Vestea că se va deschide şantierul pentru reabilitarea şi modernizarea  „Drumului de sub munte”, vreo 50 km,  care străbate  mai multe sate din Țara Făgărașului a fost salutată de săteni şi de autorităţile locale. Şi asta pentru că drumul n-a mai intrat în şantier de mulţi ani, iar circulaţia era aici o adevărată aventură.  Este vorba despre    drumul interjudeţean DJ 104A, DJ 105C, DJ 105P (format din DJ 104 A, km 0+000-45+000, DJ 105 C, km 6+300-3+800, DJ 105P, km 0+000-3+800), care străbate localitățile Șinca Veche, Șercăița, Bucium, Mărgineni, Sebeș, Recea, Gura Văii, Lisa, Sâmbăta de Sus, Drăguș, Viștea de Sus, Victoria şi Ucea de Sus.  Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la 24 septembrie 2019, când firma Diferit din Cluj s-a instalat în zonă cu o adevărată desfăşurare de forţe. Peste 60 de mucitori şi utilaje de tot felul.  Valoarea contractului de execuţie a lucrărilor este de 146.864.245,94 lei, fonduri europene,  iar antreprenorul Diferit SRL are la dispoziție 33 de luni pentru a realiza toate lucrările cuprinse în proiect.

Oamenii nu mai pot intra  în curţi după modernizarea şoselei

Numai că lucrările au creat sătenilor mari probleme. Localnicii care au casele cu ieşirea la acest drum, pot intra în curţi cu mare greutate. Drumul reabilitat ba este prea sus, ba este sub cota normală astfel încât oamenii pot urca doar  în patru labe până la poartă dacă sunt mai neputincioşi. Iar în privinţa maşinilor, accesul în curţi este imposibl. S-au plâns sătenii din Şercăiţa şi Şinca Veche.  Constructorul ridică din umeri şi spune că a respectat proiectul. Un fel de ,,Dorel” care, respectând proiectul, a lăsat sătenii fără trotuare şi fără posibilitatea de a intra în propriile curţi cu maşina, căruţa sau cu piciorul.

Scandal şi la Lisa

Când şantierul de la Diferit a ajuns în satul Lisa,  oamenii au ieşit la porţi să oprească  lucrările care îi afectau. S-au dus cu plângerile la primarul comunei, Gheorghe Moga, care a cuprins  doleanţele sătenilor într-o adresă pe care a trimis-o Consliului Judeţean  şi Direcţiei Drumuri Judeţene, beneficiarii investiţiei.  Stâlpii de curent electric care trebuiau relocaţi înaintea lucrărilor de reabilitare a drumului au rămas  în rigolele betonate nou construite sau chiar în  şosea.  Aceeaşi situaţie este şi în cazul  reţelelor  de apă care  au rămas  sub betonul rigolelor sau podeţelor, care au  acum alt amplasament decât cel vechi. S-au întâlnit la faţa locului reprezentanţii constructorului, ai CJ Braşov, Electrica la 3 august 2021, dar nu s-a schimbat nimic. Lucrările au continuat. Şi săptămâna trecută s-au întâlnt la Lisa, dar lucrările continuă în acelaşi mod.

Cu jalba la CJ Braşov

  •   ,, Rigolele care se construiesc sunt poziţionate diferit faţă de cele existente fapt ce duce la îngustarea drumului şi a trotuarului.
  •   Stâlpii de energie electrică rămân în gura podului nou construit pentru accesul în curţi
  •   Relocarea şanţurilor şi podeţelor afectează reţeaua de apă a comunei, care este amplasaă în acostamentul vechi al drumului, iar în cazul unei intervenţii vom fi nevoiţi să demolăm şanţul betonat sau podul. Reţeaua de apă este amplasată la o adâncime de 110 cm în acostament, iar după realizarea rigolelor şi podeţelor aceasta va rămâne doar la adâncimea de 30 cm, existând pericolul ca aceasta să îngheţe iarna” sunt problemele cuprinse în memoriul trimis la  CJ Braşov.
  •  ,,Stâlpii de curent vor fi relocaţi de către Electrica, numai că licitaţia pentru această investiţie abia a fost lansată. Noi ne facem lucrarea, iar Electrica va reloca stâlpii ulterior” a spus inginerul de la Diferit după întâlnirea din de la începutul lunii august. La 2 luni distanţă, stâlpii sunt tot în rigole sau chiar în şosea.
  •  ,,Până când vor fi relocaţi stâlpii noi ce facem? Vor asfalta în jurul stâlpilor care rămân în drum sau în şanţul betonat de pe margine? Iar de reţeaua de apă de ce nu se spune nimic?” au declarat sătenii.

La Sâmbăta de Sus, şantierul s-a amânat până în noiembrie

În schimb la Sâmbăta de Sus, constructorul Diferit a înţeles doleanţa primarului Nicolae Morariu de a amâna lucrările până se va finaliza şantierul la reţeaua de canalizare, o investiţie a Primăriei Sâmbăta de Sus,  care  are amplasamentul de-a lundul drumului judeţean.  ,,Reţeaua de canalizare şi staţia de epurare din comuna Sâmbăta de Sus este o investiţie care se va realize în trei etape şi se va derula în următori ani.  Prima etapă ,,Înfiinţare reţea de canalizare pe DJ 104 A, pe raza localităţii Sâmbăta de Sus’’ se află în execuţie şi este finanţată din bugetul local. Suma alocată este de 14 miliarde lei vechi şi va fi finalizată la jumătatea lunii noiembrie a.c.” a spus   primarul Nicolae Morariu.  

Proiect de amploare

,,Aproximativ 60 de oameni, mecanici, şoferi, muncitori, personal TESA, sunt angajaţi pe şantier. Reparaţiile capitale sau, după caz, refacerea în totalitate a celor 15 poduri şi 105 podețe transversale situate pe „Drumul de sub munte” sunt primele tipuri de lucrări care s-au realizat în cadrul proiectului. Pe măsura finalizării acestora, constructorul va  reface carosabilul,  acostamentele şi trotuarelor, reparaţii la 164 de podeţe de drumuri laterale şi 401 podeţe de acces, consolidări de maluri, amenajarea staţiilor de trasport public în comun şi refacerea drumurilor laterale” stipula într-u comunicat  CJ Braşov.  Modernizarea ,,drumului de sub munte” este primul şi cel mai mare proiect cu finanțare europeană accesat de Județul Brașov în domeniul infrastructurii rutiere, cu o valoare toată de 146.864.245,94 lei, fondurile fiind asigurate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 6 Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională.  Numai că pe alocuri proiectul pare a fi realizat din birou, fără să se ţină cot de realitatea din teren.

Diferit, şantier şi la Făgăraş

Acelaşi constructor, Diferit SRL, va realiza lucrări de reparaţii la străzile din Făgăraş. Primăria Făgăraş va plăti firmei suma de 448.949 lei fără TVA, (90.906,13 euro fără TVA). Achiziţia directă a fost înregisrată în platforma  e-licitatie.ro la data de  3 septembrie 2021 şi presupune reparaţii prin plomare cu mixtură asfaltică la rece şi întreţinere drumuri, perioada contractului fiind de 12 luni.  Un contract similar a fost încredinţat şi altei firme de construcţii.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here