•   Preşedintele ADIF este Lavinia Gheorghe, consilierul personal al primarului

  •  Curtea de Conturi a penalizat asociaţia care a încasat ilegal bani de la bugetul Făgăraşului pentru îngrijirea zonelor verzi

  •  ADIF a încasat  în 2020 numai pentru zonele verzi suma de 306.544 lei, peste 60.000 euro

 

Au curs plângerile făgărăşenilor privind starea deplorabilă a zonelor verzi din cartierele din municipiu. Acestea n-au fost cosite, arbuştii şi iarba depăşind în unele locuri etajele superioare ale blocurilor. Făgărăşenii au criticat societatea Salco Serv, ştiind că aceasta se ocupă de măturatul şi întreţinerea zonelor verzi. Numai că ei erau dezinformaţi total şi asta înrucât la Primăria Făgăraş transparenţa informaţiilor  lipseşte cu desăvârşire. Ce nu ştiau făgărăşenii era faptul că Asociaţia de Dezvoltare Integrată Făgăraş (ADIF) încasează bani, deloc puţini, de la bugetul local pentru a întreţine zonele verzi de pe raza municipiului. ADIF este o asociaţie, şi nu e singura, care goleşte bugetul local prin semnătura primarului.  Şi ca totul să meargă strună, conducerea ADIF este asigurată  tot de oamenii primarului, preşedinte a fost  numită din 2017 consiliera personală a primarului, Lavinia Gheorghe, iar membri în consiliul director sunt Dorina Haneş, contabila şefă de la Spital (SIC!), şi Bogdan Taflan, directorul DAS Făgăraş. În niciun an, ADIF n-a făcut publice  situaţiile economico- financiare  deşi a cheltuit banii contribuabililor făgărăşeni.

ADIF în vizorul Curţii de Conturi

Curtea de Conturi a luat la puricat  cheltuielile bugetare ale UAT Făgăraş şi a prezentat, în iulie 2021, raportul întocmit de auditorii instituţiei. Verificările au ajuns şi la ADIF unde au descoperit ilegalităţi. Astfel, conform auditorilor, în luna ianuarie a anului trecut, Primăria Făgăraş a încheiat cu Asociaţia de Dezvoltare Integrată a Făgăraşului un contract de servicii pentru curăţarea şi întreţinerea spaţiilor verzi din localitate pentru o perioadă de 12 luni (6 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2020), valoarea estimată a serviciilor fiind e 336.000 lei, fără TVA (28.000 lei pe lună, respectiv 33.320 lei pe lună, cu tot cu TVA). Câţi făgărăşeni ştiau despre acest contract? Dar despre angajările de la ADIF?

Facturi emise fără să execute lucrări

În perioada respectivă, prestatorul (ADIF) a emis  facturi către Primăria Făgăraş în contul serviciilor prestate  însă nu a anexat şi o situaţie de lucrări, pentru a prezenta exact serviciile executate, categoriile de intervenţii şi tariful aferent fiecăruia. Raportul de audit consemnează faptul că în lipsa acestor anexe cu situaţia de lucrări, şeful Biroului Horticol şi Mediu din Primăria Făgăraş a făcut mai multe rapoarte tehnice, cu lucrările, norma scrisă şi norma calculată. „Norma realizată inclusă în rapoartele tehnice este eronat calculată, fiind semnificativ mai mare față de norma realizată rezultată din refacerea acestor calcule. În timpul misiunii de audit s-a procedat la recalcularea situațiilor de lucrări, valoarea serviciilor prestate fiind cuantificate la nivelul sumei de 258.597 lei, inclusiv TVA, față de suma de 306.544 lei inclusiv TVA, cât s-a plătit efectiv în cursul anului 2020, diferența de 47.947 lei fiind plăți efectuate fără bază legală”, se arată în raportul Curţii de Conturi, în urma auditului de la Făgăraş.  Prin urmare  Curtea de Conturi a obligat Primăria Făgăraş să recupereze 48.000 de lei, sumă achitată în plus asociaţiei.  Un funcţionar a încercat să repare situaţia, dar nu i-au ieşit calculele. Suma în cauză a fost47.947 lei şi accesoriile în valoare de 5.100 de lei au fost recuperate rapid, în timpul misiunii de audit. În derularea contractului, prestatorul a întocmit lunar doar facturi fără a fi anexate situaţii de lucrări din care să rezulte categoriile de lucrări efectuate, tariful aferent acestor lucrări şi cantităţi de lucrări efectuate”, se arată în raportul Curţii de Conturi.

 Cum arată statul de funcţii de la ADIF

Deşi are sediul în Primăria Făgăraş, asociaţia pare a fi separată de  UAT. Cu toate acestea  are scriptic angajaţi, dar numai primarul şi consiliera lui  cunosc situaţia reală de la ADIF.  Întrebată, în urmă cu ceva vreme, Lavinia Gheorghe despre activitatea ADIF, aceasta  s-a dus cu jalba la primar  pentru a evita răspunsurile. Ce a lăsat să se întrevadă erau  doar câteva dosare în dezordine legate de AIV în biroul ei.  Aceeaşi dezordine au găsit după 2 ani   auditorii Curţii de Conturi.

  •  manager general- este plătit lunar cu un salariu de bază de 7351 lei

Spaţii verzi:

  •  coordonator lucrări- salariul 5128 lei,
  •  un  muncitori calificat: salariul 3090 lei,
  •  11 muncitori necalificaţi plătiţi lunar cu câte 2500 lei

Consultanţă:

  •  2 consultanţi cu studii medii- 3250 lei salariul de bază fiecare

  Centrul ,,Sf. Nectarie”:

  •  şef centru- 6216 lei,
  •  kinetoterapeut- 4273 lei,
  •  psihopedagog- 4503 lei,
  •   psiholog- 4503 lei,
  •  pedagog- 4503 lei,
  •  lucrător în arte- 4103 lei,
  •  asistent social- 3409 lei,
  •   infirmieră-2726 lei.

