pricep la medicină, știu cum pot fi ajutați oamenii. Dar cam atât. Fiecare cu profesia lui. Apoi sunt medicii care sunt oameni cu experiență, oameni valoroși, care trebuie remunerați cumva. Deci da, presupune un cost pentru pacienți. Nu și pentru medici, căci ei își oferă serviciile aici. Dar avem și cazuri consiliate pro bono, păstrăm această politică exact ca la Neurocentrum.

R.: Cu ce costuri este întreținută platforma? Cine se ocupă de toată logistica? Cine răspunde la telefonul afișat pe site?

,,Platforma a câștigat un concurs și beneficiază de o finanțare europeană. Momentan, sunt 2 angajați și eu voluntar, plus soția mea, care ne ajută cum poate. Ajutorul soției (Miruna Ioani, medic dentist și un blogger de succes – n.r.) e întotdeauna foarte important. Apoi, avem contracte cu firma de IT, cu cea de marketing, cu hostingul, contabilitatea. La telefonul afișat pe site răspunde Magda, Patient Care Manager. Pe românește, Magda e omul care le știe pe toate și le rezolvă pe toate”.

R.: Există proiecte care să monetizeze această inițiativă?

,,Da. Neurocentrum monetizează deja, Medicentrum monetizează deja, probabil nu suntem singurii care fac asta”.

R.: Cine verifică competențele medicilor care oferă a doua opinie?

,,Momentan, eu. Pentru că echipa este formată din oameni pe care îi cunosc personal sau care au venit prin recomandare. Există un set de cerințe și condiții pentru medicii care se înscriu, dar aceștia sunt medici pe care i-ai găsi și în agenda telefonului meu, oameni la care trimit în mod obișnuit pacienți. Drept criterii administrative, medicii care se înscriu pe platformă trebuie să ne trimită certificări ale drepturilor de a practica medicina”.

R.: Cât timp vă ocupă acest proiect sau cât timp v-ați decis să-i alocați zilnic?

,,Lucrez la el de la începutul lui 2019. Am învățat multe în timp, lucruri legate de organizarea timpului și eficiența mea, precum și de gestionarea unei echipe. Nu am un număr de ore fixe pe care să le aloc zilnic, pentru că o zi nu seamănă cu alta. Pacienții sunt prioritatea mea. Cel mai odihnit trebuie să intru în sala de operație, căci la laptop, greșelile se pot repara. Încă lucrez să-mi fac un program pe care să-l pot și respecta”.

 R.:  Va colabora Medicentrum cu ele sau cu organizații din străinătate?

,,Pe acest model, mai există platforme în lume, care și-au dovedit eficiența deja. Am lucrat într-un sistem din acesta în Marea Britanie, care-l folosește cu succes. Medicentrum nu este singurul proiect de acest tip de la noi, iar într-o țară ca România, asta nu poate fi decât bine. Ideea e să ajungem la cât mai mulți pacienți și să ajutăm cât mai mulți oameni. Și să nu ne oprim până nu îi ajutăm pe TOȚI. De exemplu, ca să vedeți cam ce poate face Medicentrum: tatăl unei cunoștințe din Sibiu avea nevoie de o operație pe aortă, ceva destul de complicat. Mi-a scris fiica lui, distrusă, că nimeni nu face această operație la noi, iar în străinătate costă 34 000 de euro, bani pe care nu îi aveau. Viața tatălui ei depindea de această operație. Și mă întreba dacă nu știu altundeva, poate tot în străinătate, dar să fie mai ieftin, să își permită și ei. Ce-am făcut? Am pus mâna pe telefon, am vorbit cu un coleg, care a chemat pacientul și într-o săptămână l-a și operat. În București. Omul e bine-mersi, tocmai ne-am felicitat de sărbători. Câți pacienți ca acest domn or mai fi pe la noi? Asta îmi doresc să fac prin Medicentrum, ca o datorie față de toți: să-i ajutăm când au cea mai mare nevoie. Legat de colaborări, sigur că da. Momentan nu avem niciun plan concret în acest sens, dar sunt deschis la idei„.

R.: Cum vă imaginați acest proiect peste un an sau doi?

,,Cu absolut toate consultațiile decontate de CNAS, la niște prețuri juste”.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here