• Elevii vor merge efectiv la şcoală

• Există trei scenarii în funcţie de situaţia îmbolnăvirilor în comunitate

Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat că noul an şcolar preuniversitar începe pe 14 septembrie, precizând că aceasta înseamnă că majoritatea elevilor vor merge efectiv la şcoală. Sunt totuşi trei scenarii care se aplică în funcţie de situaţia îmbolnăvirilor doar acolo unde situația o cere. Decizia privind modul în care va începe şcoala se descentralizează şi se ia la nivel de judeţ. Preşedintele a explicat că elevii vor merge efectiv la cursuri şi aşa se va întâmpla în cea mai mare parte a localităţilor, dar că situaţia va fi evaluată periodic. „Am avut o întâlnire foarte importantă cu premierul şi mai mulţi miniştrii şi secretari de stat. Tema discuţiei a fost începerea anului şcolar, situaţia învăţământului din România şi măsuri specifice în vreme de pandemia. S-au luat câteva decizii şi vă voi comunica datele cele mai importante pe care le avem acum şi deciziile luate astăzi, urmând să fie detaliate săptămânile care urmează. Primul lucru important pentru elevi, părinţi – pe 14 septembrie începe noul an şcolar preuniversitar. Pentru majoritatea elevilor asta înseamnă că vor merge efectiv, fizic la şcoală. Pentru a ţine cont de impactul pandemiei în fiecare şcoală, în fiecare localitate, au fost elaborate trei scenarii în funcţie de numărul de bolnavi din localitate. Aceste criterii sunt mai general valabile nu doar pentru şcoli, dar ele vor fi folosite şi pentru a evalua impactul pandemiei asupra şcolilor”, a declarat președintele Iohannis.

Care sunt cele trei scenarii pentru școli

•  Scenariul verde – înseamnă că în localitatea respectivă e mai puţin de o persoană la mia de locuitori detectată cu COVID-19, în ultimele 14 zile;
  •  Scenariul galben – între 1 şi 3 persoane la mia de locuitori detectate cu noul coronavirus; Scenariul galben înseamnă că grădinițele și clasele primare merg la școală, clasele a VIII-a și a XII-a merg la școală, iar restul claselor, în funcție de decizia școlii, o parte merg la școală, o parte nu, pentru a permite distanțarea socială.
  •  Scenariul roşu – unde au apărut mai mult de trei bolnavi noi la mia de locuitori în localitatea respectivă, în ultimele 14 zile. Înseamnă scenariul de avarie când nu se face şcoală fizic, ci se face şcoală online.
    Aceste scenarii se folosesc pentru a descrie ce se întâmplă în şcoală. Felul în care va funcţiona fiecare unitate şcolară va fi decis local. Deci decizia se descentralizează la nivel de judeţ şi în funcţie de situaţia concretă locală se va decide dacă va funcţiona după scenariul 1 – verde, scenariul 2, galben cu risc mediu sau scenariul 3, roşu, care înseamnă că şcoala se închide de tot. Pentru fie­care judeţ Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă va lua decizia privind scenairul”, a explicat preşedintele. Conform lui Iohannis, se va ţine cont de situaţia concretă din localitate, chiar şi din şcoală, şi în funcţie de asta vom avea o decizie corectă pentru fiecare unitate şcolară în parte.

„Dacă va fi foarte rău, evident vom amâna începerea şcolii“

Întrebat, în scenariul în care se închid şcolile, ce ce se întâmplă cu părinţii care merg la serviciu, Iohannis a declarat: „Este în discuţie un scenariu similar pe care l-am avut în starea de urgenţă, când , părinţii vor primi un ajutor pentru a putea sta cu copiii acasă“, a explicat Iohannis. Dacă va fi foarte rău, evident vom amâna începerea şcolii, dar numai dacă specialiştii ne spun „Acum se poate, acum nu se mai poate”. E o decizie care se va lua foarte aproape de data începerii şcolii. Ministerul Educaţiei a elaborat scenarii prin care lasă deciziile în mână autorităţilor locale cu privire la modul de organizare a cursurilor. Autorităţile din sănătate recomandă ca elevii din clasele terminale şi din ciclul primar să meargă zilnic la şcoală, în timp ce studiul celorlalţi să fie 50% acasă, 50% online.

Preşedintele Academiei critică planul oficialilor din Învăţământ

Preşedintele Academiei, Ioan Aurel Pop, critică dur planul elaborat de oficialii din învăţământ, avertizând că riscăm sa ne îndreptăm spre îndobitocirea tinerilor. ,,Eu am spus că școala online, în acest moment, este o alternativă necesară, dar ar fi o mare eroare să o generalizăm pentru că suntem în fața unei situații-limită și riscăm să confundăm excepția cu regula. Autoritățile ar trebui să spună clar și precis că normalitatea este școala față în față și nu școala online. Dacă nu scoatem în evidență acest aspect temporar riscăm să dăm impresia că această criză se va prelungi la nesfârșit. Nu ne putem juca cu generalizările. Un învățător face mai mult decât 10 laptopuri. Consecințele vor fi grave. Părerea mea este că ne pripim. Eu, ca istoric, vă spun că omenirea a trecut prin momente de cumpănă mult mai grave decât acestea, cu milioane de morți, cu chinuri groaznice, războaie, cataclisme, și din toate a ieșit cu bine. În ultimii 2.500 de ani, de când există educație publică, ea s-a făcut față în față, chiar în vreme de război. Școala făcută la modul clasic este simbol de umanitate și de normalitate și eu nu aș pedala așa de mult pe aspectul catastrofic. Mie nu-mi plac previziunile, pentru că nimeni nu știe ce ne rezervă viitorul. Decidenții politici au datoria să disemineze în sufletele oamenilor optimismul, încrederea și speranța. Eu, în postura de decident politic, nu mi-aș permite să le spun oamenilor că anul școlar viitor va fi într-un fel sau altul. Cum să ne imaginăm noi că vom face școală la distanță? „, a fost de părere academicianul Ioan Aurel Pop.

,,La clasele I şi II nu poţi face învăţământ online”

Părinții au păreri diferite în privința trimiterii copiilor la școală din 14 septembrie, dar este nevoie de un compromis în acest sens, este de părere  Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți. El a atras atenția că s-ar putea ajunge la situația în care, în eventualitatea unor contaminări, școlile și directorii să fie dați în judecată de părinți.

•   „Este greu ca pe un copil de ciclul primar să-l responsabilizezi și să păstreze distanțarea din punct de vedere fizic. Aici este marea problemă, cu atât mai mult, cu cât în învățământul primar nu ar trebui să discutăm de învățământul online. Mai mult, la clasele pregătitoare, clasele I și a II-a, acolo este o mare problemă. Nu poți să faci învățământ online, decât dacă renunțăm la ceea ce trebuie, la ceea ce înseamnă școală, la ceea ce înseamnă competențe și abilități. La ciclul primar este obligatoriu, din punctul nostru de vedere, cel puțin la clasele pregătitoare, I și a II-a, să facă față în față obligatoriu. Din acest punct de vedere, fiecare unitate de învățământ trebuie să-și facă o analiză, astfel încât să vadă dacă poate să păstreze distanța fizică” declară Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociației de Părinți.
  •   ,,Şcolile nu sunt pregătite în acest moment.  Teoretic, avem totul pe hârtie, nu se pune problema să nu se pregătească la nivel teoretic și metodologic. Vom avea probleme, totuși, la nivelul unității de învățământ, pentru că sunt unități de învățământ care nu au absolut nici un fel de dotare” susţine Iulian Cristache.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here