Încă o activitate pentru ADIF

Aşa cum arată un proiect HCL iniţiat de primar, edilul şef vrea să atribuie asociaţiei conduse de consiliera sa personală încă o activitate.  Centrul ,,Sf. Ana” cu 60 de locuri pentru copiii cu deficienţe, care va cheltui de la bugetul local 203.162 lei pentru perioada august-decembrie 2021. Acest centru, deşi îi va avea ca beneficiari pe copiii cu deficienţe, va avea ca sediu un spaţiu de la etajul clădirii din Republicii nr. 2. Numai în luna august, conform prezentării ajunsă pe masa comisiilor din CL Făgăraş, ADIF va cheltui din banii făgărăşenilor  un buget de peste 55.000 lei. Este cuprinsă în prezentare (cheltuieli) inclusiv luna august 2021 deşi proiectul HCL va fi supus dezbaterii abia în ultima zi a lunii august. Pe ce se duc banii:

  •   pentru salariile angajaţilor 20.595 lei,
  •  amenajarea sediului de la etajul clădirii din Republicii nr. 2 – 15.000 lei
  •  curăţenie 200 lei,
  •   internet 600 lei,
  •  cursuri de pregătire profesională 2500 lei,
  •  produse IT 7900 lei,
  •  mobilier 5000 lei,
  •   decoraţiuni, birotică 2000 lei.

Organigrama şi salariile de la Centrul Sf. Ana

Cum, când şi pe ce criterii vor fi angajaţi lucrătorii de la acest centru nu se ştie, dar salariile au fost déjà propuse spre aprobare în CL Făgăraş.

  •  şef- 6216 lei,
  • kinetoterapeut- 4273 lei,
  • educator- 4200,
  • psiholog- 4266 lei,
  • lucrător în arte – 4200 lei,
  • asistent social- 3409 lei,
  • U Contabil şef- 6326 lei
  • U Consilier juridic- 5905 lei
  • U Economist- 5905 lei
  • U Lucrător financiar- 3954 lei

Asociaţii care golesc bugetul Făgăraşului

Asociaţia ,,GAL pentru regenerare urbană a municipiului Făgăraş”  este o altă formă găsită de Primăria Făgăraş  pentru a transforma bugetul local al municipiului într-o puşculiţă a intereselor, altele decât cele ale comunităţii. Din octombrie 2017 a fost înregistrată  în Registrul Asociaţiilor de la Judecătoria Făgăraş prin Dosarul nr. 4180/226/9.10.2017, la sediul UAT Făgăraş din strada Republicii nr. 3. Scopul declarat al asociaţiei se referă la creşterea calităţii vieţii în teritoriul GAL-ului. ,,Asociaţia are ca scop sprijinirea zonelor marginalizate urbane, cele afectate de sărăcie şi excluziune socială de la nivelul oraşului astfel încât comunităţile din aceste zone să poată beneficia de soluţii integrate şi personalizate care să le permită depăşirea situaţiei de vulnerabilitate” a explicat atunci, în faţa CL Făgăraş, Elena Nemeş, consilier al primarului, mandatată de primar să conducă această asociaţie. Prin pixul şi priceperea aceleiaşi Elena Nemeş a fost depus un proiect pe Programul Operaţional Regional  Axa 9.1, cu o valoare de 5 milioane de euro, menit să schimbe faţa cartierelor defavorizate din Făgăraş. Acest proiect a fost însă declarat neeligibil de Autoritatea Fondurilor Structurale, prin decizia nr. 76692 din 4 decembrie 2017. Asta în condiţiile în care localităţi mai mici decât Făgăraşul au reuşit să obţină finanţarea pentru proiecte similare pentru GAL-urile lor. În Ţara Făgăraşului mai funcţionează încă trei astfel de asociaţii, GAL Valea Sâmbetei, GAL Răsăritul Ţării Făgăraşului şi FLAG, asociaţia păstrăvarilor, toate obţinând finanţări pentru proiectele depuse.

Încă o asociaţie pentru fonduri europene

Deşi Primăria Făgăraş  deţinea    Asociaţia de Dezvoltare Integrată a Făgăraşului – ADIF, care este condusă de Lavinia Gheorghe, consilierul primarului, s-a înfiinţat încă o asociaţie cu sediul tot pe Republicii nr. 3, în clădirea în care funcţionează primăria. Noua asociaţie voia să reunescă toate UAT-urile aflate între graniţele fostului judeţ Făgăraş, de la Perşani până la Turnu Roşu. Spre surprinderea membrilor atraşi, edilul şef de la Făgăraş impunea   ca preşedintele  să fie numit de Primăria Făgăraş pentru a avea controlul activităţii, iar pe domeniul tehnic al entităţii să fie numită Mariana Câju, ,,specialistul” bun la toate adus  de primar în Făgăraş . Scopul declarat al asociaţiei era  tot atragerea de fonduri europene.  Se face vorbire de multe proiecte europene în Primăria Făgăraş.  A fost creat un compartiment în cadrul Primăriei Făgăraş condus de Elena Nemeş care să se ocupe doar de accesarea fondurilor europene. Numai că acelaşi edil şef contractează şi servicii de consultanţă pentru întocmirea de proiecte europene. Şi nu oricum, ci cheltuind  multe milioane de lei din bugetul local, sume încredinţate unor firme de apartament.     (Lucia BAKI)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here