Perioada Sărbătorilor Pascale reprezintă prilejul perfect pentru achiziționarea cadourilor!  Comerțul online a devenit o metodă mai simplă și mai practică, însă sunt des întâlnite fraude prin intermediul platformelor de comerț electronic.

Cele mai întâlnite metode de fraudă sunt:

  • Tentativa de fraudă pe platformele de vânzări online

Presupușii cumpărători de bunuri postate ca fiind ,,de vânzare” pe acest gen de platforme, contactează utilizatorul și încep o conversație. Apoi mută discuțiile pe alt canal de comunicare, de regulăWhatsApp, unde susțin că sunt interesați de achiziție și apoi că au efectuat plata direct pe platformade vânzări online. Dar, pentru încasarea sumei corespondente este necesară accesarea unui link (care pare a fi cel al platformeide vânzări) și introducerea datelor cardului (inclusiv CVV/CVC), pe care trebuie virată suma. Din nefericire, acel link duce către o pagină de phishing, prin care infractorii cibernetici încearcă să colecteze datele de cardale utilizatorului.

  • Phishing/Smishing/Vishing: Autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru divulgarea datelor personale, financiare ori de securitate.
  • Frauda ”coletul” – vânzătorul induce în eroare prin intermediul SMS-urilor și determină cumpărătorul să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer.

 IJP  Brașov recomandă:

  •  Nu furnizați datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (SMS, rețele de socializare, Pagini web etc).
  •  Băncile nu solicită niciodată date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, etc.
  •  Atenție la mesajele care conțin formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale, de exprimare etc.
  •   Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea ”îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este doar o capcană.
  •   În cazul în care ati fost victima unor fraude online, contactați banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil, inclusiv telefonic în vederea solicitării blocării și re-emiterea cardului cu alte date de securitate.
  •  Sesizați cea mai apropiată unitate de Poliție despre incident sau la 112

Salvați toate documentele legate de achizițiile online. Acestea ar putea fi necesare pentru a stabili termenii și condițiile vânzării, ori pentru a dovedi că ați făcut plata bunurilor.  Sesizați Poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here