Nimeni nu mai vorbeşte  astăzi despre entuziasmul cu care făgărăşenii au întâmpinat primul tren care intra în Gara Făgăraş.  Era 1892.  Bucurie mare în toată zona, când primul tren de călători, frumos împodobit, a intrat în Gara Făgăraş. Se inaugura linia ferată Sibiu-Făgăraş, construită din banii oamenilor care nu s-au dat deoparte de la contractarea unui împrumut de un milion de florini pe care să-l restituie în 50 de ani. Ca după alţi câţiva ani, în 1908, să se inaugureze şi linia ferată Făgăraş-Braşov. Prin truda românilor şi saşilor din comitatele Sibiu, Braşov şi Făgăraş se lega astfel centrul ţării de România pe drumul de fier.   După un veac, economiile şi munca localnicilor de atunci au fost aruncate în derizoriu. Călătorii au ajuns să evite Gara Făgăraş şi călătoria cu trenul pe calea ferată Sibiu-Braşov.   Gara Făgăraş este astăzi o clădire rece şi pustie. Prea puţini călători mai intră în gară, doar elevii navetişti mai sparg liniştea pe la orele amiezii.

Urme de steaguri

Pe frontispiciul clădirii flutură în vânt două steaguri. Nişte urme de steaguri, zdrenţuite, cu culori şterse de vreme, care mai amintesc doar de simbolurile României şi Uniunii Europene. Imaginea se pare că nu deranjează pe nimeni, nici pe angajaţii şi nici pe şefii CFR. Nici frunzele plimbate de vânt de pe peron în incinta gării, nu par a deranja. Foşnetul frunzelor călcate de călători mai sparge şi el liniştea din gară.

Se invocă lipsa fondurilor

Persoanele care aleg totuşi să călătorească  cu trenul se declară emulţumite şi de  condiţiile  şi de confortul din trenuri.  Ministerul Transporturilor şi Regia CFR, forurile care au în stăpânire acest drum de fier, nu par a fi interesaţi de soarta acestui obiectiv pentru a asigura un transport civilizat şi modern pentru călători aşa cum există în ţările partenere din comunitatea europeană. Motivele sunt aceleaşi invocate de 25 de ani, lipsa fondurilor pentru investiţii şi pentru întreţinere, lipsa călătorilor, şi adăugăm noi, lipsa unui management calificat în domeniul transporturilor.

Cu scăriţa şi scăunelul la tren

Dar problema cea mai mare a călătorilor care sosesc sau pleacă din Gara Făgăraş  este  alta.  În Gara Făgăraş dar şi în haltele din Ţara Oltului te poţi urca în tren cu mari eforturi. Este un adevărat sport periculos.  Localnicii cunosc situaţia şi sunt prevăzători. Dacă vor să călătorească cu trenul îşi iau cu ei un taburet sau o scăriţă pentru a putea urca în tren. Şi asta pentru că între peron şi treapta vagonului  este o diferenţă mare de nivel. Pentru persoanele străine locului, urcarea sau coborârea din tren este o adevărată aventură.

  • ,,În momentul în care sora mea trebuia să urce în tren, n-a reuşit. Diferenţa de nivel, de la peron la scara vagonului, este foarte mare. Ai nevoie de un scaun pentru a putea ajunge la înălţimea treptei trenului. Nimeni nu face nimic deşi situaţia este de multă vreme.   Dar preţul biletelor de tren este foarte mare. Ce oferă CFR-ul pentru aceşti bani?” a spus economist  Adriana Opriş.    

O altă familie a venit la gară pregătită pentru a face faţă situaţiei. Şi-a adus de acasă o scăriţă, pe care a împrumutat-o tuturor celor care erau pe peron pentru a urca în tren.  Cei din conducerea staţiei spun că situaţia se poate remedia prin investiţii, iar bani nu există.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here